Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Kim | Op allerlei manieren stimuleer ik het leesplezier bij mijn leerlingen én collega’s

Boekenjuf Kim | Op allerlei manieren stimuleer ik het leesplezier bij mijn leerlingen én collega’s

Onze leerlingen moeten nooit een boek lezen dat ze zelf niet willen lezen: wij willen vooral de aandacht leggen op leesplezier. Wat ze lezen, maakt voor ons niet uit, als ze maar lezen!

5 leerlingen tonen de boeken die ze aan het lezen zijn
De boeken staan op houten latjes tegen de muur gepresenteerd
Boekenjuf Kim
De boekenkast in de klas

Enkele maanden geleden heb ik de klasbibliotheek onder handen genomen: alle oude boeken moesten de deur uit. Bij de aankoop van nieuwe boeken probeer ik in te spelen op de interesses van mijn leerlingen. Zo hebben ze een leesbox gemaakt: iedere leerling beschilderde en versierde zijn box met afbeeldingen die hun interesses weerspiegelen. Aan de hand van deze boxen ontdek je snel wat jouw leerlingen leuk of niet leuk vinden.

Bij de leesbox hebben we de leeskaarten geïntroduceerd. Telkens wanneer de leerlingen een boek lezen, nemen ze die uit hun box en kleuren ze vervolgens een vakje in bijpassende kleur op de leesslang. Er is maar één regel: drie keer na elkaar hetzelfde soort boek lezen mag niet. De leerlingen vinden dit nieuwe systeem geweldig, net omdat het een andere aanpak is.

‘Ik vind het geweldig dat ik door voorlezen en taalspelletjes leerlingen die nooit gelezen hebben thuis aan het lezen krijg!‘

Kim Hallet – leerkracht derde leerjaar en boekenjuf

Vroeger legde ik de nadruk te sterk op technisch lezen, maar nu vind ik het vooral belangrijk te weten of ze lezen wel leuk vinden. Als leerlingen graag lezen, gaan ze vanzelf sneller goed lezen. Blijkbaar werpt dit systeem ook thuis zijn vruchten af, want tegenwoordig lees ik in verschillende schoolagenda’s reacties van ouders waarin ze schrijven dat hun kinderen graag lezen.

Aangezien de leesbox zo’n succes is, heeft mijn parallel collega hem ook geïntroduceerd in zijn klas. Hopelijk springen alle andere leerkrachten ook mee op de kar. Ik zou het fijn vinden als mijn leerlingen op het einde van het jaar hun leesbox kunnen meenemen naar het vierde leerjaar.

 

Wie is Kim Hallet?

Kim is voltijds leerkracht van het derde leerjaar in de Vrije Basisschool Sintt-Gertrudis in Landen.

 

Iedere maand gaan alle klassen naar de bibliotheek

Deze samenwerking heeft al diepte- en hoogtepunten gekend, maar ondertussen weten we mekaar te vinden. Vroeger mochten de leerlingen enkel een leesboek of prentenboek ontlenen, maar nu is dat probleem van de baan en mogen de leerlingen kiezen wat ze willen lezen. Leerlingen die normaal geen boek aanraken, maar wel een strip lezen, zijn nu dus ook aan het lezen.

‘Ik probeer de spanning erin te houden door slechts korte fragmenten te vertellen’

Kim Hallet – leerkracht derde leerjaar en boekenjuf

Binnenkort organiseert de bibliotheek een activiteit rond de Jeugdboekenmaand. Zo gaan we naar een lezing van Marijke Umans. We organiseren ook een rondleiding zodat de leerlingen de werking van de bib onder de knie krijgen.

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Voorlezen en vrij lezen roosteren we in

Tijdens de Voorleesweek in november kwam de Belleman op bezoek. Elke keer als hij met zijn bel zwaaide, moesten de leerlingen alles laten liggen en was het voorleestijd. Alle leerkrachten en de Belleman lazen in een beurtensysteem verhalen voor aan alle klassen van het lager onderwijs. Op de laatste dag waren de ouders welkom om samen met hun kinderen te luisteren naar wondermooie verhalen.

Ook tijdens een gewone lesweek besteed ik veel aandacht aan voorlezen. Ik probeer de spanning erin te houden door slechts korte fragmenten te vertellen. Hierdoor kijken de leerlingen ongeduldig uit naar het vervolg. Daarnaast rooster ik dagelijks vrij lezen in. Als dit wegens omstandigheden wordt uitgesteld, vragen de leerlingen spontaan of ze nog mogen lezen. Zulke uitspraken doen mijn dag slagen!

Gedichtendag hebben we met eten gecombineerd: ik versierde een cake met vlaggetjes waarop gedichten van Joke Van Leeuwen stonden en dat sloeg aan bij de leerlingen. Eten en poëzie, dat werkt altijd!

Een aantal leerlingen in mijn klas kwamen spontaan met gedichten naar school die ze zelf hadden geschreven en deze mochten ze voorlezen voor de hele klas. Er is ook een leerling in mijn klas die de schrijfkriebel te pakken heeft en zich momenteel bezighoudt met het schrijven van korte verhalen. Elke dag leest ze een stukje voor en ze doet dat enorm goed. Dat stimuleert ook anderen, want momenteel heb ik er al drie nieuwe schrijvers bij!

Schoolhoofd Fabienne Buzzi over boekenjuf Kim

‘Kim is zeer gedreven en heeft een enorme honger om bij te leren. Ze volgde een taalopleiding bij Daniëlle Daniels omdat ze graag het boekenklimaat op school wilde optimaliseren. Ze geeft tips aan collega’s en ouders om leerlingen te begeleiden in hun boekenavonturen en doet dit zonder op de voorgrond te treden.

Kim is één van de weinige mensen die gekozen heeft voor het onderwijs omdat het haar hobby is. Ze is een echte meerwaarde op deze school en daarom ben ik blij dat er initiatieven zoals de Beste Boekenjuf bestaan zodat we haar eens kunnen belonen!’

Het boek van de week

Af en toe werk ik een project uit rond een bepaald boek. Zo hebben wij een taalproject georganiseerd rond Roald Dahl, omdat ik vind dat de leerlingen deze auteur moeten kennen. De Griezels heb ik volledig voorgelezen en hier hebben we een aantal activiteiten rond gedaan. De volgende dag kwamen de leerlingen vertellen dat hun moeder dit boek ook nog gelezen heeft en dat vind ik leuk om te horen!

Ik vind het belangrijk dat leerlingen hun klassiekers kennen, maar ik breng hen ook graag nieuwe namen bij en vertel ook altijd wat meer over het leven van de auteur. De leerlingen vragen hier zelf naar en daarom hangen wij wekelijks een foto op van een auteur wiens boek we uitroepen tot het boek van de week.

‘Vorig jaar organiseerden we een wedstrijd rond Vos en Haas. De leerlingen kregen het begin van een verhaal en moesten dan zelf een einde verzinnen en een bijhorende affiche maken. Iedereen ging volledig op in dit project’

Kim Hallet – leerkracht derde leerjaar en boekenjuf

Het leesplezier is soms belangrijker dan het leesniveau

Ik houd geen rekening met het leesniveau: deze testen worden wel regelmatig afgenomen, maar ik probeer de ouders het belang van leesplezier bij te brengen en geef hen mee dat ze zich niet moeten fixeren op het leesniveau van hun kind. Er zullen altijd kinderen zijn die sneller en beter kunnen lezen als anderen.

Ik vind het belangrijk om rekening te houden met de vijfvingertest: lees een bladzijde uit het boek en al de woorden die moeilijk zijn om te lezen, tel je op vingers. Heb je er meer dan vijf, is het boek waarschijnlijk te moeilijk. Maar als alle leerlingen het toch leuk vinden, dan lezen we het boek gewoon uit. En anders ondernemen we een nieuwe poging binnen de twee maanden.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Marijke Clabots
School VBS Sint-Gertrudis
Organisaties vzw roodvonk
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2010-2011

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs