Boekenjuf Valérie | ‘Samen plezier hebben tijdens het voorlezen is onbetaalbaar. Dat gevoel wil ik elke leerling laten ontdekken’
Juf Valérie is de deeltijdse boekenjuf van basisschool De Beerring. Ook fondsenwerver, aankoper en wandelende catalogus mag je toevoegen aan haar taakomschrijving. Ze is een grote fan van voorlezen: ‘Het zorgt voor intimiteit, rust én een uitgebreide woordenschat. Zelfs de oudste leerlingen vragen ernaar.’
‘Sinds 4 jaar mag ik 10 uurtjes per week met taal en boeken bezig zijn in onze grote, lagere school. Ik richt me vooral op het begrijpend lezen en de boekenmotivatie. Ook woordenschatverwerving en begrijpend luisteren staat op de to-dolijst. Ik probeer mijn collega’s te ondersteunen door nieuwe, goede boeken en verwerkingen in de klas te introduceren. En intussen neem ik ook de leerlingen mee in mijn boekenenthousiasme. Zonde wel dat door corona, zieke collega’s en het lerarentekort in het algemeen mijn taaluren vaak moeten wijken.’
Wie is Valérie Desautez?
School: VBS 'De Beerring' in Beringen
Functie: ondersteuner voor taal, Frans en wiskunde, leerkracht WO en boekenjuf
Favoriete kinderboek: Pluk van de Petteflet, van Annie M.G. Schmidt
‘Ons leesbeleid is in de maak. Door het wegvallen van gezamenlijke vrije uren om te kunnen overleggen, zijn de intenties verwaterd. Ik ben voorlopig de kapstok wat lezen betreft: hebben collega’s of leerlingen vragen, zoeken ze een boek, dan trekken ze aan mijn mouw. Dat zoveel collega’s me genomineerd hebben, toont dat ze mijn vuur voor boeken voelen. Dat is een mooie waardering.’
Kassa kassa
‘Ik ben ook de fundraiser. Een actie als The Masked Reader waarbij ouders boekopdrachten sponsoren, brengt tussen 3000 en 5000 euro op. Een smak geld dat naar nieuwe boeken kan gaan. In de periode waarin de The Masked Reader loopt, leeft het lezen erg op school. Iedereen kijkt uit naar een nieuw filmpje. Ook thuis raden ze mee.’
‘Als aankoper mag ik die centen ook besteden. Daarbij vraag ik altijd input aan de collega’s: wat hebben jullie graag, wat heb je nodig in de klas? Ik pols bij iedereen en geef suggesties. Ik ben goed op de hoogte van het hele aanbod en van acties.’
In de boekenkast van juf Valérie
- De taartenboeken van Thé Tjong-Khing, Lannoo
- Dog Man, Dav Pilkey, Condor
- Pluk en Pluis, De weg naar terug, Mathilde Stein, Lemniscaat
- Stinkhond, Cals Gutman, Clavis
- Tijgers lezen : korte verhalen om zelf te lezen, Simon van der Geest, Querido
Stof tot nadenken
‘Voorlopig zitten alle boeken van de school in een open kast die in een toegankelijke overdekte ruime staat. Er is nog geen uitleensysteem. Dat is niet ideaal omdat het al snel een rommeltje wordt en er soms ook boeken verdwijnen. Misschien maak ik nog wel rollende boekenkarren die tussen de parallelklassen kunnen circuleren. Zo kunnen de boeken optimaal renderen.’
‘Er is nog meer om over na te denken. Mijn boekenjufuren geven me veel voldoening, maar de combinatie met Frans, wiskunde en WO maakt het zwaar. Een eigen klas met al mijn eigen boeken? Het lijkt zo heerlijk afgebakend.’
Voorlezen in 5 en 6
‘Voor nu probeer ik de leesmotivatie, het tekstbegrip en de woordenschat bij de leerlingen op te krikken. Dat doe ik onder meer door veel voor te lezen. Zelfs 5 en 6 vragen ernaar. Die oudste leerlingen uitgedaagd houden is moeilijker dan 1 en 2. Met een activiteit als ‘Zoek de dader’, een soort escaperoom met te kraken codes en raadsels, lukt het wel.’
‘Breng geen oude AVI-leesboekjes uit de bib mee, want er zit niks van woordenschat in.’
‘Voorlezen is op zoveel vlakken belangrijk. Het zorgt voor intimiteit en rust. Je vergroot er de leefwereld van de leerlingen mee en maakt emoties bespreekbaar. Er is ook het stuk herkenning als ze voor het eerst zelf iets meemaken. Als je voorleest van kleins af aan, dan zie je ze genieten. Nadien wordt het: zij leest een stuk en ik een stuk. Dat samen lachen en plezier hebben is onbetaalbaar. Ik zou willen dat alle kinderen hier dat gevoel kunnen ontdekken.’
‘Daarom organiseer ik bij de kleuters ook een workshop ‘interactief voorlezen’ voor de ouders. Zo probeer ik het hun te leren. En op de jaarlijkse Voorleesavond voor de kleuters en eerste graad maken we het supergezellig in de klassen. De leerlingen zitten er dan in hun pyjama met hun knuffeltje te luisteren onder de lampjes. Misschien kan ik nog eens een voorleesmomentje met mijn eigen kinderen filmen om te tonen hoe fijn en gemakkelijk het kan zijn?’
Lestips van juf Valérie
- Boekenzoeker
‘In 5 en 6 geef ik in het begin van het schooljaar een les over ‘Hoe kies je een goed boek?’ Boekenzoeker, Bieblo, Pluisuit en Pluizer komen dan aan bod. Dan laat ik hen een lijstje maken en daarmee gaan ze naar de bib.’
- Niet alleen AVI-leesboekjes
‘Ik moedig collega’s aan om niet alleen oude AVI-leesboekjes uit de bib mee te brengen. Er zit immers weinig woordenschat in.’
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.
Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.