Boekenjuffen Annelies en Annemie | De antwoorden op de leesenquête worden alsmaar positiever

‘Lezen laat je toe om in een andere wereld te kruipen. Maar het dient ook om de wereld te begrijpen, want lezen komt in alle vakken terug.’ Daarom proberen collega’s Annelies en Annemie de leesmicrobe door te geven op hun zeer diverse school.

""
""
""
""

Annelies: ‘Veel van onze leerlingen zijn anderstalig. Dat vraagt een andere aanpak voor Nederlands. We moeten veel meer inzetten op lezen.'

'Vier jaar geleden kregen we doorlichting. Dat was het sein om het lezen op school aan te pakken. Onder begeleiding van Onderwijscentrum Brussel hebben we een plan opgesteld met actiepunten, zowel klasintern als klasoverschrijdend.’

Leescamper op de speelplaats

Annemie: ‘We creëerden een leessalon op de speelplaats. Het was een tof plekje waar leerlingen onder de middag konden gaan lezen. Moet dat onder begeleiding? Per klas? In stilte? In het begin was het wat zoeken, nu weten we dat het met veel regels niet werkt. We gaan alleen maar kijken of alles in orde is, maar verder is er geen speciaal toezicht. Ondertussen is de speelplaats verbouwd en hebben we een gezellige leescamper. Grotere kinderen lezen er spontaan aan kleuters voor.’

 

Wie zijn Annelies De Winne en Annemie Verbeeke?

School:

Annelies is zorgcoördinator en Annemie is zorgondersteuner op Basisschool Goede Lucht in Anderlecht.

Favoriete kinderboek:

 

Annelies: De GVR, Roald Dahl.
Annemie: Het grote boek van Madelief, Guus Kuijer.

Thematafels en ateliers

Annelies: ‘In elke klas vind je een gezellige boekenhoek. Dat zijn fijne plekjes. De meeste lessen koppelen we aan het thema van de taalmethode. In elke klas staat er een thematafel. Daar worden boeken in dat thema uitgestald en die wekken de interesse.
Elke klas doet mee met Kwartierlezen. In de meeste klassen mogen leerlingen lezen op een plekje naar keuze: op hun bank, onder hun bank, aan het bureau van de juf, op een kussen ...

‘Hoe minder regels, hoe meer aantrekkingskracht de leescamper heeft’

Na school organiseren we verschillende ateliers: muziek, techniek, maar ook lezen. Vroeger focusten we tijdens dat atelier op remediëren, nu meer op leesplezier. We hebben leesmama’s waarmee we 1 keer per week niveaulezen in het eerste tot het vierde leerjaar. Grotere leerlingen gaan 1 of 2 keer per jaar voorlezen in de kleuterklassen. Aan de schoolingang staat ook een weggeefkast waarin onder meer boeken zitten.’

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Jaarlijkse leesenquête

Annelies: ‘Lezen is nu een opdracht voor het hele team. Er is wel nog een werkgroep lezen, die ik leid. Aan bepaalde festiviteiten koppelen we acties. Of we doen suggesties aan leraren over wat ze kunnen doen met Gedichtendag. Met Kerstmis ging elke juf in een andere klas voorlezen. Zo ging de juf van de eerste kleuterklas naar het zesde leerjaar. Dat vonden leraren én leerlingen heel leuk. Met vaderdag nodigden we papa’s uit om voor te lezen. Dat is niet vanzelfsprekend, want ouders zijn vaak zelf de taal niet machtig. Met Sinterklaas stond er toneellezen op het programma. En in de Jeugdboekenmaand werkt elke klas rond een boek.
Op de volgende personeelsvergadering zal elke leraar vertellen wat hij gedaan heeft. Zo inspireren we elkaar.’

‘Het lezen is nu een opdracht van het hele team’

Annemie: ‘We doen elk jaar een leesenquête. Lees je graag? Wat lees je? Zo evalueren we leesplezier. We merken dat de antwoorden elk jaar positiever worden. In de enquête vragen we ook welke boeken de leerlingen graag voor de boekenhoek in de klas willen. Elke klasleraar verzamelt die wensen en kan op basis daarvan een stapel nieuwe boeken voor de klasbib aankopen.’

In de boekenkast van juf Annelies en juf Annemie