Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ceci n’est pas ... zomaar een project | collagetechniek, tekenen en keramiek rond Magritte

Ceci n’est pas ... zomaar een project | collagetechniek, tekenen en keramiek rond Magritte

In workshops en tijdens verschillende uitstappen leerden de leerlingen van het vierde leerjaar René Magritte en zijn werk beter kennen.

In 2017 is het vijftig jaar geleden dat René Magritte, één van de grootste surrealisten uit de kunstgeschiedenis, overleed. Dat wordt op veel plaatsen herdacht en natuurlijk ook in Jette, waar Magritte het grootste deel van zijn leven woonde. De cultuurdienst en de gemeenschapscentra sloegen de handen in elkaar voor een Magrittejaar, waarbij lokale scholen - zowel Nederlandstalig als Franstalig - en verenigingen werden betrokken.

Woord en beeld

Ilse Verbeke van GC Essegem: ‘We wilden al langer samenwerken met het Franstalige gemeenschapscentrum CC l’Armillaire, dit project was een mooie aanleiding! We kozen allebei voor een andere school in Jette die we tot nu toe te weinig konden bereiken. Vanuit GC Essegem namen we contact op met de Gemeentelijke Basisschool Poelbos en bekeken hoe we dit Magrittejaar samen konden uitwerken. Magritte is een bijzonder dankbare kunstenaar omdat je zowel met woord als met beeld kan werken. Op school waren ze meteen enthousiast.’

Er werd gekozen om met het 4de leerjaar aan de slag te gaan. GC Essegem werkte samen met een (franstalig) extern designbureau, Atelier Blink. Oprichtster Céline Poncelet en freelancer Guilliana Venlet stonden in voor de pedagogische begeleiding tijdens de ateliers.

Kennismaken met Magritte

Het project bleef niet binnen de klasmuren: verschillende uitstappen brachten de leerlingen onder meer naar het Magrittehuis in Jette, het Magrittemuseum, en het Keramis-museum in La Louvière.

Juf Evy: ‘Ons bezoek aan het Magrittehuis werd zeer ‘cre-actief’ aangekleed. De kinderen werden verdeeld in drie groepen. De eerste groep kreeg de opdracht om elementen uit het huis te linken met schilderijen die ze kenden. De tweede groep mocht details van schilderijen overtekenen, waarna anderen moesten raden over welk werk het ging. En de derde groep werkte vooral rond de mogelijke betekenissen van de objecten die in het huis staan. Via een doorschuifsysteem kreeg iedereen de kans om elke aanpak te proberen.’

In zes speelse ateliers – die liepen tussen oktober en december en waarvan er twee gezamenlijk waren met de Franstalige school - leerden kinderen over surrealisme en abstractie, over verbeelding en vorm. Guilliana van Atelier Blink: ‘In het eerste atelier dat wij begeleidden, startten we met een woordje uitleg over Magritte en het verschil tussen surrealisme en figuratief werk. We lieten ook meteen vallen wat het eindresultaat van alle workshops zou zijn: een groot fresco, opgebouwd uit tientallen tegels die ze zelf zouden ontwerpen.

Dat proces begon heel eenvoudig: elk kind mocht iets tekenen én iets schrijven dat hij of zij associeert met Magritte. We verzamelden alle briefjes en haalden ze door elkaar, waarna elk kindje één tekening en één woord uit de hoop mocht plukken. Met die basis mochten ze associatief aan de slag: wat roept deze tekening bij jou op? Welke woorden associeer je met welke tekening? In een tweede fase gingen we net heel hard weg van logische associaties en vroegen we de kinderen om totaal vrije woord- en beeldcombinaties te maken. Aan de hand van die gekke combinaties, mochten de kinderen een verhaal verzinnen. Dat leverde prachtige absurde verhalen op!’

Naar een fresco

Guilliana: ‘Tijdens ons tweede atelier werkten we aan de hand van post-its verder rond objecten uit het dagelijkse leven en mochten de kinderen die objecten tekenen en uit papier knippen. We toonden het Magritte-werk waarop het gezicht van een man schuil gaat achter een groene appel, om te laten zien hoe de kinderen zelf ook een portret konden maken waarbij het door hen gekozen object hun gezicht verbergt.  De kinderen vonden dit super: ze maakten verschillende objecten, zodat ze meer dan eens voor een foto konden poseren. In het derde atelier werkten we verder in groepjes: elk groepje werkte aan een beeldcompositie en een verhaal.’

Naar het einde van de ateliersessies toe mocht elk kind apart een klein boekje maken, met een titelpagina en een getekend verhaal dat ze zelf verzonnen. Wie wil kan zijn verhaal delen met de de klas. Guilliana: ‘Tijdens ons laatste atelier samen, bezochten we het station van Jette, waar de fresco zal komen te hangen. We speelden ook een puzzelspel met tegelvormige papiertjes, zodat ze goed begrepen hoe hun keramische tegels uiteindelijk in de fresco zouden passen.’

In het GC Essegem woonden de kinderen in februari het woordeloze theaterstuk Hemel bij. Dat was een figurentheater, met de schilderijen van Magritte als uitgangspunt. Magritte stapt binnen in zijn eigen werken - met verrassende gevolgen. Juf Evy: ‘Het toneelstuk was heel herkenbaar voor de kinderen en sloot perfect aan bij dit project.’

Breed bijleren

Directeur Lynn Smedt: ‘We hebben al eerder projecten georganiseerd op school, maar dit was ons eerste dynamoPROJECT. Voor mij was het mooiste aspect dat de kinderen in een heel brede context konden bijleren. Creatief denken, je verbeelding laten werken, schrijven, creëren, observeren, samenwerken, je taal oefenen … het project was op zoveel vlakken leerrijk.’

Juf Evy: ‘Zowel ik als de kinderen kijken heel enthousiast terug naar ons Magritte-avontuur.’ Ze weet zeker dat het project nog lang zal blijven hangen. Juf Evy: ‘De kinderen brengen nu spontaan voorwerpen mee en vertellen verhalen rond Magritte. We merkten dat ze er thuis ook over praten, met hun ouders. Met carnaval was er zelfs een leerling verkleed als Magritte!’

Conclusie

Ilse Verbeke van GC Essegem: ‘We zijn heel tevreden over het pedagogische luik. Dat komt voor een groot stuk omdat we vanaf het begin hebben samengewerkt met de school. We hebben eerst goed overlegd en alles samen geconcipieerd vanuit de vraag: ‘wat is interessant voor jullie?’.

Ook Lynn kijkt tevreden terug én vooruit: ‘Wij blijven overtuigd van de meerwaarde van projecten samen met externe partners. Zo denken we nu al na over een project voor volgend jaar, waarbij leerlingen van de tweede kleuterklas en van het tweede leerjaar samen gaan werken rond dans en bewegingsexpressie, in samenwerking met de Jetse Academie.’

Naast alle nieuwe ervaringen en inzichten van de leerlingen, heeft het Magritte-project ook een tastbaar eindresultaat: een groot fresco, dat zal bestaan uit verschillende keramische tegels – een rijk basismateriaal dat de leerlingen uitgebreid konden bestuderen en bekijken tijdens hun bezoek aan het Keramis-museum in La Louvière. De fresco krijgt in de loop van 2017 een mooie en erg zichtbare plaats aan het station van Jette.

Tips van de leerkrachten

  • Communiceer goed, vaak en doelbewust. Samenwerken met externe partners gaat niet vanzelf.
  • Timing is erg belangrijk. Leerkrachten mogen niet het gevoel krijgen dat hen iets wordt opgelegd dat eigenlijk niet goed uitkomt voor de planning van hun lessen. Plan samen met hen en blijf overleggen tot iedereen zich helemaal kan vinden in de aanpak.
  • Voor leerlingen zijn uitstappen altijd een avontuur - zelfs al ga je maar een paar kilometer ver.
  • Kinderen houden van afwisseling.
  • Een concreet eindresultaat -zeker één dat getoond kan worden aan andere leerlingen, ouders, buren, stadsgenoten- is een geweldige motivator!
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School GBS Poelbos
Organisaties GC Essegem
Musée Magritte Museum - Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • erfgoed
Sleutelcompetenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Ilse Verbeke van GC Essegem

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs