Circus op school met Circolito
Buitengewone Basisschool De Sprankel uit Mechelen sluit elk schooljaar af met een schoolfeest waarin de leerlingen op het podium schitteren. Deze keer zetten ze een echt circus op poten. In samenwerking met Circusschool Circolito gingen de leerkrachten op zoek naar het talent van ieder kind.
‘Ons Circus Brik a Brak is gegroeid uit een verhaal. Casper en Paulien vinden op zolder een foto van hun ouders en grootouders in circusoutfit’, vertelt Suzette de Heyder. ‘Dat circus is destijds afgebrand, maar de kinderen willen het nieuw leven inblazen. Tijdens de show speelden vier leerlingen de rollen van Casper, Paulien en hun ouders. De maandelijkse toneelstukjes en het themalied (dat elke maand langer werd) maakten de kinderen warm voor het circusproject. En of ze er klaar voor waren!’
Teach the teacher
De leerlingen maakten per klas kennis met verschillende circustechnieken, kozen hun favoriete techniek en planden er een nummer rond. Gediplomeerde en ervaren circusbegeleiders van Circolito begeleidden de kinderen in een creatief leerproces waarbij vrijheid (eigen inbreng), veiligheid (zowel fysiek als psychisch) en uitdaging (jij kan dat wel) samenspeelden.
Ook de leerkrachten leerden bij van de circusbegeleiders. ‘Na de eerste kennismaking tussen de leerkrachten en de medewerkers van Circolito volgde een Teach the teacher-opleiding’, verklaart Suzette. ‘Hoe begeleid je een kind dat wil leren ballopen? Hoe verzeker je de veiligheid? Het was niet de bedoeling dat je de techniek zelf onder de knie had. Je moest het kunnen uitleggen en aanleren. De leerkracht vervulde de rol van coach: motiveren, helpen, samen oefenen, muziek kiezen …’
‘Dit kan uw kind ook!’
‘Wij proberen vaak klas- en type overschrijdend te werken. Zo leren de kinderen elkaar beter aanvaarden en elkaars beperkingen begrijpen’, vertelt Suzette. ‘Het thema circus spreekt diverse ontwikkelingsgebieden aan: grove motoriek, fijne motoriek, evenwicht, samenwerken, elkaar helpen … De taalontwikkeling, spreekdurf en expressie kwamen dan weer centraal te staan in de toneelstukjes.’
‘Ik zag een anders onhandig ventje jongleren met 3 ballen, een jongen met een zware kyfose (asafwijkingen van de wervelkolom) balanceren op een rolla bolla, een explosieve leerling beheerst op een ton lopen … We leerden de leerlingen op een andere manier kennen. Het schoolfeest is voor ons steeds een manier om aan de ouders te tonen: 'dit kan uw kind ook!'. Met Circus Brik a Brak hebben we dat doel zeker bereikt!’, besluit Suzette.