Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Ontdek de vernieuwde zoekpagina's waar je activiteiten en cultuurpartners vindt voor je school. Opgelet: de prijsnotatie van activiteiten is veranderd en nog niet overal correct. Pas deze aan via UiTdatabank.

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Trui | 'Heb je tijd? Lees. Heb je geen tijd? Lees zeker!'

Boekenjuf Trui | 'Heb je tijd? Lees. Heb je geen tijd? Lees zeker!'

Dé Boekenjuf van 2022 houdt van mooie woorden en poëzie. Ze werkt leeslessen uit die ze samen met haar collega’s geeft. Samen met het Cromleesteam tilt Trui De Waele het leesonderwijs op haar school naar een hoger niveau. ‘Ik strooi, toon mogelijkheden en zie gelukkig ook mooie dingen ontstaan.’

Leerlingen lezen op de speelplaats
Boekenjuf Trui leest met leerlingen onder een boom
Boekenjuf Trui poseert voor de boekenkast
Boekenjuf Trui leest met leerlingen onder een boom
Boekenjuf Trui leest met leerlingen onder een boom

‘Tot vorig jaar, 27 jaar lang dus, stond ik voor de klas. Vanaf dit jaar ben ik zorgcoördinator in de derde graad en ondersteun ik het lezen op school. Dat laatste doe ik al een jaar of zes, maar nu heb ik daar ook effectief vier uur voor gekregen. Ik werk leeslessen uit die ik samen met de leerkracht geef, als co-teacher. Vooral tijdens speciale themaweken als Jeugdboekenmaand en de Poëzieweek kom ik in de klassen teamteachen. In de tussenweken richt ik me specifiek op een graad, zodat ze daar meer input krijgen. Twee jaar geleden ben ik daarmee begonnen in de derde graad, mijn habitat. Dan volgde de tweede graad, nu de eerste graad en volgend schooljaar ga ik naar de kleuters.’

Impact van de leerkracht

 ‘Waarom ik dit doe? Een van mijn motivaties is de impact die je als leerkracht op leerlingen hebt. Daar wil ik de collega’s van bewust maken. Houden ze niet van poëzie? Dan probeer ik een openheid te creëren waardoor ze willen zoeken naar iets dat hun wel ligt. Ik zeg: “Ik ben er, laat ons dingen samen proberen.” Het rondstrooien, de mogelijkheden tonen, dat is mijn rol. Ik zal mijn passie niet opleggen, maar ik kan wel overlopen en anderen zo besmetten. Gelukkig voel ik me absoluut geen roeper in de woestijn.’

‘Een andere motivatie is te vinden in mijn eerste herinnering aan lezen. Tijdens het bedtijdmoment las mijn mama voor. Zaadjes worden daar geplant, dat weet ik zeker. Daarom strijd ik voor het voorlezen op school, ook in de hogere jaren. Je voelt dat dat warmte brengt. Bij ons is er dus niet alleen de Voorleesweek. Elk jaar is een voorleesjaar.’

 

Wie is Trui De Waele?

School: Vrije Basisschool Crombeen in Gent.

 

Functie: zorgjuf in de derde graad en leesjuf

Favoriete kinderboek: Lampje van Annet Schaap

Verhalen koesteren

‘Ik herken me volledig in wat auteur Anna Woltz over kinderboeken zei: “Ze zitten vol humor, vaart en bezieling zonder oppervlakkigheid.” Ik breng collega’s én leerlingen met zoveel mogelijk boeken in contact, zodat ze zichzelf ergens in kunnen herkennen. Zodat ze een boek vinden dat ze echt voelen en het verhaal gaan koesteren zoals ik dat met Lampje doe.’

‘Daarom proberen we ook zoveel mogelijk soorten boeken aan te bieden: fictie, non-fictie, strips, moppenboeken, doe-boeken, de onvermijdelijke reeksen … Zelf heb ik niet zoveel met horror en fantasyverhalen, maar we bieden dat zeker wel aan. Daartussen smokkelen we ook de iets andere boeken, de boeken waar leerlingen niet uit zichzelf naar zouden grijpen. En heel veel poëzie, ik hou van poëzie.’

‘Voor een mooi taalgebruik ben ik altijd heel gevoelig geweest. Ik schrijf ook zelf, vooral poëzie. Dingen die ik zie in de natuur of in de wereld rondom mij, verpak ik graag in woorden. Ik kan ze pas begrijpen als ik ze in woorden kan vatten. Ik heb ook altijd toneel gespeeld. Dat helpt dan weer bij expressief voorlezen.’

In de boekenkast van juf Trui

  • Lees je mee(r)? Samen sterke verhalen vertellen, een selectie van het Lezerscollectief, diverse auteurs, De Eenhoorn
  • Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt, Edward van de Vendel, Querido
  • Ik zie, ik zie, Eef Rombaut, Abimo
  • 321 slimme dingen die je moet weten voor je 13 wordt, Mathilda Masters, Lannoo
  • Zoek de boef!, Pronto, Standaard Uitgeverij

De waan van de dag? Nee, bedankt

‘We werken in een grootstedelijke context waar de diversiteit is toegenomen. Toch blijft de school een mooie mix, een echte spiegel van de maatschappij. Dat is belangrijk, want taal pikken leerlingen ook van elkaar op. Het verschil in wat ze kennen en kunnen is nu binnen een klas wel groter, maar die uitdaging nemen we graag aan.’

‘Leesplezier is heel belangrijk in onze school, net als leesvaardigheid en kritisch lezen. Ook voor de link van lezen naar schrijven moeten we aandacht hebben. Verder wil ik mee zijn, maar vernieuwing moet ook onderbouwd zijn. Ik hou niet van de waan van de dag. Ik doe ook niet aan bezigheidstherapie. Het doelgerichte, ook bij het lezen, moet voor de leerlingen en collega’s zeer duidelijk zijn.’

Boekenjuf Trui leest voor onder een boom

Dreamteam

‘Dat doelgerichte vooropstellen doe ik voor alle leesactiviteiten én binnen het Cromleesteam. Dat bestaat nu vijf jaar en er zitten collega’s van de kleuterafdeling in en van elke graad uit de basisschool. Het fijne aan dat team is dat de ene een idee kan hebben, en de anderen dat sterker maken. Leuk, want samen kunnen we meer. Collega Milena heeft bijvoorbeeld de Classroom ‘Samen sterk op weg’ voor de hele school opgemaakt. Daarop zetten we alles wat we rond lezen maken en doen. Een andere collega is dan weer grafisch sterk.’

‘Zo fijn aan ons Cromleesteam: de ene kan een idee hebben en de anderen maken het sterker!’

Boekenjuf Trui

Lestips van juf Trui

  • De leesscan

‘Door de leesscan beseften collega’s beter de noden, waarom we alle dingen rond lezen doen.’

Met de leesscan breng je het leesonderwijs op je school in kaart. De online scan test op basis van de vijf pijlers van een duurzaam leesbeleid waar je school staat: leesbeleid, leesdidactiek, leesbevordering, leesmonitoring en leesomgeving. Als school krijg je naast je eigen sterktes en werkpunten ook je positie ten opzichte van de gemiddelde resultaten van andere scholen te zien. Bij een scan op schoolniveau kan je bovendien de verdiepende kijkwijzers raadplegen, met per pijler tips om concrete werkpunten aan te pakken.

  • Luisterpuntbib

‘De luisterboeken van Luisterpunt zijn super.’

Via de gratis Anderslezen-app op een tablet of smartphone kan je ook als school vlot aan de slag met luisterboeken. Maak een account voor je school, voeg je leerling toe, zet boeken op de digitale leesplank, zoek eventueel ook het echte boek in de bib, deel de toegangscode met de ouders en klaar!

  • Wieden in boeken

‘We wieden regelmatig in het boekenaanbod. In de bovenbouw doen we dat met de leerlingen: rood betekent ‘mag weg’, groen mag blijven. Over de oranje boeken discussiëren we.’

Mee(r)Lezers in Gent

‘We zijn nu ook voor het tweede jaar in het traject Mee(r)lezers in Gent. Wat een leerschool! Vanuit de leesscan, de eerste stap van het traject, hebben we een aantal prioriteiten vastgelegd. Op het vlak van een krachtige en motiverende leesomgeving staan we het verst. Een duidelijke visie en een taalbeleidsplan liggen er intussen ook. De vooruitgang van dat laatste hangt in de gang aan de leraarskamer op.’

‘Effectieve leesdidactiek en een breed leesnetwerk liggen nu op ons bord. Met het Cromleesteam hebben we de vijf sleutels van actief begrijpend lezen bij de collega’s geïntroduceerd en maakten we oefeningen om hen ermee vertrouwd te maken. Die oefeningen breng ik dan al teamteachend in de klassen van collega’s. Na elke actie vraag ik feedback en bekijk ik wat wel of niet werkte.’

‘De 20 scholen die mee in het traject zitten, geven ons ook een leuk netwerk. Je ziet via de padlet wat andere scholen doen. Ook de kruisbestuiving tussen de academische wereld en de realiteit is interessant. Die brug zouden we nog meer moeten maken.’

‘Het doelgerichte, ook bij het lezen, moet voor de leerlingen en collega’s zeer duidelijk zijn.’

Boekenjuf Trui

Leesplek voor ouders

‘We hebben ouders de laatste twee coronajaren wat uit de school moeten duwen. Daardoor kennen ze je niet zo goed, delen ze minder. Het is moeilijker geworden om hen te betrekken en het gesprek aan te gaan. Dat tij willen we opnieuw keren. Ik droom ervan om de multifunctionele ruimte op zolder om te toveren tot een leeszolder of leescafé. Eén plek op school om te lezen en ook met ouders de gezelligheid te kunnen delen.'

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.

Auteur Veerle Vanbuel
School VBS Crombeen
Onderwijsniveau
  • Gewoon basisonderwijs (kleuter- en lager)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Trui De Waele

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
animatie De mens Sebastiaan

Poëziesterren voor secundair onderwijs

Gaea Schoeters en Rian Visser winnen de Poëziesterren 2025!

arrow leftpoëzie
Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Erfgoedcel Mechelen - klanken tappen

Erfgoedweken 2025

Tussen 22 april en 2 mei 2025 organiseerde FARO al voor de 4de keer de Erfgoedweken in samenwerking met de erfgoedsector...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs