Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Jesse | Creatief met verhalen op een boekenpodium

Boekenjuf Jesse | Creatief met verhalen op een boekenpodium

Jesse Van de Kerckhove is de Beste Boekenjuf van 2014: 'Kinderboeken zijn kleine kunstwerkjes. Kunstwerkjes die je op verschillende manieren kan integreren in de lessen. Ze kunnen dienen als ondersteuning bij een les, maar kunnen even goed gebruikt worden als stokpoppen of bouwstenen voor een gevangenis.' Met die ingesteldheid probeert boekenjuf Jesse uit Holsbeek haar leerlingen zo veel mogelijk in een boekenbad te dompelen.

Boekenjuf Jesse helpt bij het knutselen met boeken: boeken aan mekaar bevestigen met tape
Boekenjuf Jesse
Het boekenrek in de klas
Boekenjuf Jesse doet aan boekpromotie
Leerlingen knutselen met boeken
Boekenjuf Jesse op een Western-ogende poster: Wanted!
Boekenjuf Jesse stelt boeken voor vooraan in de klas

Ze wist al op jonge leeftijd dat ze boekenjuf wilde worden, besteedde haar eindwerk zelfs aan het concept boekenjuf en zit maandelijks met medeboekenjuffen samen om ideeën uit te wisselen. Valt het op dat het woord boekenjuf wel heel veel voorkomt in de vorige zin? Dat is omdat boekenjuf zijn een heel groot deel uitmaakt van het leven van juf Jesse.

Ze zit niet voor niets jaarlijks in de boekenwerkgroep van de leerkrachten van VBS De Plein in Holsbeek, waarmee ze steeds weer nieuwe activiteiten op poten zet. Bovendien is zij is hét aanspreekpunt als het op boeken aankomt. ‘Ik ken in de loop van het schooljaar de smaak van mijn leerlingen. Ik word dan ook regelmatig aangesproken door ouders. Ze vragen mij dan suggesties voor hun kinderen of willen weten hoe ze hun leesgedrag het best aanpakken. Het is natuurlijk een luxe als je je volledig op een aspect kan focussen’, vertelt Jesse.

 

Wie is Jesse Van de Kerckhove?

School: Vrije Basisschool De Plein in Holsbeek.

Favoriete kinderboek: Spinder van Simon van der Geest.

Geeft de boekenmicrobe door omdat … Jesse heeft altijd graag gelezen en wist in het vierde middelbaar al dat ze juf wou worden. Meer nog, ze wou boekenjuf worden. Een van haar vriendinnen vertelde altijd over wat haar mama als boekenjuf allemaal deed.

Top- en flopdozen

Omdat de bibliotheek niet op wandelafstand van de school ligt, haalt Jesse er zelf de boeken voor de leerlingen. ‘Ze kunnen die boeken op school lezen, maar mogen ze ook mee naar huis nemen’, licht Jesse toe. Wanneer ze een boek uit hebben, moeten ze dat in de top- of flopdoos leggen. ‘Ik kreeg die tip van een andere leerkracht en vind het echt een fantastisch systeem. Het is een manier van evalueren. Ik krijg zo een beter zicht op welke boeken in de smaak vallen en welke niet.’ Maar het systeem zorgt er ook voor dat er gediscussieerd wordt over de boeken. Wanneer Jesse de dozen komt leegmaken, zegt ze steeds: ‘Kijk eens welke boeken er hier in de flopdoos zitten!’ De leerlingen leggen dan uit waarom ze het boek niet goed vonden, maar er zijn dan anderen, die het boek ook gelezen hebben, die in de verdediging gaan.

‘Mijn taak als boekenjuf is om mezelf overbodig te maken. Ik wil de leerlingen zo veel mogelijk in een boekenbad brengen zodat ze zelfstandige kritische lezers worden’

Jesse Van de Kerckhove – Beste boekenjuf 2014

Lezen met je oren

Als boekenjuf werkt Jesse zowel met hele goede lezers als met leerlingen die iets meer problemen hebben. Ze zorgt er voor dat ook de leerlingen met dyslexie zich kunnen uitleven met verhalen. ‘Ik heb verschillende luisterboeken aangekocht en vertel die leerlingen dan dat zij mogen lezen met hun oren.

Zo waren de klassen een bepaalde periode helemaal in de ban van de boekenreeks Het leven van een loser. Iedereen was de boeken aan het lezen en praatte erover. Er was een jongen die, met alle moeite van de wereld, zo’n boek niet gelezen kreeg door zijn dyslexie. Toen ik hem dan het luisterboek bezorgde, was hij superblij. Hij kon zo ook genieten van het verhaal en kon meepraten met zijn klasgenoten.’

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Boekenaandelen

Op het einde van de Voorleesweek organiseerde de boekenwerkgroep in samenwerking met de ouderraad en boekhandel Duimelot dit jaar een grote boekenbeurs. Ze haalden daarmee zelfs een record van het aantal verkochte boeken binnen. ‘De leerlingen mochten zelf affiches knutselen en ik heb alle klassen vooraf een rondleiding gegeven. Ze mochten dan een verlanglijstje opstellen’, vertelt Jesse, ‘Als ze dan ’s avonds naar de boekenbeurs kwamen en niet meer wisten welke boeken ze leuk vonden, konden ze hun lijstje raadplegen. Maar ook als de ouders alleen kwamen, hadden die zo een idee met welke boeken ze hun kind een plezier konden doen.’

De boekenbeurs was een groot succes en viel, niet geheel toevallig, op dezelfde dag als het oudercontact. ‘Toen de leerlingen op de boekenbeurs kwamen, vlogen ze op de boeken alsof het snoep was. Zes uur lang bleef er volg toestromen’, herinnert Jesse zich. De ouders konden naast boeken ook aandelen van boeken kopen, zodat die een plaatsje kregen in de klasbibliotheken. Zo kochten ze dan eigenlijk met verschillende ouders samen een boek voor de klas.

Een boekenpodium

Naast haar job als boekenjuf is Jesse ook deeltijds actief bij Theater Spoor 6. Deze theatergroep trekt door Vlaanderen met kindertheatervoorstellingen, mobiele animatie en workshops drama. Die workshops geeft Jesse ook in haar klassen. ‘De leerlingen zijn dol op die dramamomenten en het is weer eens een andere manier om met boeken en verhalen om te gaan.

Zo werk ik bijvoorbeeld rond de boeken van Agent en Boef, waarin een agent elke keer weer achter een boef aangaat. Met de klas analyseer ik dan het verhaal: de opbouw, de karakters … en dan gaan we zelf aan de slag met een eigen versie’, vertelt Jesse, ‘Ik breng dan bakken vol hele oude boeken mee. Daarmee bouwen de leerlingen, in dit geval, een gevangenis zodat ze een decor hebben om hun verhaal te brengen. Als je de boeken van Agent en Boef maanden later nog eens in de klas legt en ze vliegen daarop én je ziet ze agent en boef spelen op de speelplaats, dan weet je dat het werkt.’

Haar hele oude boeken hebben ook al als bouwmateriaal gediend voor andere bouwsels. Zo maken de leerlingen en alle anderen die de workshops volgen er regelmatig een podium van. Dan komen er ook heel wat planken aan te pas. ‘We hebben ook al een wc gebouwd. We werkten toen rond een boek waarin vier mensen op toilet hun meest schaamtevolle moment vertelden. En dat hebben wij ook nagespeeld, maar dan met onze eigen momenten’, lacht Jesse.

Zichzelf overbodig maken

Voorlezen, een aantrekkelijk boekenaanbod, vrij lezen, top- en flopdozen en een boekenbabbel waarin je de leerlingen boeken laat bespreken. Boekenjuf Jesse zweert bij deze vijf peilers om aan leesbevordering te doen. ‘Dit zijn eigenlijk vijf gemakkelijk te verwezenlijken dingen waar je heel ver mee komt’, vertelt juf Jesse aan iedereen die het horen wil. Haar systeem werkt. Daarom vroegen andere scholen haar ook al om tips.

‘Mijn taak als boekenjuf is om mezelf overbodig te maken. Ik wil de leerlingen zo veel mogelijk in een boekenbad brengen zodat ze zelfstandige kritische lezers worden’, besluit Jesse.

8 tips van boekenjuf Jesse

Boekenposters, top- en flopdozen en zelfs een heuse boekenbeurs. Ontdek 8 werkvormen die voor Boekenjuf Jesse werken!

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Nele Coune
School VBS De Plein
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2013-2014

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs