Boekenjuf Sofie: Mijn voorkeur schuif ik opzij, de kinderen kiezen
De passie voor boeken en leesplezier spat van deze juf af. Sofie Parmentier was als kind de trouwste bezoeker van de bib. ‘Als die op woensdag om 3 uur opende, dan stond ik al te wachten voor de deur. ’s Avonds was het eerste boek dan uit. Die liefde voor verhalen wil ik graag doorgeven aan de kinderen van mijn klas.’
De openbare bibliotheek ligt te ver van onze school om er gemakkelijk met de klas naartoe te gaan. Daarom ga ik zelf. Ik mag er 5 boeken per leerling ontlenen. Zo hebben we een gigantisch aanbod in de klas dat regelmatig wisselt. De kinderen geven aan wat ze leuk vinden. Kikkers? Star Wars? Een moppenboek? Ik pluk uit de bib wat aansluit bij die interesses en dat breng ik mee naar de klas. Ik heb een voorkeur, maar de kinderen kiezen vaak iets heel anders. Ik heb geleerd om niet altijd door mijn eigen ogen naar boeken te kijken.
'Een beer met varkenspoten? Dat vinden ze fantastisch!'
Wie is Sofie Parmentier?
School:
Juf in het 1ste leerjaar op Basisschool Lenteland in Roeselare.
Favoriete kinderboek:
De zusjes Kriegel, Marc de Bel.
Lezen leuk houden
Volgens mij moet taal een van de hoofdprioriteiten van het onderwijs zijn. Daarom probeer ik er met mijn zesjarigen zoveel mogelijk rond te doen. We hebben een leeskwartiertje in onze klas. Dat is vaak het moment waarop ik samen met zwakkere lezers lees. Dan zoek ik ook echt een boekje dat zij graag lezen, of we gaan toneellezen met een dobbelsteen. Gooi je een 1, dan lezen we heel stil. Een 2? Met een robotstem. 3? Slaperig. Zo kunnen we op een leuke manier het lezen inoefenen.
Voor aanvankelijk lezertjes heb ik een permanent aanbod in de klas. Op rommelmarkten of in kringloopwinkels hou ik mijn ogen open naar leuke boekjes om de klasbib aan te vullen.
Het muzisch werken rond Abracadabra van Ingrid Schubert is elk schooljaar een voltreffer. In dat boek betovert een tovenaar de dieren van het bos. Zo krijgt de beer varkenspoten. We maken dan ook zelf fantasiedieren. Ook bij wiskunde en wereldoriëntatie probeer ik boeken te betrekken. En ik blijf veel voorlezen. We hebben ook een leesstoel in de kring. Elk kind dat dat wil, mag iets voorlezen wat het zelf koos: een voorbereid fragment, een mop, weetjes … Kinderen triggeren elkaar zo.
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.
CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.
Welk kind kent nog een pijp?
We werken met een methode voor taal, maar proberen er meer en meer los van te komen en ons eigen ding te doen. Ik merk dat veel woorden die we aanbrengen te Hollands zijn, of niet aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Welk kind kent nog een pijp? Dat kinderen vandaag met zo’n woord leren lezen, dat vind ik jammer.
Ik ben in mijn klas ook afgestapt van lezen op snelheid. Lees je graag, begrijp je het? Dan doet het er niet toe of je er 10 of 20 minuten over doet. Kinderen moeten goed technisch leren lezen, maar leesplezier is ook belangrijk.
‘Lezen is een geschenk, dat mag geen klusje of taakje op punten zijn’
Ouders en punten
Ouders hebben graag een cijfer, maar we geven geen punten op lezen. Het mag geen vervelende klus of opdracht worden. Ik geef het AVI-niveau mee aan ouders, maar zeg er altijd bij: ‘Kijk er niet te veel naar. Zorg dat je kind graag en veel leest.’ Vanaf november gaat er een boekje mee naar huis. Liefst eentje dat aansluit bij hun interesses. Of een samenleesboek. Op oudercontacten vraag ik steevast: ‘Hoe gaat het lezen thuis? Leest je kind graag?’ Tijdens de Voorleesweek komen ouders voorlezen en in de vakantie krijgen leerlingen een leesbingo mee. Aan ouders vraag ik dan om er een foto of filmpje van te maken.
Dromen waarmaken
Ik zit nog vol dromen wat lezen betreft. Ik zou graag een schoolbibliotheek hebben en een leesmoment aanbieden voor het 1ste en 2de leerjaar terwijl klassen 3 tot 6 studie hebben, vlak na school. Als toekomstige leesplek in de klas droom ik van een tipi.
Wat ook op mijn lijstje staat: ouders oproepen om naar de bib te komen als ik er ook ben. ‘Op woensdag ben ik tussen 3 en 5 in de bib. Als je zin hebt, kom af en dan zoek ik mee naar boeken voor je kind.’ Zoiets. Ik heb ook de kinder- en Jeugdjury opgestart in ARhus, de bib van Roeselare. Voorlopig staat het nog los van de school, maar dat hoop ik in de toekomst te veranderen.'
In de boekenkast van juf Sofie
- De luisterverhalen van het Geluidshuis, ik laat er een stukje van horen, stop halfweg en biedt dan het boek aan. Dat boek wordt dan in één ruk uitgelezen!
- Uilskuiken en Takkeling van Raf Walschaerts, Ariane Sonck en Sabien Clement is geweldig om mee te werken rond 1 november.
- Laat maar los, Koala, Rachel Bright, Gottmer
- De vrolijke vier seizoenen, Rotraut Susanne Berner, Lannoo
- Woeste Willem, Ingrid Schubert, Lemniscaat
- Het boek zonder tekeningen, B.J. Novak, Lannoo