Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Lies | 'Leerlingen en boeken? Onderschat ze niet'

Boekenjuf Lies | 'Leerlingen en boeken? Onderschat ze niet'

In haar classe unique zijn boeken deel van het interieur én dagelijkse kost. Dat zijn niet alleen de typische prentenboeken die je in een kleuterklas verwacht. Er liggen ook kunstboeken en atlassen, want, zo heeft juf Lies ervaren: ‘Ook heel jonge kinderen kunnen door een moeilijker boek gebeten zijn.’

Leerlingen lezen in tentje
Boekenschapjes
Boekenjuf Lies leest met haar leerlingen
Leerlingen in kringetje rond Boekenjuf Lies, die voorleest
Boekenjuf Lies poseert

'Kom maar los van de opdeling in leeftijden bij prentenboeken. Dat is de belangrijkste les over werken met boeken die ik al geleerd heb. Daarom heb ik alle soorten boeken in mijn klas: in de tekenhoek staan de kunstboeken, verder heb ik weetjesboeken waaronder ook atlassen, prentenboeken en doeboeken zoals 'Nelsons yogaboek'. Van Hervé Tullet heb ik boeken die als partituren werken. Veel van dat materiaal is van mezelf, maar ik zit dan ook aan de bron: mijn ouders hebben een boekenwinkel in Kortrijk.'

 

Wie is Lies Vandenhende?

School:
kleuterjuf in freinetschool Het Prisma in Gent         

Favoriete kinderboek:
'Het land van de grote woordfabriek' - Agnès de Lestrade

 

'Wat ik wel of niet koop, beslis ik gevoelsmatig. Ik ga vaak langs in de boekenwinkel. Dan neem ik nieuwe uitgaves in de hand en kijk ik ernaar. Is er iets wat prikkelt, dan koop ik het. Soms reageren kleuters fijn op een boek uit de bib en beslis ik om het ook zelf aan te schaffen. Van 'De kleur van emoties' was ik zelf niet meteen wild, maar toen ik zag hoe leerlingen erop reageerden, werd het ook een van mijn favorieten.'

'Normaal gaan we maandelijks samen naar de bib. De boeken die we daar ontlenen, staan altijd vrij toegankelijk in de klas. De kleuters kunnen er onbeperkt aan en grijpen op verschillende momenten van de dag naar die grote bak vol boeken. Mijn eigen aankopen hangen in wandrekken aan de muur. Willen ze daar eentje van, dan vragen ze dat en kijken we er samen in. Ik doe dat omdat ik mijn boeken koester en de ene leerling er al zorgzamer mee om kan springen dan het andere.'

Boekenschapjes

Collega’s aansteken

'Al die boeken in de klas, dat wás iets typisch van mij. Maar intussen heb ik andere collega’s er ook warm voor gemaakt. Nu zie je in alle klassen wandrekjes waar boeken mooi in de kijker staan. Als school investeren we sinds vorig jaar ook weer meer in boeken. In de gang van het lager hebben we bijvoorbeeld een informatieve schoolbib.'

'Om de twee jaar maken we met de hele school ook een schoolvoorstelling op basis van een boek. Collega’s geven dan vanuit hun eigen talent workshops en we maken toneel, muziek en beelden rond dat ene boek. Ik maak bijvoorbeeld filmpjes, illustraties, decor … 'Het land van de grote woordfabriek' was het laatste boek dat we gebruikt hebben. Vorig jaar wilden we met 'De vallei van de Wentelmolens' aan de slag, maar die voorstelling is door de lockdown niet door kunnen gaan.'

‘Een kamishibai, een overheadprojector en schaduwpopjes zijn heel leuke dingen om in een kleuterklas te hebben.'

Lestips van Juf Lies

  • Inspiratie op Instagram

'Ik volg Saar_Leest en De klas van Eva. Eva schenkt ook aandacht aan diverse boeken.'

  • Sinterklaas met een twist

'Met Sinterklaas heb ik 'Grote kunst voor kleine kenners' van Thaïs Vanderheyden bovengehaald. We hebben dan allemaal kunstportretten van Sinterklaas gemaakt en daar een tentoonstelling rond opgezet. Dat was een heel tof boekenproject, weg van de clichés.'

  • In het hoofd van je leerlingen

'In 'Waar denk je aan?' van Laurent Moreau staat op elke pagina een portret. Via een flap kan je het hoofd openslaan en zie je de gedachten, dromen, gevoelens. Dat hebben we al eens letterlijk nagedaan. Dat zorgt voor heel mooie verhalen van kleuters, die je zonder die werkvorm niet zo gemakkelijk uit hen krijgt.'

Bron van rust en inspiratie

'In mijn droomschool zouden er nog meer gezellige leeshoekjes zijn. Een terugtrekhoekje bijvoorbeeld, want lezen betekent ook efkes tijd voor jezelf. Voorlezen is een moment van rust en verbondenheid met elkaar. We zitten dan dicht bij elkaar op de grond in een kring. Heel gezellig. Ook voor mijn eigen dochtertje lees ik heel veel voor. Minstens vier boeken moet ze gehoord hebben voor ze kan slapen. Dat aantal zit in haar hoofd en het mag zeker niet minder zijn.'

'Verder zijn boeken natuurlijk ook een grote inspiratiebron voor technieken, verhalen en verwerking. We verzinnen zelf wel eens een verhaal met illustraties erbij. Die worden dan gekopieerd en aan ouders meegegeven. Bij 'Ssst, we hebben een plan' hebben we een vervolg en een stop-motionfilmpje bedacht. De kamishibai, een overheadprojector en schaduwpopjes, het zijn stuk voor stuk leuke dingen om in een kleuterklas te hebben.'

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/meester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

 

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via dit formulier.

‘Boeken en de tekeningen erin spreken een universele taal. Daarom gebruik ik heel vaak boeken om de taal te stimuleren’

Leerlingen lezen samen aan tafel

Ik zie wat jij niet ziet

'Boeken en de tekeningen erin spreken een universele taal. Daarom gebruik ik heel vaak boeken om de taal te stimuleren. Dan pak ik twee kleuters bij mij met een boek waarin ze dingen kunnen benoemen. De gele ballon van Charlotte Dematons uit mijn favorieten leent zich daar erg goed voor. Ik speel er met hen ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ bij en laat hen dat ook omgekeerd voor mij doen. Of ik maak verteltafels rond een boek zodat de kleuters nadien het verhaal kunnen naspelen. Soms vertellen de oudsten een verhaal dat ze kennen aan hun jongere klasgenoten. Of ze beluisteren een luister-cd.'

'We werken ook met de techniek van vrije teksten ‘schrijven’. De kleuters maken dan een illustratie en vertellen er een verhaal bij. Ze stellen hun verhalen ook voor in de klas, soms filmen we dat. We vertellen en tekenen veel en bij oudere kleuters gebeurt het vaak spontaan dat ze plots een woord beginnen te schrijven of een letter van hun naam herkennen. We lezen dan wel niet letterlijk, toch komen boeken veel aan bod.'

In de boekenkast van juf Lies

  • 'Kek iz tak' - Carson Ellis
  • 'De gele ballon' - Charlotte Dematons
  • 'De vallei van de Wentelmolens' - Noelia Blanco
  • 'De kleur van emoties' - Anna Llenas
  • 'Grote kunst voor kleine kenners' - Thaïs Vanderheyden
  • 'Het land van de grote woordfabriek' - Agnès de Lestrade
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
Label
  • literatuur en leesmotivatie
School SBS Het Prisma
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs