Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Tine | ‘Het is allemaal zo moeilijk niet als je een breed aanbod aan leesmateriaal hebt’

Boekenjuf Tine | ‘Het is allemaal zo moeilijk niet als je een breed aanbod aan leesmateriaal hebt’

Juf Tine heeft een zwak voor humoristische prentenboeken. En voor haar 11-koppig ‘nestje’ van 6- tot 9-jarige leerlingen. Daarnaast is ze ook beleidsondersteuner. ‘We hebben de ambitie om een heuse leesschool te worden, want als we leerlingen alle doorstromingskansen willen geven, dan is taal cruciaal.’

Leerlingen illustreren muur
Leerlingen bekijken selectie aan boeken
Leerling leest een stripverhaal
Boekenjuf Tine leest een boek met een leerling

‘Het motto van De Toermalijn is Samen schitteren. Een paar jaar geleden merkten we dat we daar onvoldoende in slaagden. Het liep niet zoals we wilden. De taal was een obstakel. Dan hoor en lees je dat leerlingen vooral woorden bijleren door te lezen. Als we dat stuk niet aanpakten, zou er dus niks veranderen aan de doorstromingskansen van onze leerlingen.’

‘98% van onze leerlingen is anderstalig en heeft vaak ook een vierdewereldproblematiek. Dat verplicht je om alles te herbekijken, want methodes zijn vanuit moedertaaldidactiek geschreven. Dat werkt hier niet. Ook het plezier vinden we belangrijk, wat zonder plezier plooien onze leerlingen zich snel terug in hun coconnetje.’

 

Wie is Tine Kuylen?

School: Vrije Basisschool De Toermalijn in Antwerpen

Functie: juf in de onderbouw en beleidsondersteuner

Favoriete kinderboek: Ieorg Idur, Roald Dahl, De Fontein

 

Van leesplezier tot visie

‘Diverse directiewissels hebben van ons een sterk 11-koppig team gemaakt dat de weg voor de toekomst heeft uitgezet. Die vertrekt vanuit het volgende idee: iedereen kan veel bereiken. Of je nu thuis een andere taal spreekt of al dan niet veel ondersteuning hebt.’

‘Het is onze ambitie om een echte leesschool te worden, eentje waar de hele dag van lezen doordrongen is. Een viertal jaar geleden gingen we daarom bijscholingen rond leesmotivatie volgen. We namen de boekenhoeken in de klassen onder handen. Dat zijn intussen boekenhoeken per bouw geworden. Ze staan in de gang, zodat iedereen er altijd aan kan.’

‘Kwartierlezen inbedden was het volgende stapje en dan zijn we boeken ook meer gaan betrekken bij luisteren en spreken. Elk schooljaar was er een ruim boekenbudget. Soms tot 250 euro per klas. Noem het gerust een bewuste keuze die aansloot bij onze visie en plannen.’

Intussen zitten Kwartierlezen, voorlezen op het einde van de dag - ook in de bovenbouw -, het leescircuit met functionele taaltaken … allemaal vast ingeroosterd in de dag. Vanaf het tweede leerjaar vertrekken we vanuit reële teksten en boeken. Voor het technisch leren lezen gebruiken we wel een methode. In de namiddag werken we in projecten rond wereldoriëntatie, godsdienst of muzische vorming. En ook daar koppelen we boeken aan en hangt er een talig doel aan vast.’

'Het is onze ambitie om een echte leesschool te worden, eentje waar de hele dag van lezen doordrongen is.'

Boekenjuf Tine

In de boekenkast van juf Tine

  • De wolf, de eend en de muis, Mac Barnett, Gottmer
  • De Hugo's - De nieuwe trui, Oliver Jeffers, Hoogland & van Klaveren
  • Drop het stoute eendje, Catharina Valckx, Gottmer
  • Suzie Ruzie, Jaap Robbe en Benjamin Leroy, Gottmer

Externe partners en leesbeleid

‘Om dat allemaal te realiseren ben ik externe expertise gaan zoeken. Die vonden we onder meer bij het Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs (CEGO), dat ons rond flexibele leerwegen ondersteunt. Van de pedagogisch begeleider krijgen we dan weer tips rond voorlezen, vragen stellen, daarin differentiëren … Want niet alleen wat je voorleest is belangrijk, maar ook wat je er achteraf mee doet.’

PRO Lezen, een Lezen op School-project met de AP Hogeschool Antwerpen, Odisee Hogeschool en Iedereen leest, helpt ons dan weer met de uitwerking van ons leesbeleid. De drie speerpunten van onze visie? Taalkrachtigheid (lezen en taal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden), het open karakter (je leest wat je wil) en iedereen leest (we lezen samen). We betrekken er dus de ouders bij. Zo maakten we vorig jaar samen een kookboek. Weten waarom we vandaag doen wat we doen, is zo belangrijk. Daar kan je dan ook de volgende stappen weer aan vasthangen.’

‘Met de expertise van PRO Lezen krijgen onze lessen ook meer diepgang. We trekken de kaart van functionele taaltaken en lezen een aantal dagen dezelfde tekst in de klas in plaats van elke dag een andere. Die weg, samen met de lees- en luisterstrategieën, het voordoen en het samendoen, zijn we nu aan het bewandelen. Ook monitoring en feedback staan nog op de agenda. We zijn er nog niet.’

'Niet alleen wat je voorleest is belangrijk, maar ook wat je er achteraf mee doet.'

Boekenjuf Tine
Voorleesmoment met leerlingen

Lestips van juf Tine

  • Visualiseer je visie en plan

‘We kunnen onze schoolvisie en leesbeleidsplan in 1 A4’tje helder en visueel vatten. Dat is zo’n duidelijke kapstok geworden voor alles wat we doen.’

  • Jeugdboekenmaand rond één boek

‘Jeugdboekenmaand is voor ons elk jaar een grote aanzet voor leesplezier. We werken dan altijd rond een heel toegankelijk boek en zetten wekelijks een voorleesmoment met de hele school op. Daar koppelen we dan een muzische verwerking aan vast.’

  • Weetjesboek voorlezen

‘Zorg voor variatie in je voorleesmomenten en kies ook eens voor een weetjesboek. Je zal zien dat er plots andere leerlingen dichtbij komen zitten.’

  • Inspiratiebron

‘De website van Edward van de Vendel is een echte aanrader. Hij heeft altijd heel waardevolle boekentips. Bijna elke week bespreekt hij een boek.’

 

Een echte bib op school

‘Een ongelooflijk geschenk dat op ons pad gekomen is, is het project Bib op school van de stad Antwerpen. Die installeerde hier een schoolbib met boeken van de bibliotheek, met dezelfde ordening en etikettering als in de bib. We hebben ze Boekenstad gedoopt. De boeken moéten mee naar huis, dat is de afspraak met de bib. Daarvoor hebben we de boekenzakken van De Toermalijn. Dat zijn linnen zakken met ons logo op. Gewoon in Messenger een foto van de boekenzak doorsturen naar de ouders en, hop, de dag erna zijn alle boekenzakken weer terug. Zo loopt het heel eenvoudig.’

‘We zijn zo blij met die schoolbib. Dat de hele reeks van De Waanzinnige Boomhut hier bijvoorbeeld staat, is echt zo sterk. Boekpromotie gaat nu bijna automatisch. Met een breed aanbod aan leesmateriaal krijg je leerlingen echt wel enthousiast voor boeken.’

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS De Toermalijn
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Tine Kuylen

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs