Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Ria | ‘Ik zag het gebruik van boeken op school echt vooruitgaan’

Boekenjuf Ria | ‘Ik zag het gebruik van boeken op school echt vooruitgaan’

Elke twee maanden voorziet ze alle klassen van een verse lading bibboeken. En elke ochtend vangt ze de jongste leerlingen op met een voorleesverhaal. Bovenal zet Ria Peeters als beleidsondersteuner en zorgcoördinator elk dag het lezen in haar school op de kaart. 

boekenjuf Ria met kinderen buiten
boekenjuf Ria met kinderen buiten
kinderen naast elkaar buiten
boekenjuf Ria met kind bij kamishibai
juf met kinderen rond de kamishibai
juf met kinderen rond de kamishibai
portretfoto juf Ria
portretfoto juf Ria

‘We hebben de voorbije jaren hard rond onze visie gewerkt. We startten rondetafelgesprekken op met buren, ouders, collega’s … Van daaruit hebben we kernbegrippen gefilterd als duurzaam, open, warm. Ook hebben we samen met het Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO) een nieuw rapport uitgewerkt. Daardoor bleef het leesbeleid wat in een hoekje liggen. Toen we in het begin van dit schooljaar de leesscan deden, kwam naar boven dat we goed bezig zijn op het vlak van lezen. Alleen moeten we het nog op papier zetten.’ 

 

Wie is Ria Peeters?

School: GBS De Buitenkans in Molenstede, Diest

Functie: beleidsondersteuner en zorgcoördinator voor de kleuters en de lagere school

Favoriete kinderboek: Jip en Janneke, van Annie M.G. Schmidt

‘Met de werkgroep taal steken we inspirerende activiteiten in elkaar die in de hele school zichtbaar zijn’

Doen en evalueren 

‘We hebben een werkgroep die concrete activiteiten rond lezen uitwerkt. Samen steken we inspirerende activiteiten in elkaar die in de hele school zichtbaar zijn. Tijdens Poëzieweek lieten we bijvoorbeeld elke klas een gedicht maken. De resultaten hebben we in het speelbos gehangen en zo kwam er een gedichtenwandeling tot stand. Tijdens Jeugdboekenmaand hingen we er raadsels en rebussen rond sport op. Elke klas kreeg een formulier waarop ze de juiste oplossingen noteerde. In een groots, gezamenlijk moment hebben we dan de juiste oplossingen gegeven. Zo geven we het lezen op schoolniveau vorm. En al die acties worden ook geëvalueerd.’ 

‘Uiteraard volgen we ook het technisch lezen goed op. Van daaruit kijken we welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Voor hen starten we een aantal keer per jaar Ralfi- en Connect-lezen op. Met leesboekjes of met teksten die aansluiten bij de voorkeuren van de leerlingen. Voor de begeleiding van die leesmomenten kunnen we rekenen op de hulp van sterke vrijwilligers.’ 

boekenjuf Ria met kind bij kamishibai

In de boekenkast van juf Ria

  • Een zee van liefde, Pieter Gaudesaboos, Lannoo
  • Gewoon omdat het zo is, Mac Barnett, Pelckmans
  • Het boekenliefje, Helen Docherty, Clavis
  • Samen gaan bouwen : plannen voor onze toekomst, Oliver Jeffers, De Fontein Jeugd
  • Wilma Wonder, Hanne Luyten, Hannekesnest

Voorlezen, voorlezen, voorlezen 

‘In de kleuterschool hanteren we de principes van herhaald voorlezen en doen we aan preteachen. Hoe lees je interactief voor? Welke vragen stel je aan zwakkere leerlingen, welke aan heel sterke? We hebben met de taxonomie van Bloom gewerkt om op verschillende niveaus vragen te stellen. Ook woordenschat komt aan bod. Hoe vertrek je vanuit een boek? Welke woordenschat zit in het boek? Daar hebben we wel een aantal personeelsvergaderingen aan besteed. Intussen is dat goed ingeburgerd.’ 

‘Als ik in een klas moet vervangen, lees ik sowieso voor. De leerlingen van het zesde leer ik ook voorlezen. Ze kiezen dan een prentenboek uit mijn eigen grote collectie. Daarmee oefenen ze en dan gaan ze het verhaal voorlezen aan de kleuters.’ 

‘Mijn favoriete moment van de dag? Dat is toch het voorlezen bij de instappertjes. Dat doe ik elke ochtend als de ouders de jongste leerlingen in de klas afzetten. Afscheid nemen is soms moeilijk en sommige ukkies zwerven wat doelloos rond. Ik laat ze vrij, maar de meesten komen als ik start met voorlezen. De juf heeft zo de handen vrij om de ouders te ontvangen en hun kindjes aan te nemen. En je maakt vanaf het eerste moment duidelijk hoe belangrijk (voor)lezen is.’ 

Zakken vol boeken 

‘In de bib mogen we elke twee maanden boekenzakken voor elke klas ophalen. Ik ga die halen en terugbrengen. De leerkrachten en leerlingen geven hun voorkeur door. De juffen vragen boeken rond de thema’s waarrond ze werken, leerlingen kiezen aan de hand van Bieblo. We kunnen de bib helaas niet dichterbij halen. Maar het werkt, want leerlingen vinden regelmatig een nieuw en ander aanbod in de klasbib. Lezen kan trouwens ook tijdens de pauzes in onze leesklas.’ 

‘Hoe lees je interactief voor? Welke vragen stel je aan taalzwakke leerlingen, welke aan sterke?’

‘Door de jaren heen merkte ik wel wat evoluties. Boeken zijn vandaag veel aantrekkelijker dan vroeger. Ik zag het gebruik ervan op school ook echt wel vooruitgaan. Vroeger stonden de boeken in een afgesloten kast. Vrijdag ging de kast open en mochten we er allemaal eentje kiezen. Dat maakte het misschien een beetje bijzonder, maar toch, leerlingen hebben nu meer dan ooit toegang tot boeken.’ 

Lestips van juf Ria

Samenleesboeken 

‘Ik tip graag samenleesboeken aan ouders van beginnende lezers. Samen met een ervaren lezer lezen, zorgt al snel voor veel verhaalplezier en voldoening.’ 

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.

Dien je eigen subsidieproject in
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2023-2024

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs