Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Bordalo achterna: deze school maakt een 3D-uil als uithangbord

Bordalo achterna: deze school maakt een 3D-uil als uithangbord

Juf Marjan van de derde kleuterklas wou een nieuw uithangbord voor basisschool Het Open Groene. Het vijfde leerjaar experimenteerde al met 3D. Die 2 klasgroepen en 2 ideeën samen, zou dat werken? Cultuurcentrum Kortrijk bracht de leraren in contact met kunstenaar Maarten Verfaillie. Het resultaat van die kruisbestuiving? Een wijze uil én een proces om u tegen te zeggen.

Marjan Martin is kleuterleidster in de derde kleuterklas. ‘Het uithangbord op de schoolmuur aan de straatkant had zijn tijd wel gehad. Ik had dat 15 jaar geleden gemaakt en had zin om met mijn 20 kleuters die uitdaging nog eens aan te gaan. Iets beeldends, met een wijze uil, dat wilden we graag. Het vijfde leerjaar van collega Ann Deryckere had verleden schooljaar al rond 3D gewerkt. Ze bouwden toen een 3D-printer. Als we die 2 ideeën en 2 leeftijden koppelden, kregen we een interessant project.’ 

Ondersteuning van het cultuurcentrum

Maar hoe werk je zo’n creatief concept uit? De school klopte aan bij Mieke Vandecandelaere van het Cultuurcentrum Kortrijk. Zij begeleidt en stimuleert scholen in hun creatieve processen. ‘We nemen het niet van de leraren over, maar zoeken mee naar mogelijkheden, naar subsidies en naar mogelijke partners. Zo bouwt een lerarencorps gemakkelijker muzische ervaring op.’

‘Je haalt iemand binnen op school die je prikkelt en expertise doorgeeft’

Mieke zocht een geschikte kunstenaar om het traject te begeleiden. Via de Academie Kortrijk kwam ze uit bij leerkracht Maarten Verfaillie. Hij heeft een pedagogische achtergrond en werkt vaker met kinderen. Een pluspunt. ‘Je haalt iemand binnen op school die op een andere manier het project bekijkt en zo een stuk expertise doorgeeft aan een leraar. Dat prikkelt.’

Bordalo’s afvalbeesten

‘We gaan zelf dingen printen. Dat was ons idee’, vertelt Marjan. ‘Maar een kunstenaar voegt ook zelf iets toe, geeft ook insteken.’ Maarten introduceerde Bordalo bij de leraren en leerlingen. Die kunstenaar maakt afvalbeesten: metershoge vrijstaande sculpturen of muurinstallaties die helemaal opgetrokken zijn uit afval. In 3D.

‘Maarten toonde voorbeelden en vertelde hoe Bordalo werkt. In plaats van zelf vormen te printen, startten we een grote verzamelactie. Halve fietsen, oude zandbakken, een versleten motorhelm? Het was allemaal welkom in ons klein containerparkje. Zo toon je aan kinderen dat je ook met oud materiaal weer iets tofs kan maken.’

Wil jij ook een kunstenaar zoals Maarten in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Liever 3-jaar samen in de klas via co-teaching? Dan is er Kunstkuur voor jou! Hiermee voeg je de expertise van een academie toe aan jouw leerkrachtenteam en breng je jouw expertise binnen in de academie in een driejarig traject.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Action painting voor de achtergrond

‘Intussen kwam er nieuw paneel tegen de schoolmuur als achtergrond voor onze uil. Daar hebben we de leerlingen met ‘action painting’ op los gelaten. Net als Jackson Pollock dus. Met een kwast spatten en zwierden ze de verf op het bord. Ze vonden het geweldig om verf eens op die manier te mogen ervaren. Het resultaat is ook zo knap.’

Met het afval dat ze verzamelden, begon de groep een uil op de grond samen te stellen. ‘Wat gaan we gebruiken voor zijn bek, voor zijn ogen? Van alle delen afzonderlijk maakten we foto’s om dan een geheel te puzzelen. Dat was een uitdaging omdat de verhoudingen niet dezelfde waren. Uiteindelijk werd de uil op de grond samengesteld en bevestigde Maarten alles aan het bord.’ Een prachtig resultaat.

Leeftijddoorbrekend? Meerwaarde!

Dat een derde kleuterklas samenwerkte met een vijfde leerjaar bleek een grote meerwaarde voor dit project. ‘Kleine kinderen zijn nog meer bezig met de materie. Ze ontdekken al die oude voorwerpen en zien dan van de vijfdeklassers hoe je daar een bek mee kan maken. Die oudere leerlingen zoeken sneller naar iets figuratief, maar kwamen door de samenwerking terug los van hun manier van doen. Het was een interessante wisselwerking.’

Deze kleuters maken volgend schooljaar ook de overstap naar het eerste leerjaar. Dat betekent een ander gebouw, een andere speelplaats. ‘Omdat ze nu elke maand samenwerkten met de lagere school en de toekomstige zesdeklassers al kennen, geeft dat volgend schooljaar waarschijnlijk een andere dynamiek. Naast al de muzische doelen die we bereikten, is dat ook mooi meegenomen.’

Tips van Marjan en Mieke

  • Durf! Durf een onvoorspelbaar proces aan te gaan. Durf het uit te spreken als het even moeilijk loopt. Durf raad te vragen. Durf de professionele partners in je stad of buurt aan te spreken om je te ondersteunen bij de realisatie van je project.
  • Wees je ervan bewust dat een kunstenaar op een heel andere manier werkt en processen ontwikkelt. Je moet als school een strakke timing en planning willen loslaten.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! BS Het Open Groene_Marke
Organisaties Cultuurcentrum Kortrijk
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Juf Marjan Martin, derde kleuterklas

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs