Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Kaatje | ‘Ik geloof in aansporen, in leerlingen laten proeven van een breed aanbod’

Boekenjuf Kaatje | ‘Ik geloof in aansporen, in leerlingen laten proeven van een breed aanbod’

‘Ik kijk op naar iedereen die al eerder in dit magazine stond’, zegt Kaatje Van Den Driessche. ‘Ik sta als boekenjuf nog in beginnersschoenen, maar ik hoop dat je de passie, de goesting in lezen toch al voelt hier op school.’

Kaatje in de klas
kinderen in leeshoek
portret 2 kinderen aan lesbank
portret 2 kinderen aan lesbank
portret 2 kinderen aan lesbank
portret 2 kinderen aan lesbank
juf Kaatje in leeshoek
juf Kaatje in leeshoek
juf Kaatje - buiten - portret
juf Kaatje - buiten - portret
juf Kaatje - buiten - portret

‘Toen ik zelf nog op de lagere school zat, las meester Jan na elke zwemles voor. We zaten dan met z’n allen in de turnzaal te luisteren. Dat ik dat nog weet, het nog voor me zie, onderstreept welke indruk een boek en een voorleesmoment kunnen maken. Misschien is mijn hele boekenjufverhaal wel juist vanuit die herinnering ontstaan. De leerlingen van nu wil ik hetzelfde gunnen, zo’n ‘Boeken toe, we gaan lezen’-moment.’ 

‘Als klasjuf creëerde ik die momenten al. In het zesde leerjaar heb ik bijvoorbeeld een schooljaar lang Lampje van Annet Schaap voorgelezen. Een fantastische ervaring! Ik lees graag voor als ik het verhaal zelf nog niet ken, zo zijn we samen verwonderd. Leerlingen van die leeftijd vinden het voorlezen zeker nog leuk, maar je moet wel het juiste boek vinden.’ 

 

Wie is Kaatje Van Den Driessche?

School: Gemeentelijke Basisschool Piramide & Tilia in Steenokkerzeel

Functie: halftijdse boekenjuf, lees- en taaljuf

Favoriete kinderboek:

De fantastische meneer Vos, Roald Dahl

‘Als leerkracht vergeten we nog te vaak wat voor een rolmodel we zijn.’

Grote voorbeelden 

‘Toen ik boekenjuf Bieke leerde kennen op een bijscholing, dacht ik: ik wil die vrouw leren kennen. Hoe pakt zij haar job aan? Wat houdt het in? Kan ik dat ook? Ik trok m’n stoute schoenen aan en bezocht Biekes klas en stapte dan naar de directie. Het eerste jaar kreeg ik er 6 uur voor, nu mag ik het halftijds invullen. Ik weet dat ik nog een beginner ben, maar ik hoop dat je het lezen in onze school al proeft en ruikt.’ 

‘Ik heb eerst gewerkt aan de leesmotivatie. Die was wat verdwenen. De ik-doe-alsof-ik-lees-cultuur heerste. Leerkrachten hadden ook geen voeling meer met wat leerlingen leenden in de bib. Daarom zet ik ook in op hun kennis van de boekenwereld. En de leerlingen? Die moeten kunnen kiezen tijdens vrij lezen, maar ik geloof ook in aansporen, in hen laten proeven van een breed boekenaanbod.’ 

‘Hoe ik dat doe? Met verplichte boekentaken en vaste boekenlijstjes. Ik weet dat haast iedereen ertegen is. Toch geef ik ze. Eén keer in het vierde, vijfde én zesde. Ik maak een stapel van 30 boeken die ze uit zichzelf niet gemakkelijk uit het rek zouden plukken. Daaruit kiezen ze. Het gebeurt regelmatig dat een leerling achteraf zegt: “Dat was leuk, ik zoek nog iets van die auteur.” Als ze altijd zelf een boek kiezen, kom je vaak bij dezelfde reeksen uit.’ 

portret 2 kinderen aan lesbank

Actie! 

