Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Maaike | 'We maken plaats en tijd voor lezen'

Boekenjuf Maaike | 'We maken plaats en tijd voor lezen'

De Beste Boekenjuf van 2023 is een Moeyaertfan met een zwak voor wist-je-datjes en mooie  illustraties. Haar klas straalt ‘Hier wordt gelezen’ uit. Ook op schoolniveau zet juf Maaike het  lezen mee op de kaart. En die leesvlag aan de schoolpoort? Die wappert elke maandagmiddag. 

Boekenjuf Maaike staat voor een banner van de school De Horizon
Maaike staat gebogen over een tafel met 2 leerlingen die een lesblaadje bekijken
Maaike duidt iets aan op de tablet van een leerlinge.
1 leerlinge houdt een boek in de handen en kijkt in de camera.
2 leerlingen zitten elk apart comfortabel in een zetel een boek te lezen.
2 leerlingen staan rechtop en kijken in een boek, één jongen duidt iets aan
2 leerlingen staan in de leeshoek: ene meisje neemt een foto van de andere
1 leerling opent een boek van de tentoongestelde boeken op de vensterbank
Groot beeld van de leeshoek, 2 leerlingen in een zetel lezen een boek
close-up van een meisje dat iets noteert op een lesblaadje
2 leerlingen bestuderen de kaft van een boek
1 leerling leest in het boek 'mijn vader is een saucisse'
2 meisjes met een boek naast elkaar op een bank

‘We merkten dat het leesniveau daalde. Net als de leesmotivatie. En er ging een erbarmelijk aantal leerlingen in hun vrije tijd naar de bib. Dat moeten we aanpakken, dachten we. Zo is het kernteam rond lezen in onze school gestart. Daar zit ik sinds drie jaar in en ik krijg er ook drie lesuurtjes voor. Naast mijn klaswerking heb ik dus ook een voetje in het beleid. Ideaal, als je het mij vraagt. Het project Leerkracht-Leeskracht bracht onze ambities in een stroomversnelling. Het hielp om prioriteiten te leggen. Dat werden onder meer het begrijpend lezen en tijd maken voor lezen.’

 

Wie is Maaike Verstraete?

School: Gemeentelijke basisschool in Snaaskerke, Gistel

Functie: juf van het vijfde leerjaar

Favoriete kinderboek: Hoe rooier hoe mooier, van Kathy Stinson

 

'Er volgde een hele lijst actiepunten. Elke klas van de tweede en derde graad werkte bijvoorbeeld drie brede DENK-thema’s uit. Die manier van werken biedt voldoende houvast, maar laat ook marge om eigen accenten te leggen. Waarom DENK? De focus op begrijpend lezen sprak ons daarin aan.’

 

‘We maken tijd voor lezen en laten leerlingen dagelijks in contact komen met lezen.’

 

‘De kleuters en eerste graad zijn meer met LIST bezig, met hommellezen en RALFI-lezen. Het kleuterteam is ook fel in de woordenschat en woordenschatlijsten gedoken. In het eerste leerjaar komt al wel een eerste DENK-thema ‘light’ aan bod. Het is nog pril om uitspraken over de effecten te doen. Al toonden de laatste LVS-testen wel een sprong vooruit.’

Meer leestijd maken

‘Om meer leestijd te maken, onze tweede prioriteit, hebben we een vaste dag gekozen waarop de hele school leest. Dat is maandagnamiddag geworden. Het is een heel verbindend moment. De vlag hangt uit aan de schoolpoort, zodat ook ouders het weten en er een gesprek met hun kinderen over kunnen aanknopen.’

1 leerling opent een boek van de tentoongestelde boeken op de vensterbank

‘Met de hulp van de boekenworm en de leesfee geven we body aan dat moment. Ze gaan langs in alle klassen. De leesfee heeft altijd een gedicht mee, want ze houdt van poëzie en rijmen. Boekenworm houdt meer van weetjes en strooit die gul in het rond.’

‘Los van dat moment op maandag plannen we het lezen in de klas structureel in. We maken er tijd voor en laten leerlingen dagelijks in contact komen met lezen. Dat zorgt voor een routine en maakt dat ze sneller, liever, meer lezen. In mijn lessen zoek ik bewust naar manieren om lezen te integreren, zonder dat het alles domineert. Onlangs had ik het WERO-thema spijsvertering. In plaats van een clipje van schooltv.nl, neem ik een Waanzinnig om te weten-boek. Dat maakt van die les geen les rond boeken, maar er is toch maar een boek in geweest. Staan er medianen en gemiddelden op de planning? Daar past een boek met infografieken bij. Zo sluipen boeken in elke les  binnen.’

Wat zegt een 8 op 10?

‘Bij een nulmeting gaven ouders aan dat ze wel wisten dat we op school met lezen bezig zijn. Maar wat we juist deden? Daar zei dat ene vage punt op het rapport niks over. Transparante communicatie naar ouders stond dus ook op onze to-dolijst. We proberen dat nu met klasblogs en we hebben bladwijzers voor elke graad gemaakt. Die zitten het hele schooljaar in de agenda, waardoor ze een goede reminder voor ouders zijn. Er staat op welke thema’s we behandelen, waar we zitten op de leeslijn en wat we verwachten. Zelf lid worden van de bib bijvoorbeeld (derde graad), of er samen met de ouders naartoe gaan (tweede graad).

2 meisjes met een boek naast elkaar op een bank

‘Ook onze rapporten zijn belangrijk in dit verhaal. We gaven ze de vorm van een meegroeimap voor de hele schoolloopbaan. Elke rapportperiode opent met een gepersonaliseerd woordje van de leerkracht. Daar probeer ik altijd een gedicht in te stoppen. Verder zijn er de punten, die we koppelen aan concrete doelstellingen als ‘tekstsoorten onderscheiden’ en ‘een uitnodiging kritisch lezen’. Een 8 op 10 zegt nu dus veel meer dan vroeger.’

Lestips van juf Maaike

  • Inspiratietips

'Ik volg veel illustratoren, boekhandels en bibliotheken op sociale media. De Facebookgroep Leerkracht-Leeskracht en de Jongerenboekensite  bieden volop inspiratie. De Instagram-accounts Saar leest en De klas van Eva zijn waardevol voor de kleuterinsteek. Inspiratie haal ik ook op de website van Cultuurkuur. Ik kan opkijken naar succesverhalen van andere leerkrachten.’

  • Boeken in elk gezin

’Om boeken binnen te brengen bij gezinnen waar dat niet evident is, ontwikkelde ik verteltassen voor de kleuters. Daarin zit telkens een boekje en een verwerking. Dat gaat met een wisselsysteem  mee naar huis.'

  • Luisterpuntbib en Anderslezen-app

’Met de Luisterpuntbib hebben we een warm contact. Ze bellen je persoonlijk  op om te vragen of het lukt. Dankzij hun luisterboeken en de Anderslezen-app heb ik een leerling kunnen overtuigen om mee te doen met de Leesjury. Heel fijn dat het ook mogelijk is om met die account thuis verder te lezen.’

  • Leeservaringen uitwisselen

'Daarvoor vind ik de Leeskaarten van CANON Cultuurcel tof. Die zitten in het midden van het magazine Beste Boekenjuf/meester en je kan ze ook downloaden.

  • Samenwerken met een boekhandel

’We werken fijn samen met Jeukiboek, een onafhankelijke boekhandel. Zij kennen hun metier. Handig als ik een verteltas samenstel of op zoek ben naar alternatieve strips. Brengt de Sint boeken? Dan sturen ze een zichtzending met een hoop boeken waarin collega’s kunnen neuzen.'

  • Voorlezen op het maandelijkse forum

'Op het maandelijkse forum zetten we de jarigen in de bloemetjes, vertellen we nieuwtjes én lezen we voor. Dat gebeurt altijd door een BV: een Bekende Voorlezer. Dat kan de burgemeester zijn, een leerkracht of een ouder. Leerlingen zitten dan met honderd in de turnzaal muisstil te luisteren. Een magisch moment!'

‘We hebben ook zelf een intern klasscoreformulier gemaakt volgens het DENK-schema. Het uitgebreide Excel-bestand van DENK hebben we zo schooleigen gemaakt. Hoe verloopt het  gesprek met het denkmaatje? Gaat dat goed, dan krijgt die leerling een code groen. Bij oranje of rood geef je als leerkracht een opmerking (bijvoorbeeld werkt niet goed samen). De intonatietoetsen, de schrijfmotoriek … al die evaluaties zijn op een en dezelfde plek gebundeld. Handig als je wil nagaan hoe het vorig jaar met een leerling liep.’

 

‘Ik zoek bewust naar manieren om lezen te integreren, zonder dat het alles domineert.’ 

Actueel en kwalitatief boekenaanbod

‘Als je binnenkomt in onze klassen, moet je voelen: hier werkt men rond boeken. Elke klas heeft intussen een boekenhoek. Die hebben we ook eens aan elkaar voorgesteld. Dat was fijn om te doen. We wilden actuele, kwalitatieve boeken in onze klassen en begonnen dus Marie Kondo-gewijs te ontspullen. Ik heb een subsidiedossier uitgeschreven voor een Cera-project. Dat deed ik bewust vanuit DENK: we willen die thema’s in de klassen uitwerken, dan hebben we een ruim aanbod informatieve boeken nodig. Het subsidiebedrag betekende een welkome ruggensteun voor elke klas. Ook ons oudercomité deed een financiële inspanning.’

‘Ik probeer met ons klasaanbod de bib te spiegelen: leerlingen labelen elk nieuw boek zoals in de openbare bibliotheek. Dat vaste, eigen aanbod vullen we aan met boeken van de bib in Gistel. Daar gaan we met de oudsten maandelijks met de fiets naartoe. De jongere leerlingen gaan wat minder frequent, met de schoolbus. Regelmatig spring ik ook de bib van Oostende binnen voor extra’s.’

In de boekenkast van juf Maaike

  • De mooiste dagverzen, Stijn De Paepe, Lannoo
  • Hoe wij het machtigste dier op aarde werden, Yuval Noah Harari, Leopold & Ploegsma
  • Rekenen voor je leven, Edward van de Vendel, Uitgeverij Nieuwezijds
  • Morris : de jongen die de hond vond, Bart Moeyaert, Querido
  • De Britannica listopedia : 300 belangrijke lijstjes over sterren, dinosaurussen, vulkanen, haaien, beenderen, fietsen..., Andrew Pettie, Lannoo

De droom met het laddertje

‘Elke collega probeert zo ruim mogelijk aan te bieden. Ik selecteer deels op buikgevoel, deels naar zijn persoonlijke smaak, maar ik probeer me ook te verplaatsen in de lezer die ik niet ben. Heb ik wat minder met Geronimo Stilton, dan bied ik het wel in mijn klas aan, maar zal ik het niet voorlezen. Voorlezen doe ik trouwens heel regelmatig. Mijn volgende boek wordt Julia en de haai van Kiran Millwood Hargrave. Dat verhaal heeft wat Lampje-vibes en is mooi vormgegeven. Daar heb ik wel een zwak voor.’

'Ik probeer me ook te verplaatsen in de lezer die ik zelf niet ben.'

‘Door plaats en tijd te maken voor boeken, creëren we volop kansen om leerlingen een boekenklik te laten maken. Bij sommigen is dat liefde op het eerste gezicht, bij anderen wordt het een moeilijkere zoektocht die ik graag met hen aanga. In mijn ultieme droomschool gebeurt dat in een extra ruimte die helemaal aan boeken is gewijd, naast de klas. Met een podium en een aulagevoel. Dat zou ideaal zijn voor auteurslezingen. Daar koppelen we dan nog een wall of fame aan en allemaal  leuke leesplekken. En zeker ook een laddertje. Een laddertje maakt het pas echt af.’

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.

Dien je eigen subsidieproject in

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs