Boekenjuf Stephanie | De leerlingen kozen zelf ’t Leesvlot als naam voor onze boekencaravan

Geen zee te hoog voor Stephanie Van Puymbroeck, logopediste op de Basisschool voor buitengewoon onderwijs De Veerboot in Deinze. Ze richtte een stacaravan in tot schoolbib ’t Leesvlot, waar de leerlingen met de leeswijzer een boek kiezen uit de rijkgevulde boekenkast. ‘Het leesplezier staat voorop en de rest komt vanzelf wel’, zegt Stephanie.

""
""
""
""
""

Stephanie Van Puymbroeck houdt vooral van boeken die je fantasie zodanig prikkelen dat ze je helemaal mee zuigen in het verhaal. Als logopediste gebruikt ze vaak boeken bij het inoefenen van woorden en zinsconstructies. ‘Technisch lezen heb je niet nodig in het dagelijks leven, maar in deze context wel.’ Een van de leerlingen gaf haar de drive om lezen op school anders aan te pakken. ‘Het was een jongen van negen jaar die nog op het leesniveau van het eerste leerjaar zat’, vertelt Stephanie. ‘Hij vond die woorden maar saai. Toen hij strips begon te lezen, wat hem echt interesseerde, ging zijn leesvaardigheid er op vooruit zonder dat hij het zelf besefte.’

 

Wie is Stephanie Van Puymbroeck?

School: Logopediste op de Buitengewone Basisschool De Veerboot in Deinze.

Favoriete kinderboekDe Waanzinnige Boomhut met 13 verdiepingen, Andy Griffiths en Terry Denton.

Geeft de boekenmicrobe door omdat … ‘je laten meevoeren in de fantasiewereld van een verhaal gewoon super is. Ik wil niet dat mijn leerlingen hun neus optrekken voor een boek, omdat het een dik boek is met veel pagina’s. Het moet leuk zijn en hopelijk leren ze ook iets bij.’

Wereldrecords in ’t Leesvlot

Stephanie richtte samen met het schoolteam op de speelplaats een stacaravan in als een gezellige boekenhoek. Op vaste momenten en tijdens de speeltijd kunnen de leerlingen er tot rust komen tussen de kussens en de knuffeldieren. ‘De leerlingen zochten mee een naam voor onze boekenhoek en ze zijn voor ’t Leesvlot gegaan.’ De boekenkast van ‘t Leesvlot biedt een uiteenlopende keuze aan boeken, van griezelen met Kippenvel tot ontdekken wie er eerst was in De kip of het ei?.

‘Met de boekenwijzer hebben de leerlingen het gevoel dat ze zelf een boek gekozen hebben. Dat is nog steeds de beste motivatie’

Stephanie Van Puymbroeck - Logopediste

Bovenop de boekenkast staat wel eens een boek in de kijker. ‘Veel leerlingen zijn gek op het Guinness World Records boek, omdat er allerlei rare prentjes in staan’, zegt Stephanie. De logopediste legt ook een collectie Zoeklichtboeken aan voor lezers met dyslexie. De leerlingen hebben ook inspraak in het boekenaanbod. ‘Als een leerling me een boek vraagt over een thema dat er niet staat, komt dat mee op de verlanglijst. Al moeten ze daar soms wat geduld voor hebben’, lacht Stephanie. 

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Boekenwijzer

Om de leerlingen bij hun keuze te helpen, ontwierp Stephanie, samen met een leerkracht een boekenwijzer voor elke graad. Op basis van hun leeftijd nemen de leerlingen drie boeken uit het rek. Hieruit kiezen ze het boek dat ze het allerliefste willen lezen. Alle boeken zijn gelabeld met een gekleurde sticker per graad. Stephanie vindt het niet belangrijk dat leerlingen hun ‘niveau’ kennen, maar wel dat ze een boek kiezen dat ze graag willen lezen. Met de vijfvingertest gaan ze zelf na of het boek niet te moeilijk is. ‘Dit werkt perfect voor onze leerlingen’, zegt Stephanie.

Stephanie merkt dat het enthousiasme over ’t Leesvlot groot is op De Veerboot. ‘Leerlingen vragen vaak zelf om de boekenhoek open te stellen, omdat hun boek al uit is.’ In de toekomst zou Stephanie graag nog een stap verder gaan en met de leerlingen een boek schrijven en illustreren. ‘Het belangrijkste is dat ze lezen leuk gaan vinden en dat ze net als ik ontdekken welke fantasiewereld woorden zonder beelden kunnen creëren.’

In de boekenkast van juf Stephanie