‘Bij de kleuters zetten we nu in op leesdidactiek: hoe gebruik je prentenboeken verdiepend? Hoe haal je er woordenschat uit? We werken met vraagkaartjes als wie, wat, plaats. Leerkrachten kiezen een themaboek, lezen het herhaaldelijk voor, visualiseren, activeren de voorkennis ...’ 

‘In de lagere school hebben we dit jaar woordenschat in de lessen WO erbij genomen. Ik ben door alle WO-thema’s gegaan en stelde een lijst van geschikte boeken per thema op. Welke zijn in de bib te vinden? Welke boeken kunnen we als school het best zelf aankopen?’ 

‘Voor elk leerjaar ga ik op zoek naar een passend leesmoment. Er zit een groeipad in al die momenten.’

‘Verder heb ik een mooi leeslokaal ingericht met een stapelbed als knusse leesplek. Ik stopte ook veel tijd in individuele leesgesprekken. Daar puur ik dan acties uit. Zo bleek dat leerlingen het moeilijk vinden om een boek op hun niveau te vinden. Dat hebben we opgelost door hun de vijfvingertest aan te leren.’ 

Kaatje in de klas

In de boekenkast van juf Kaatje

  • Boutje van de rommelberg, Mirjam Oldenhave, Ploegsma
  • Een jaar met Wifi, Brenda Froyen, Standaard Uitgeverij
  • Haaientanden, Anna Woltz, Querido
  • Lampje, Annet Schaap, Querido
  • Wat het lieveheersbeestje hoorde, Julia Donaldson, Gottmer

 

Groeipad 

‘Voor elk leerjaar ga ik op zoek naar een passend leesmoment. Daar houden ze over de jaren heen een leesdagboek over bij. In het eerste leerjaar beginnen we met niveaulezen. Daar helpen (groot)ouders aan mee. Het tweede en het vijfde gaat tutorlezen in samenleesboeken. AVI-lezen doen we met de leerlingen uit het derde. Lezers met min of meer hetzelfde niveau lezen hetzelfde boek. Als het boek uit is, bespreken we het samen. We lenen er AVI-boxen van de bib voor. Echt een geweldige service.’ 

‘Het vierde gaat vanaf volgend jaar toneellezen en het zesde zou ik willen inschakelen voor het projectlezen. Ik zou hen dan acties voor Voorleesweek en Jeugdboekenmaand laten organiseren. Zo geven we hun meer verantwoordelijkheid en zit er een groeipad in al die leesmomenten.’ 

Leerkracht is rolmodel 

‘Of ik nog belangrijke lessen over lezen leerde? Ik heb er drie. Als leerkracht vergeten we nog te vaak wat voor rolmodel we zijn. Als de verkoper op de boekenbeurs een klein stukje uit een boek vertelt, dan gaat dat boek die avond 6 keer over de toonbank. Wij leerkrachten hebben elke dag zoveel invloed. Een tweede: je kan voor elke les boeken als vertrekpunt kiezen. En een heel belangrijke nummer 3: doe het niet alleen, vorm een teampje. Dat maakt het makkelijker om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Kom je over vijf jaar weer kijken waar het ons gebracht heeft?’ 

Lestips van juf Kaatje

  • Verteltassen

‘Met verteltassen willen we ouders betrekken bij het voorlezen. We zorgen voor het materiaal: een tas rond een herkenbaar thema waarin een boek en een muzische verwerking of een spel zit. We voegen ook een QR-code toe, die linkt naar hoe ik het boek voorlees. Zo moeten ze alleen nog het momentje samen creëren.’ 

  • Leesjury op school 

‘We deden dit jaar voor de tweede keer mee met De Leesjury op school. De bib koopt de boeken aan en voor de bijeenkomsten heb ik een creatieve opdracht bij elk boek. Het vraagt een goede planning om alles rond te krijgen en op tijd te kunnen stemmen. Voor mij is de Leesjury een leuke inspiratiebron. En de leerlingen voelen zich speciaal, echt een clubje.’ 

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.

Dien je eigen subsidieproject in
Label
  • literatuur en leesmotivatie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2023-2024

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs