Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Buurten met erfgoed in Geraardsbergen

Buurten met erfgoed in Geraardsbergen

Uit de deelgemeenten van Geraardsbergen nemen drie scholen deel aan het erfgoed(educatief)project Buurten met erfgoed. Lees je mee hoe deze scholen hun erfgoedprojecten aanpakken?

Hoe leven mens en natuur samen? Welke ervaringen, bekommernissen, ideeën of controverses spelen er zich af? Door naar de antwoorden op die vragen te zoeken, ontstaan er nieuwe ideeën en initiatieven om het samenleven tussen mens en natuur beter op elkaar af te stemmen. Een unieke kans voor Buurten met erfgoed om de basisscholen uit die dorpen bij dit denkproces te betrekken.

Met de ruggensteun van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen en de heemkundige kring Gerardimontium experimenteren de scholen met werkvormen om het landschappelijke en lokale erfgoed de school binnen te brengen.

Project ‘Verdwenen kartonfabriek’ van de Sint-Lutgardisschool in Zandbergen

De leerlingen experimenteren met het lokale erfgoed. Voor een fotoshoot op het kasteel van graaf De Lalaing steken ze zich in de processiekleren die ze op de zolder van de school vinden. Met oude foto’s van Zandbergen als gids zoeken de oudste leerlingen naar de overeenstemmende locaties. Staat dat gebouw er nog? Hoe en waarom werd het verbouwd, of gesloopt? Wat staat er in de plaats? De kartonfabriek en de gendarmerie zijn afgebroken, het klooster is nu in privéhanden en het gemeentehuis werd door nieuwbouw vervangen. Het kasteeldomein blijkt groter dan verwacht: de vroegere hoeve hoort ook bij het kasteel en is nu een ‘zelfplukboerderij’. Ze nemen een foto van de locatie vanuit het standpunt van de fotograaf van toen en interviewen verschillende mensen uit het dorp. Zo komen de verhalen van vroeger opnieuw tot leven. In elk gehucht nemen ze foto’s van het erfgoed of andere elementen die de omgeving bepalen: de Dender, de kapelletjes langs de wegen, de velden met koolzaad. Ze maken een kaart van het dorp en plaatsen er de foto’s op. Zo ontstaat er een door de leerlingen ontworpen nieuwe kaart van Zandbergen. Tijdens een creatieve workshop vertalen ze de erfgoedelementen uit de kaart via lapjes stof naar  beeldend werk. Het resultaat van al die activiteiten verwerken ze in een tentoonstelling.

Project ‘Dorp in de vlammen’ van de Vrije Basisschool in Idegem

De leerlingen verzamelen verhalen, voorwerpen en foto’s van het Idegem van de jeugdjaren van hun ouders en grootouders. Ze vermengen dat met de informatie en het materiaal dat ze van de leerkrachten en erfgoedwerkers meekrijgen. Daaruit distilleren ze die erfgoedelementen die Idegem door de jaren hebben geboetseerd: de kerk, het sas, het veer, het station, de fanfare en de majorettes. Deze thema’s werken ze verder uit en stoppen ze in een dorpswandeling. In de loop van het project ontdekken ze dat de dorpsbrand van 1852 het dorp blijvend heeft getekend. Ze gebruiken dit thema voor een ‘laaiend’ schoolfeest en bouwen de school om in de sfeer van het toenmalige dorp. 

Project ‘GPS als gids’ van Vrije Basisschool De Springplank in Onkerzele

Gewapend met een gps-toestel trekken de leerlingen de natuur in. De opgegeven coördinaten brengen hen naar stopplaatsen die het verhaal van het landschappelijk erfgoed vertellen: de linde op het kerkhof, het beheer van het hakhout, de achtergrond van de symboliek van wapenschilden. Bij elke plaats voeren de leerlingen een opdracht uit. Bij de verwerking achteraf vertellen ze hoe ze het landschap ervaren. Wat hebben ze onthouden? Wat betekent deze omgeving voor hen? Wat appreciëren ze en wat zijn de stoorzenders?

Inspirerend en vernieuwend

Anne Hollevoet, Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen: ‘Het was mooi om zien hoe de verrassende ideeën naar boven kwamen eens de leerkrachten door hadden dat er veel meer erfgoed in hun omgeving is dan ze beseften. De begeleiding was inspirerend en vernieuwend. Voor mij als ‘deskundige’ was het interessant te ervaren hoe mensen die er niet dagelijks mee bezig zijn naar erfgoed kijken of het beleven. Ik sta zeker open voor een verdere samenwerking.’

Collectief geheugen

Freddy De Chou, heemkundige kring Gerardimontium: ’Nooit gedacht dat de leerkrachten en leerlingen zo geïnteresseerd zouden zijn in de geschiedenis, natuur- en erfgoedwaarden van hun dorp. Het collectief geheugen blijkt enthousiasme los te maken. Hopelijk bouwen de scholen verder op de fundamenten die ze hebben gelegd.’

Buurten met erfgoed

Buurten met erfgoed is een project van het agentschap Onroerend Erfgoed i.s.m. Faro, CANON Cultuurcel, Educatie voor Duurzame Ontwikkeling, Heemkunde Vlaanderen, Herita, De Bardijnen en de regionale erfgoedcellen. Mooss vzw zorgt voor de creatieve begeleiding.

Wil je een eigen erfgoedproject opzetten in jouw gemeente? download dan het draaiboek voor trekkers!

Op zoek naar inspiratie? Ontdek onze tips voor meer erfgoed in de klas.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Sint Lutgardis
Vrije Basisschool
Vrije Basisschool
Organisaties FARO. - Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw
Bamm vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • erfgoed
Sleutelcompetenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2014-2015

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs