Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenmeester Kurt | We pakken het stap voor stap aan

Boekenmeester Kurt | We pakken het stap voor stap aan

Na het volgen van een bijscholing trekt Kurt De Belder aan de boekenkar bij hem op school. Dat mag je letterlijk nemen, want van een oude drankenkar maakte hij een aantrekkelijke ‘boekenbar’ met tijdschriften en strips om in de openluchtleeshoek te lezen op de speelplaats.

‘We pakken het stap voor stap aan, jaar per jaar.’ Dit jaar zet hij vooral in op vier dingen: tijd maken om voor te lezen, om vrij te lezen, om boeken aantrekkelijk voor te stellen en ten slotte om boekgesprekken te voeren.’

Kurt begon eerst met alle leerkrachten op het hart te drukken dat er nieuwe boeken nodig waren in de klas. Dat aanbod wordt nu systematisch verjongd. ‘Van het oudercomité krijgen we per jaar 17,5 euro’. Ook de ouders worden aangespoord om boeken te kopen via een actie met de boekhandel. De kinderen mogen een boek bestellen en dat blijft dan een jaar in de klas.

Verder hebben we een tijdschriften- en stripkar. We hebben een vijftal abonnementen . Via het oudercomité wordt er zo ongeveer 200 euro per jaar aan tijdschriften abonnementen besteed. Bijvoorbeeld National Geographic Junior. Eén abonnement gaan ze niet vernieuwen, met spijt in Kurts hart. Het is het tijdschrift Dada over kunst. ‘Het wordt helaas nooit door iemand gepakt. We vervangen het door Dichter. Zo werken we aan een gevarieerd aanbod, waar ook gedichten een plaats krijgen. Het is mijn job om dingen aan te reiken.’

Ook werkt Kurt samen met de bib van Schoten-Deuzeld. Kansarme kinderen helpt hij bij het uitkiezen van een boek.

 

Wie is Kurt De Belder?

School:

Vijfde leerjaar op Basisschool Sint-Eduardus in Schoten.

Favoriete kinderboek:

Doodgewoon, Bette Westera.

De vijftien-regel

Elke klas heeft zijn eigen boekenhoek. ‘De kinderen mogen eigenlijk overal lezen, ook in de gang.’ Vrij lezen gebeurt twee maal per week twintig minuten in de klas. In het vierde leerjaar doen de leerkrachten op zichzelf al aan kwartierlezen. Volgend schooljaar gaat de hele school aan de slag met de pakketten rond kwartierlezen.

Dit jaar ligt de focus op het mooi aanbieden van boeken. Leerkrachten doen dus hun best om een fijne boekenkast te voorzien met nieuwe boeken. Bij Kurt in de klas zetten de leerlingen een uitgelezen boek op een speciale plek vooraan in de klas. Als er vijftien boeken staan, organiseert Kurt boekgesprekken. ‘Dat werkt veel beter dan spreekbeurten of boekpromoties’. Kinderen mogen in groepjes van vier samen zitten, ook met hun beste vrienden en raden elkaar een boek aan. ‘Kinderen laten zich heel graag leiden door wat hun vrienden vinden.’ Op korte tijd kunnen kinderen op die manier heel veel boeken aan elkaar voorstellen.

Tijdens de Voorleesweek organiseert Kurt een project rond ‘slingerlezen’, volgens de vlaggetjes van Klasse. Elke week wordt zo een boek in de kijker geplaatst doordat de kinderen de vraagjes op de vlaggetjes invullen, zoals ‘dit boek gaat over’ of ‘ik vind het boek …’ Tijdens de gedichtenweek werkte de school met de Raadgedichten en ook boekenbingo’s zijn hen niet vreemd! 

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Aidan Chambers

‘We hebben een tijdje gewerkt met de babbelkaartjes van Aidan Chambers maar dat verliep niet in alle klassen zo succesvol. Ik heb er mijn eigen versie van gemaakt, het zijn de waarderingskaartjes. Op de kaartjes staat bijvoorbeeld een prent van een breedlachende stripfiguur, dat kunnen kinderen leggen bij een grappig boek, of er staat een stripfiguurtje dat onder de dekens is gekropen, om bij een eng boek te leggen. Of een kaartje waarop staat ‘Dit boek las ik in één ruk uit’. ‘Toen ik op een bijscholing mijn kaartjes bovenhaalde, was iedereen erin geïnteresseerd en nu is er een plan om ze overal te verspreiden.

Een andere manier om een boek een waardering te geven is via prikkaartjes op het prikbord. Die gaan van ‘superboek’ tot ‘niet mijn ding’. Boeken die aanslaan zijn graphic novels, zoals De Waanzinige Boomhut-reeks. Voor veel kinderen zijn dat de instappers, voor sommigen blijft het daarbij. Als we ervaren dat ze graag lezen is het goed voor mij. We merken dat door ons project de kinderen procentueel al veel liever lezen. Mijn aanpak stuur ik bij door met de kinderen te praten.

Mijn droomschool is een school waar iedereen mee is met het leesbeleidsplan en waar iedereen de waarde van het lezen inziet. Een school waarin alle leerkrachten gemotiveerd zijn om ervoor te gaan. En dat komt hier wel goed.’

In de boekenkast van meester Kurt

  • Alle beroemde schrijvers drinken, Aag Vernelen
  • Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde, Danny De Vos
  • Vogelmeisje, Gil Van der Heyden
  • Mijn bijzonder rare week met Tess, Anna Woltz
  • Eigenlijk ben ik een flamingo, Simone Lia

 

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Soetkin Bulcke
School VBS Sint-Eduardus
Organisaties Bibliotheek Schoten Filiaal Deuzeld
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs