Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenmeester Peter | Boeken mogen gerust moeilijker zijn, als ze de horizon van de kinderen maar verbreden

Boekenmeester Peter | Boeken mogen gerust moeilijker zijn, als ze de horizon van de kinderen maar verbreden

Peter Jongenelen is de Beste Boekenmeester van 2016. Hij is gek op sprookjes, voelt zich helemaal thuis in een kinderboekenwinkel en is een krak in voorlezen. De leerlingen van het vierde leerjaar op Vrije Bassischool Sint-Jozef in Kalmthout krijgen heel wat leesvoer voorgeschoteld. Peter Jongenelen dompelt hen onder in boeken en geeft hen met een boekenkasteel en een bak vol buitenbeentjes honger naar meer. ‘Voorlezen doet ook lezen.’

Peter Jongenelen had als kind al een grote liefde voor boeken. Hij kon helemaal verdwijnen in verhalen over feeën, heksen en glazen muiltjes en later ook in de fantasiewereld van Roald Dahl. ‘Ik was de kleuter die ze vaak uit de verkleedkoffer moesten vissen’, lacht Peter. Het vierde leerjaar kan nu volop meegenieten van de passie van meester Peter. ‘In mijn klas zijn overal boeken te vinden. En het doel dit jaar is om voor elke leerling een boek te vinden dat hij of zij zal verslinden.’

 

Wie is Peter Jongenelen?

School: Vierde leerjaar op Vrije Bassischool Sint-Jozef in Kalmthout.

Favoriete kinderboek: De duif die niet kon duiken, Edward van de Vendel.

Geeft de boekenmicrobe door omdat … ‘boeken vol fantasie me altijd gefascineerd hebben. Een verhaal kan ook aantonen dat je niet overal goed in hoeft te zijn, zoals een duif die niet kan vliegen of stoere kerels die niet alleen durven slapen.’

Er was eens …

Meester Peter leest heel graag voor en houdt ervan om ook eens de minder bekende boeken naar voor te schuiven. Voorlezen is ook een beetje toneelspelen in het vierde leerjaar. ‘Ik zou ooit wel een stemmetje in een luisterspel willen doen’, vertelt de meester. Peter is geboeid door sprookjes en leest dan ook wel eens Rood Rood Roodkapje van Edward van de Vendel voor. ‘Het is grappig dat dit boek door mijn fascinatie het lievelingsboek van de klas geworden is, hoewel de prenten in rood en zwart het boek niet zo toegankelijk maken’, vertelt Peter. ‘Het zijn waarschijnlijk het eerder stoere Roodkapje en de onverwachte afloop die het verhaal voor hen aantrekkelijk maken.’

Op het voorleesontbijt kunnen ook de ouders meegenieten van de voorleeskunsten van meester Peter. Nadien geeft Peter hen meer uitleg over het belang van lezen en voorlezen thuis. ‘Ouders vertellen me achteraf wel eens hoe fijn ze het vinden om terug dat voorleesmoment ’s avonds met hun kind te delen.’ Tijdens de Voorleesweek nodigt meester Peter ouders en grootouders uit om zelf hun verteltalent boven te halen. ‘Niet iedereen leest even goed voor, maar wanneer je een kind ziet smelten omdat zijn oma voorleest, weet je dat het goed is.’

‘Van avi-lezen krijg ik de kriebels. Een moeder zit ’s avonds toch ook niet met een chronometer naast haar man als hij een boek leest?’

Peter Jongenelen

Kwartiermakers op de wereldkaart

Basisschool Sint-Jozef neemt deel aan het pilootproject kwartiermakers. Alle klassen maken op een vast moment, net na de namiddagspeeltijd, een kwartier tijd om te lezen. ‘Sommigen zitten aan hun schoolbank, anderen onder mijn bureau, in de zetel of tegen de verwarming, iedereen heeft wel zijn favoriete plekje’, zegt Peter. ‘Het leeskwartier brengt ook rust in de klas. Ruzies van tijdens de speeltijd zijn na het leeskwartier al vergeten.’

Meester Peter verbond een ludieke wedstrijd aan het kwartierlezen. Hij daagde zijn leerlingen uit om thuis op gekke manieren en op ongewone plaatsen te lezen. Hij gaf hen een kaart met gekke opdrachten. Wanneer ze vijf keer een kwartier hadden gelezen, stopten ze de kaart gehandtekend in een ton. ‘Bij de winnaars ging ik een keer voorlezen voor het slapengaan’, vertelt Peter.

De zitzakken laat meester Peter bewust naast de grote wereldkaart liggen. ‘Er zijn een aantal jongens die niet zo van boeken houden’, zegt Peter. Tijdens het leeskwartier kijken ze op de wereldkaart en zo lezen ze toch, zonder dat ze het doorhebben. Kinderen moeten vooral graag lezen. Van avi-lezen krijg ik de kriebels. Een moeder zit ’s avonds toch ook niet met een chronometer naast haar man als hij een boek leest?’

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Boekenstoelendans

Meester Peter probeert bij alle lessen boeken te betrekken. Boeken heb je immers overal nodig, niet alleen tijdens het leeskwartier of in de taalles. ‘De rekenles begin ik wel eens met een prentenboek dat aansluit bij een rekenprobleem’, legt Peter uit. ‘En nu we ons verdiepen in de provincies van België circuleren er allerlei soorten atlassen in het vierde leerjaar. Het toont hen dat boeken leven en dat lezen op verschillende manieren kan.’ Peter stimuleert ook de collega’s om met boeken aan de slag te gaan. Aan het begin van de personeelsvergadering mag hij steeds een boek voorlezen of promoten. ‘Het is fijn om te zien hoe een juf van het zesde leerjaar ook de titel van een prentenboek opschrijft.’ 

Meester Peter test de werkvormen van kwartiermakers graag uit in de klas. ‘Het is leuk om bij de boekendans ook boeken op de stoelen te leggen die heel gericht zijn op meisjes of op jongens’, zegt Peter. ‘Zo komt een jongen eens terecht bij Het grote paarden- en ponyboek. Ondanks de eerste verbolgen reactie, merk ik dat de jongens later nog grijpen naar dat ‘meisjesboek’. En dat is oké, van mij mogen ze alles lezen, behalve de boeken uit de voorleeskast. Anders is het niet spannend meer.’

‘Boeken mogen gerust iets moeilijker te zijn, zolang ze de horizon van de kinderen maar verbreden en ze er plezier aan beleven.’

Peter Jongenelen

Boekenkasteel met buitenbeentjes

Enkele jaren geleden vernieuwde Peter het boekenaanbod grondig op school. ‘Verouderde boeken zijn immers niet zo interessant voor kinderen die nog op ontdekking zijn in boekenland.’ De boekenkast in de gang toverde hij om tot een boekenkasteel waarin het aanbod elke twee weken verandert. En de boeken reizen vaak van klas naar klas. Leesboeken, prentenboeken, dichtbundels, aan leesvoer geen gebrek. ‘Het is niet omdat ze in het vierde leerjaar zitten dat ze geen prentenboeken meer mogen bekijken’, vertelt Peter. ‘Een leerling die wat moeizamer leest kan bij een boek met weinig tekst juist een gevoel van succes ervaren. En dat werkt heel motiverend.’

De nieuwste aanwinst in de klas van meester Peter is een bak vol buitenbeentjes. Het zijn boeken die te groot, te klein of te fragiel zijn om in de boekenkast te staan. Ook voor de poëziebundels is een speciale plek voorzien. ‘Sommige kinderen nemen regelmatig zo’n bundel en lezen bepaalde gedichten heel bewust. Niet al mijn gedichtenbundels zijn even toegankelijk, maar het hoeft niet altijd hap-slik-en-weg te zijn. Boeken mogen gerust iets moeilijker te zijn, zolang ze de horizon van de kinderen maar verbreden en ze er plezier aan beleven.’

In de boekenkast van meester Peter

  • De gans en zijn broer van Bart Moeyaert
  • Rood Rood Roodkapje van Edward Van de Vendel
  • De vreselijke belevenissen van Barnaby Brocket van John Boyne
  • Luisterboek Sunjata van Pieter Embrecht en Sabien Clement
  • Atlas: Een fantastische ontdekkingsreis langs de schatten van de wereld van Aleksandra en Daniel Mizielinscy
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Agnes Mus
School VBS Sint-Jozef
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs