Boekenmeester Krist | Iemand die de leesvlam mee brandend houdt
Hij werkt achter de schermen, zoekt sponsors, investeert, stuurt info door, denkt mee en steunt zo de leeswerkgroep op zijn school. ‘Omdat ik lezen zo waardevol vind’, zegt directeur Krist Vynckier. Maak kennis met de directeur die elk boekenminnend team zich wenst.
‘We willen leerlingen, maar ook leerkrachten aansporen om meer te lezen’
Hij is niet zelf de grote leespromotor, stelt directeur Krist Vynckier meteen. ‘Ik ga zoveel mogelijk mee in het enthousiasme van de leeswerkgroep en probeer mee dingen mogelijk te maken. Zo hou ik de leesvlam hier in Zonneburcht brandend in het belang voor onze doelgroep. We zijn een lagere school met het basisaanbod en type 9 (autisme). Er zijn hier veel leerlingen die moeilijk tot lezen komen. We zoeken manieren om hen toch te blijven motiveren. Maar zelfs als het niet lukt om te lezen, blijven boeken belangrijk om naar de prenten te kijken en er toch uit te leren.’
In het DNA van de school
Taalvaardigheid is in Zonneburcht belangrijk. Krist: ‘Dat gaat veel verder dan alleen het puur technisch lezen natuurlijk. Ook luisteren en spreken vallen eronder. Leerlingen voor wie lezen lastig is, vinden luisteren ook vaak moeilijk. Luisterverhalen zijn doorgaans te lang voor hen.’ Lezen en leespromotie zit echt in het DNA van Zonneburcht. Dat bewijzen de nieuwsbrieven en schoolkranten. Krist heeft de laatste jaargangen opgediept: ‘Er staat altijd wel minstens 1 item over lezen in. Over de Jeugdboekenmaand, ons leesteam, het voorlezen, Gedichtendag, een leerling die zelf een boek schreef … We zetten echt in op beleving.’
Wie is Krist Vinckier?
School:
GVBLO Zonneburcht in Waregem.
Favoriete kinderboek:
Petersons Vogelgids van R.T. Peterson, Kosmos
De ‘Lustige lezers’ is daar een mooi voorbeeld van. Dat is een groep leerkrachten die elk jaar een strip omtovert tot een heus hoorspel. Dit schooljaar was dat de Smurfenleerling. ‘De leerlingen zitten dan allemaal samen voor het grote scherm, waarop we het gescande boek projecteren,’ vertelt Krist. ‘Daarachter verstoppen wij ons met een tiental leerkrachten. We vervormen onze stemmen en lezen de strip voor. Ook de geluiden maken we na. Zo wordt het dus een echt luisterspel waarvan we elke middag een stuk voorlezen. Een week lang. Op de leerlingenraad hadden de leerlingen gezegd dat ze dat ook wel eens wilden doen. Dat is gelukt. Met een echte geluidsinstallatie die we van de stad huurden.’
‘Er zijn veel leerlingen die moeilijk tot lezen komen. We zoeken manieren om hen toch te blijven motiveren.’
De bib als paradepaardje
Ondanks het lokalentekort kiest Krist al jaren voor een permanente schoolbib. ‘Leerlingen die dat willen, kunnen er op woensdagmiddag boeken uitlenen. Dan zit er een half uur tussen de schoolbel en het vertrek van de bussen’, legt hij uit. ‘De helft van de school maakt daar gebruik van. Dat is echt niet evident, want 80 procent van de leerlingen heeft zware leesproblemen. Collega’s van de leeswerkgroep helpen dan bij de keuze, want ze kennen de leerlingen. En ze bevragen hen over hun leeservaring.’
Leerkrachten komen ook met hun klas naar de schoolbib tijdens de lessen. Sommigen lezen hier voor, anderen geven hen de kans om dan een boek uit te lenen. Krist heeft grootse plannen met de bib: ‘We dromen van een nieuwe inrichting zodat we er creatiever, muzischer kunnen werken. Een beamer, een knusse zithoek, een echt uitleensysteem … Een binnenhuisarchitect heeft een ontwerp gemaakt. Ik probeer nu bij serviceclubs de nodige financiën los te weken.’
Hij trekt wel vaker aan de mouwen van sponsors. En met succes. ‘Dankzij een serviceclub kon ik het sinterklaasbudget dit jaar optrekken van 3000 naar 4000 euro. Het geld ging integraal naar nieuwe boeken voor de bibliotheek. Dat zijn dozen vol! Die maken we nu klaar. Ze worden gekaft, er wordt een kaartje in gestoken voor het uitlenen, ze krijgen een stempel van de school … Daar krijgt ons leesteam de hulp van een gepensioneerde collega bij.’
Leerlingen én leerkrachten
Zonneburcht heeft ook een hobby-aanbod tijdens de middagpauze. Niet alleen de kleine speelplaats is daarvoor de reden, zegt Krist. ‘Veel van onze leerlingen vallen op het vlak van hobby’s uit de boot: notenleer is te moeilijk, ouders kunnen hen niet brengen, geld is een probleem. Hier sluiten ze aan bij de techniekbende, de sport-, zang- , schilder-, wol- of milieubende. Er is ook een voorleesbende. Daar kunnen leerlingen komen luisteren naar een expressief voorgelezen verhaal.’
In de boekenkast van directeur Krist
- Knip Knap Knuis, theaterlezen met sprookjes van Liesbeth Mende, Uitgeverij De Inktvis
- De reeks Zelf lezen over lang geleden. Bv. Dat is snel! van Arend van Dam, Van Holkema & Warendorf
- De gemakkelijk lezen-versies van Geronimo Stilton. Bv. Vier knagers in het Wilde Westen, Bakermat en Lannoo.
- Dansen is Stoer, man!van Sanne de Bakker, Zoeklicht dyslexie boeken van Zwijsen
- De reeks Kapitein onderbroekvan Dav Pilkey, De Fontein
De liefde voor boeken weekt het leesteam niet alleen bij leerlingen los. Ook voor de leerkrachten doen ze hun best. ‘Zo hebben we vlak voor de kerstvakantie eens allemaal onze kookboeken meegebracht om in te snuisteren. Als een leerkracht dan een vrij moment had, kon die inspiratie voor de feestdagen opdoen. Voor een zomervakantie hebben we eens onze leesboeken, kruiswoordraadsels, reisgidsen … meegebracht. Zo sporen we elkaar aan om meer te lezen.’
De leeswerkgroep werkt bovendien boekenprojecten en acties rond de Voorleesweek of Gedichtendag uit. ‘Ze mogen me alles vragen, en ze krijgen ook bijna alles,’ glimlacht Krist. ‘Ik heb ze ooit eens beloond met een leesbrilletje. En met een boekenshopnamiddag. Ze verdienen dat echt, want voor de leerlingen is hun engagement erg waardevol.’
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.
CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.