Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Circus Parcival!

Circus Parcival!

Licht uit, spots aan! Tijd voor CIRCUS PARCIVAL! Gedurende enkele maanden werden buitengewone leerlingen van de Parcival-Steinerschool in Antwerpen ondergedompeld in de wereld van het circus. Ze werkten hiervoor samen met Ell Circo D’ell Fuego. Deze Antwerpse circusschool leerde de leerlingen allerlei circusvaardigheden aan en zorgde ook voor ondersteuning bij het maken van een circusvoorstelling.

Leerling doet aan gewichtheffen

Jongleren, diabolo, rolla bolla, steltenlopen, acrogym, kleine trampoline … Een greep uit de vele circusvaardigheden waarin de buitengewone leerlingen van de Parcivalschool zich specialiseerden. Via dit project wou de school leerlingen de kans geven om hun wereld te verruimen. Volgens LO-leerkracht Wannes Swerts hebben ze minder kans om met cultuur en beweging in aanraking te komen. Een thema als circus biedt veel mogelijkheden om talenten te ontdekken en ontwikkelen en via het Buitengewoonmenu van Klas Op Stap leerden ze Ell Circo D’ell Fuego kennen. Deze partner had feeling met de doelgroep, kon extra expertise binnen brengen en had groot circusmateriaal ter beschikking.

Van prikkel naar verdieping op maat

Tijdens de eerste sessie werden de leerlingen geprikkeld door enkele professionele circusacts. Ze gaven vervolgens aan naar welke circusvaardigheid hun interesse ging en kregen de kans om zich hier in te verdiepen. Wekelijks kwamen de begeleiders van Ell Circo D’ell Fuego langs om de leerlingen te ondersteunen en nieuwe vaardigheden aan te leren. Er werd klas- en vakoverschrijdend gewerkt. Leerlingen en leerkrachten van verschillende klassen werkten samen en leerden elkaar beter kennen. Ook werken op niveau en tempo van de leerlingen was belangrijk. Dit voelden de begeleiders goed aan en ze werkten echt op maat.

De sessies startten steeds met een gezamenlijke opwarming. Vervolgens werd een acrogymoefening met de hele groep opgebouwd. Daarna ging elke leerling individueel of in kleine groepjes met zijn specialiteit aan de slag. Er werd ook gewerkt aan verbeelding door zich in te leven in bepaalde rollen. De begeleiders gaven uitleg bij het nut van bepaalde oefeningen en de opbouw werd stap voor stap aan de hand van visuele fiches opgebouwd. Zo konden leerlingen op eigen tempo hun grenzen verleggen. Tijdens de sessies kwamen ook enkele vrijwilligers meehelpen. Zo kreeg elke leerling een intensieve begeleiding.

‘Zelfs de stoerste leerlingen die in het begin wat afwachtend waren, bloeiden helemaal open en waren enorm fier en enthousiast.’

Lieve - Leerkracht

Circus leefde op school

Er werd gewerkt naar een circusvoorstelling voor familie en mensen uit de buurt. Zo konden de leerlingen fier tonen wat ze allemaal geleerd hadden. Ze stonden op het podium naast andere leden van de circusschool en voelden zich deel van een groter geheel. Het proces was echter belangrijker dan het product. Het project deed de leerlingen groeien in hun sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.

Leerlingen die geen ambitie hadden om op het podium te staan, werkten mee achter de schermen met decor, kostuums, affiches … Ook hierin ondersteunde Ell Circo D’ell Fuego. Zo kon hun expertise overgedragen worden op een brede groep leerlingen en leerkrachten. Circus leefde op school, niet alleen in de circusschool, maar des te meer in de Parcivalschool!

Tips van leerkracht Wannes

  • Werk samen met een partner die feeling heeft met de doelgroep. Het op maat werken is belangrijk.
  • Betrek een team van leerkrachten en vakken. Dit zorgt ervoor dat circus leeft in de school.
  • Continu overleg en communicatie met de partner is belangrijk om op elkaar te blijven afstemmen.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen bekeken enkele professionele circusacts. Hieruit haalden ze inspiratie. Een oefening werd soms ook opgebouwd aan de hand van stap voor stap fiches. Leerlingen konden zo stap voor stap visueel waarnemen wat ze gingen uitvoeren.

verbeelden

  • Om zich te kunnen inleven, werd er soms rollenspel gedaan. Bijvoorbeeld: Hoe zou een oude man / een clown deze oefening doen?

conceptualiseren

  • Nieuwe begrippen werden aangeleerd en uitgelegd. Bijvoorbeeld: Wat zijn coulissen? Wat is de chinezenzit en waarom is dit een nuttige houding?

analyseren

  • Sommige oefeningen werden stap voor stap geanalyseerd. Zo leerden de leerlingen de opbouw en structuur kennen. Er werd ook uitleg gegeven over de structuur van een voorstelling.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen voelden zich een echte circusartiest tijdens de sessies en de voorstelling. Ze verdiepten zich in circusvaardigheden waarbij ze de mogelijkheden en beperkingen van hun lichaam leerden kennen.

voorwerpen

  • Met allerlei kleine en grote circusmaterialen (vb. diabolo, rad) verlegden leerlingen hun grenzen.

taal

  • Typische circus- en theatertermen kregen context. Door de uitleg en afkomst van deze termen te duiden, verruimden de leerlingen hun taal.

Grafische tekens

  • De opbouw van sommige oefeningen werd stap voor stap uitgetekend op fiches. Zo werd de volgorde van een trampoline-oefening duidelijk aan de hand van mannetjes, pijlen en tekens.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sabine Caluwaert
School Buso - Parcival-Steinerschool
Organisaties Ell Circo D'ell Fuego
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
Thema
  • circus
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Wannes Swerts

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs