Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Circus Parcival!

Circus Parcival!

Licht uit, spots aan! Tijd voor CIRCUS PARCIVAL! Gedurende enkele maanden werden buitengewone leerlingen van de Parcival-Steinerschool in Antwerpen ondergedompeld in de wereld van het circus. Ze werkten hiervoor samen met Ell Circo D’ell Fuego. Deze Antwerpse circusschool leerde de leerlingen allerlei circusvaardigheden aan en zorgde ook voor ondersteuning bij het maken van een circusvoorstelling.

Leerling doet aan gewichtheffen

Jongleren, diabolo, rolla bolla, steltenlopen, acrogym, kleine trampoline … Een greep uit de vele circusvaardigheden waarin de buitengewone leerlingen van de Parcivalschool zich specialiseerden. Via dit project wou de school leerlingen de kans geven om hun wereld te verruimen. Volgens LO-leerkracht Wannes Swerts hebben ze minder kans om met cultuur en beweging in aanraking te komen. Een thema als circus biedt veel mogelijkheden om talenten te ontdekken en ontwikkelen en via het Buitengewoonmenu van Klas Op Stap leerden ze Ell Circo D’ell Fuego kennen. Deze partner had feeling met de doelgroep, kon extra expertise binnen brengen en had groot circusmateriaal ter beschikking.

Van prikkel naar verdieping op maat

Tijdens de eerste sessie werden de leerlingen geprikkeld door enkele professionele circusacts. Ze gaven vervolgens aan naar welke circusvaardigheid hun interesse ging en kregen de kans om zich hier in te verdiepen. Wekelijks kwamen de begeleiders van Ell Circo D’ell Fuego langs om de leerlingen te ondersteunen en nieuwe vaardigheden aan te leren. Er werd klas- en vakoverschrijdend gewerkt. Leerlingen en leerkrachten van verschillende klassen werkten samen en leerden elkaar beter kennen. Ook werken op niveau en tempo van de leerlingen was belangrijk. Dit voelden de begeleiders goed aan en ze werkten echt op maat.

De sessies startten steeds met een gezamenlijke opwarming. Vervolgens werd een acrogymoefening met de hele groep opgebouwd. Daarna ging elke leerling individueel of in kleine groepjes met zijn specialiteit aan de slag. Er werd ook gewerkt aan verbeelding door zich in te leven in bepaalde rollen. De begeleiders gaven uitleg bij het nut van bepaalde oefeningen en de opbouw werd stap voor stap aan de hand van visuele fiches opgebouwd. Zo konden leerlingen op eigen tempo hun grenzen verleggen. Tijdens de sessies kwamen ook enkele vrijwilligers meehelpen. Zo kreeg elke leerling een intensieve begeleiding.

‘Zelfs de stoerste leerlingen die in het begin wat afwachtend waren, bloeiden helemaal open en waren enorm fier en enthousiast.’

Lieve - Leerkracht

Circus leefde op school

Er werd gewerkt naar een circusvoorstelling voor familie en mensen uit de buurt. Zo konden de leerlingen fier tonen wat ze allemaal geleerd hadden. Ze stonden op het podium naast andere leden van de circusschool en voelden zich deel van een groter geheel. Het proces was echter belangrijker dan het product. Het project deed de leerlingen groeien in hun sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.

Leerlingen die geen ambitie hadden om op het podium te staan, werkten mee achter de schermen met decor, kostuums, affiches … Ook hierin ondersteunde Ell Circo D’ell Fuego. Zo kon hun expertise overgedragen worden op een brede groep leerlingen en leerkrachten. Circus leefde op school, niet alleen in de circusschool, maar des te meer in de Parcivalschool!

Tips van leerkracht Wannes

  • Werk samen met een partner die feeling heeft met de doelgroep. Het op maat werken is belangrijk.
  • Betrek een team van leerkrachten en vakken. Dit zorgt ervoor dat circus leeft in de school.
  • Continu overleg en communicatie met de partner is belangrijk om op elkaar te blijven afstemmen.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen bekeken enkele professionele circusacts. Hieruit haalden ze inspiratie. Een oefening werd soms ook opgebouwd aan de hand van stap voor stap fiches. Leerlingen konden zo stap voor stap visueel waarnemen wat ze gingen uitvoeren.

verbeelden

  • Om zich te kunnen inleven, werd er soms rollenspel gedaan. Bijvoorbeeld: Hoe zou een oude man / een clown deze oefening doen?

conceptualiseren

  • Nieuwe begrippen werden aangeleerd en uitgelegd. Bijvoorbeeld: Wat zijn coulissen? Wat is de chinezenzit en waarom is dit een nuttige houding?

analyseren

  • Sommige oefeningen werden stap voor stap geanalyseerd. Zo leerden de leerlingen de opbouw en structuur kennen. Er werd ook uitleg gegeven over de structuur van een voorstelling.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen voelden zich een echte circusartiest tijdens de sessies en de voorstelling. Ze verdiepten zich in circusvaardigheden waarbij ze de mogelijkheden en beperkingen van hun lichaam leerden kennen.

voorwerpen

  • Met allerlei kleine en grote circusmaterialen (vb. diabolo, rad) verlegden leerlingen hun grenzen.

taal

  • Typische circus- en theatertermen kregen context. Door de uitleg en afkomst van deze termen te duiden, verruimden de leerlingen hun taal.

Grafische tekens

  • De opbouw van sommige oefeningen werd stap voor stap uitgetekend op fiches. Zo werd de volgorde van een trampoline-oefening duidelijk aan de hand van mannetjes, pijlen en tekens.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sabine Caluwaert
School Vrije gesubsidieerde BuSO - school Parcival-Steinerschool voor buitengewoon onderwijs
Organisaties Ell circo d'ell fuego
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
Thema
  • circus
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Wannes Swerts

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

mensen bekijken boeken

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Filosoferen over natuur: Challenge met 9 filosofische vragen en opdrachten

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs