Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Marleen | Leerlingen motiveren om zich in een boek te verdiepen doe je niet enkel door te lezen. Wél door boeken bij een heel breed aanbod te betrekken

Boekenjuf Marleen | Leerlingen motiveren om zich in een boek te verdiepen doe je niet enkel door te lezen. Wél door boeken bij een heel breed aanbod te betrekken

Marleen Coppens uit Dilbeek is de Beste boekenjuf van 2012. Ze heeft de verdienste dat ze anderen aansteekt om boekenjuf te worden. Ze neemt zelf het initiatief om materiaal uit te wisselen met andere juffen en geeft haar leerlingen zoveel mogelijk cultuur en achtergrondkennis mee. Ze trekt ook de andere leerkrachten van haar school mee, met zelfs liefdesserenades als gevolg.

Boekenjuf Marleen naast haar kamishibai verteltheater
Boekenjuf Marleen in de klas tussen de leerlingen
Het boekenrek in de klas
Een leerling toont zijn mini-kamishibai theatertje dat hij maakte
Boekenjuf Marleen
De kamishibai van boekenjuf Marleen staat op een sokkel tegen de muur
Een leerling toont haarmini-kamishibai theatertje dat zij maakte

‘Ik mag van mijn directie als voltijdse boekenjuf mijn zin doen en dat is super, want dat is niet overal zo. Ik zit in een boekenjufcircuit met een stuk of vijf andere juffen, en we komen zowat vier keer per jaar samen. We hebben een soort Dropbox waarmee we materiaal uitwisselen. Dat is wel supertof. Het laatste dat ik heb doorgegeven is een Carll Cneut carrousel. De illustrator wordt voorgesteld en de leerlingen worden in groepjes opgedeeld met verschillende opdrachten voor elk groepje.

Ik probeer altijd de leerlingen te laten zoeken. Een oefening die ik bijvoorbeeld doe is verschillende tekeningen van personages klaarleggen die de leerlingen dan zelf bij de juiste cover moeten plaatsen. Nu doe ik iets met Roald Dahl: dan verzamel ik allemaal weetjes over hem en die hang ik doorheen de klas op. Daarbij heb ik doevragen, weetvragen en boekvragen en zo ontdekken de leerlingen de auteur. Ondertussen werk ik met vier verschillende bibliotheken om voor materiaal te zorgen, de logistiek is soms om gek te worden (lacht).

 

Wie is Marleen Coppens?

School: Vrije Lagere School Regina Caeli in Dilbeek.

Favoriete kinderboek: Het is een gelijkspel tussen Meester Pluim en het praatpoeder van Marc De Bel en Daantje de wereldkampioen van Roald Dahl. Ook heel interessant is Negentien minuten van Jodi Picoult. Dat handelt over een schietincident op een middelbare school, geschreven vanuit het oogpunt van de dader.

Geeft de boekenmicrobe door omdat … 'Ik lees al sinds jaar en dag. Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik altijd al graag en veel lees.'

 

Visuele leescultuur

Ik probeer een leerling zoveel mogelijk te motiveren door mijn eigen enthousiasme uit te stralen en zo veel mogelijk te proberen. Ik werk zoveel mogelijk rond auteurs, want als leerlingen een auteur kennen zijn ze in staat gerichter te gaan zoeken bij een bezoek aan de bib. Anders staan ze er vaak wat verloren en onbeslist bij.

Mijn bedoeling is vooral een leescultuur te krijgen op school. Het is nu mijn eerste jaar als voltijdse boekenjuf. We hebben hier veel Franstaligen, dus probeer ik vaak visueel te werken. Ook probeer ik sterke en zwakkere leerlingen samen te zetten. Ze steken meer op van mekaar dan van mij. Zoveel mogelijk heterogene groepjes dus.

Voor de ouders geef ik altijd brieven mee wanneer ik een activiteit gedaan heb. Zo doe ik altijd de moeite om de Voorleesweek aan te kondigen. Altijd onder hetzelfde logo ‘lezen is leuk’. Ik hou hen op de hoogte van wat we zoal gezien hebben en ik moedig hen aan om zelf samen te lezen met hun kinderen. De feedback geeft ook voldoening, want de ouders zijn vaak dankbaar dat hun kind weer leest.

‘Ik zit in een boekenjufcircuit met een stuk of vijf andere juffen, en we komen zowat vier keer per jaar samen. We hebben een soort Dropbox waarmee we materiaal uitwisselen’

Marleen Coppens - Beste Boekenjuf 2012

Japans verteltheater

Mijn favoriete boeken? Klassiekers moeten er zijn hé. Zo moeten ze Roald Dahl kennen bijvoorbeeld. In het derde komt nu Stefan Boonen, die vind ik ook super want zijn boeken zijn qua taal niet zo moeilijk. De boeken van Geronimo Stilton zijn vaak ook heel tof, maar moeilijk voor taalzwakke leerlingen. Een boek moet aangenaam zijn om in te kijken, maar moet natuurlijk ook toegankelijk zijn. Roald Dahl blijft geweldig, hoewel zijn boeken niet altijd makkelijk zijn want hij gebruikt veel bijvoeglijke naamwoorden en neologismen. Iets recenter? Dummie de Mummie: dat ligt heel goed bij de leerlingen.

Ik hecht veel belang aan kennis over boeken en auteurs en hun oeuvres. Dat helpt leerlingen om te zoeken in de bib. Als ik een boek aanbreng, besteed ik natuurlijk ook aandacht aan de boodschap die het brengt. Elk jaar komt er in elk leerjaar bovendien een auteur spreken. Die zijn makkelijk te contacteren via de website Auteurslezingen.be. Als je op tijd bent, krijg je daar zelfs 100 euro sponsoring voor. Doorgerekend aan de leerlingen komt de uiteindelijke prijs op ongeveer twee euro per leerling.

Ik werk voorts heel veel met kamishibai, een Japans verteltheater. Dat is geen poppenkast. Je verhaal zit er namelijk al in. Ik verduister het lokaal en richt een spot op de kamishibai.

Ik kom daarnaast aan boeken via een bedrijf waar ik twintig procent korting krijg. Ik bestel ze online, ga naar  stockverkopen en kringloopwinkels. Vorig jaar heb ik alle leerlingen een brief meegegeven om al het verouderde materiaal van thuis mee te krijgen. Gigantisch veel heb ik gekregen toen.

Omdat leerlingen het vaak heel moeilijk hebben om over gevoelens te praten, heb ik ook een boekje aangekocht Mijn hartje bonst voor jou, over verliefd zijn. Zoiets helpt hen zich te openen, omdat het een eerste aanzet geeft.

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Taal integreren

Als ik een boek wil brengen in een klas, stel ik dat voor aan de hand van de cover, vertel ik over de auteur, vraag ik hen waar het boek over zou kunnen gaan. Dan gaan de leerlingen per groepje een hoofdstuk lezen, en vervolgens komen we samen in een kring en bespreken we het hele boek. Zo zien we op een uurtje een boek. Het laatste hoofdstuk lees ik dan voor. Het is wel geen volledig uur lezen, maar ook knutselen, tekenen en muzische vaardigheden.

Tegen leerlingen met dyslexie zeg ik altijd dat ze een ander boek moeten nemen als er op de eerste pagina te veel woorden staan die ze niet begrijpen. Prentenboeken kunnen daarvoor dan weer heel goed zijn. Dat is niet de problemen uit de weg gaan. Als een boek te moeilijk is, geraken die leerlingen veel te snel gefrustreerd.        

Een concrete titel die ik kan aanraden, is Prinsesje Ondersteboven. Het is de bedoeling dat je de instructies volgt. Op een bepaald punt moet je bijvoorbeeld naar achteren bladeren en de laatste bladzijde van rechts naar links of onder naar boven lezen.

'Ik werk ook aan meer geïntegreerde projecten, zoals een muzische dag, waarbij we met een klas van elk leerjaar rond één thema werken.’

Marleen Coppens - Beste Boekenjuf 2012

We hebben ook een zorgleerkracht, en die houdt zich vooral bezig met AVI-niveaus en technisch lezen. Ik leer de leerlingen dat niet aan, maar ik houd er natuurlijk wel rekening mee.

Ik heb nu in het vierde leerjaar Dummie de Mummie aangebracht. Daar was een liedje bij, dus heb ik aan de muziekleerkracht gevraagd dat in haar les op te nemen.

Ik werk voorts aan meer geïntegreerde projecten zoals een muzische dag, waarbij we met een klas van elk leerjaar rond één thema werken. Leerlingen van alle leeftijden zitten in een groepje en schuiven dan door: ik doe iets rond boeken, de muziekleerkracht doet iets, de GOK-leerkrachten ... Zo hebben we vier dagen op een jaar. Met altijd maar een vierde van de school is dat best te doen.

Het is zo denk ik dat je leerlingen kan motiveren om zich in een boek te verdiepen: niet enkel door te lezen, maar door het boek bij een heel breed aanbod te betrekken. Maar ik maak niet de illusie dat elk kind zal lezen. Hoe hard je ook je best doet of hoe tof je het doet, sommigen zullen nooit naar boeken grijpen. Hoewel ik van ouders wel te horen krijg hoe verbaasd ze zijn dat hun kind weer boeken leest thuis.

Bij Gedichtendag probeer ik tot slot heel de school te betrekken. Ik maak een doos met de namen van alle leerkrachten, en na een trekking moet iemand altijd voor een ander een gedichtje schrijven. Vorig jaar hadden we zelfs een leerkracht die op het dak van de school ging staan en iemand een hele serenade bracht, met tranen in de ogen toe (lacht).’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Alexandra De Laet
School VLS Regina Ceali
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2011-2012

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs