Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Circus Parcival!

Circus Parcival!

Licht uit, spots aan! Tijd voor CIRCUS PARCIVAL! Gedurende enkele maanden werden buitengewone leerlingen van de Parcival-Steinerschool in Antwerpen ondergedompeld in de wereld van het circus. Ze werkten hiervoor samen met Ell Circo D’ell Fuego. Deze Antwerpse circusschool leerde de leerlingen allerlei circusvaardigheden aan en zorgde ook voor ondersteuning bij het maken van een circusvoorstelling.

Leerling doet aan gewichtheffen

Jongleren, diabolo, rolla bolla, steltenlopen, acrogym, kleine trampoline … Een greep uit de vele circusvaardigheden waarin de buitengewone leerlingen van de Parcivalschool zich specialiseerden. Via dit project wou de school leerlingen de kans geven om hun wereld te verruimen. Volgens LO-leerkracht Wannes Swerts hebben ze minder kans om met cultuur en beweging in aanraking te komen. Een thema als circus biedt veel mogelijkheden om talenten te ontdekken en ontwikkelen en via het Buitengewoonmenu van Klas Op Stap leerden ze Ell Circo D’ell Fuego kennen. Deze partner had feeling met de doelgroep, kon extra expertise binnen brengen en had groot circusmateriaal ter beschikking.

Van prikkel naar verdieping op maat

Tijdens de eerste sessie werden de leerlingen geprikkeld door enkele professionele circusacts. Ze gaven vervolgens aan naar welke circusvaardigheid hun interesse ging en kregen de kans om zich hier in te verdiepen. Wekelijks kwamen de begeleiders van Ell Circo D’ell Fuego langs om de leerlingen te ondersteunen en nieuwe vaardigheden aan te leren. Er werd klas- en vakoverschrijdend gewerkt. Leerlingen en leerkrachten van verschillende klassen werkten samen en leerden elkaar beter kennen. Ook werken op niveau en tempo van de leerlingen was belangrijk. Dit voelden de begeleiders goed aan en ze werkten echt op maat.

De sessies startten steeds met een gezamenlijke opwarming. Vervolgens werd een acrogymoefening met de hele groep opgebouwd. Daarna ging elke leerling individueel of in kleine groepjes met zijn specialiteit aan de slag. Er werd ook gewerkt aan verbeelding door zich in te leven in bepaalde rollen. De begeleiders gaven uitleg bij het nut van bepaalde oefeningen en de opbouw werd stap voor stap aan de hand van visuele fiches opgebouwd. Zo konden leerlingen op eigen tempo hun grenzen verleggen. Tijdens de sessies kwamen ook enkele vrijwilligers meehelpen. Zo kreeg elke leerling een intensieve begeleiding.

‘Zelfs de stoerste leerlingen die in het begin wat afwachtend waren, bloeiden helemaal open en waren enorm fier en enthousiast.’

Lieve - Leerkracht

Circus leefde op school

Er werd gewerkt naar een circusvoorstelling voor familie en mensen uit de buurt. Zo konden de leerlingen fier tonen wat ze allemaal geleerd hadden. Ze stonden op het podium naast andere leden van de circusschool en voelden zich deel van een groter geheel. Het proces was echter belangrijker dan het product. Het project deed de leerlingen groeien in hun sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.

Leerlingen die geen ambitie hadden om op het podium te staan, werkten mee achter de schermen met decor, kostuums, affiches … Ook hierin ondersteunde Ell Circo D’ell Fuego. Zo kon hun expertise overgedragen worden op een brede groep leerlingen en leerkrachten. Circus leefde op school, niet alleen in de circusschool, maar des te meer in de Parcivalschool!

Tips van leerkracht Wannes

  • Werk samen met een partner die feeling heeft met de doelgroep. Het op maat werken is belangrijk.
  • Betrek een team van leerkrachten en vakken. Dit zorgt ervoor dat circus leeft in de school.
  • Continu overleg en communicatie met de partner is belangrijk om op elkaar te blijven afstemmen.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen bekeken enkele professionele circusacts. Hieruit haalden ze inspiratie. Een oefening werd soms ook opgebouwd aan de hand van stap voor stap fiches. Leerlingen konden zo stap voor stap visueel waarnemen wat ze gingen uitvoeren.

verbeelden

  • Om zich te kunnen inleven, werd er soms rollenspel gedaan. Bijvoorbeeld: Hoe zou een oude man / een clown deze oefening doen?

conceptualiseren

  • Nieuwe begrippen werden aangeleerd en uitgelegd. Bijvoorbeeld: Wat zijn coulissen? Wat is de chinezenzit en waarom is dit een nuttige houding?

analyseren

  • Sommige oefeningen werden stap voor stap geanalyseerd. Zo leerden de leerlingen de opbouw en structuur kennen. Er werd ook uitleg gegeven over de structuur van een voorstelling.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen voelden zich een echte circusartiest tijdens de sessies en de voorstelling. Ze verdiepten zich in circusvaardigheden waarbij ze de mogelijkheden en beperkingen van hun lichaam leerden kennen.

voorwerpen

  • Met allerlei kleine en grote circusmaterialen (vb. diabolo, rad) verlegden leerlingen hun grenzen.

taal

  • Typische circus- en theatertermen kregen context. Door de uitleg en afkomst van deze termen te duiden, verruimden de leerlingen hun taal.

Grafische tekens

  • De opbouw van sommige oefeningen werd stap voor stap uitgetekend op fiches. Zo werd de volgorde van een trampoline-oefening duidelijk aan de hand van mannetjes, pijlen en tekens.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sabine Caluwaert
School Buso - Parcival-Steinerschool
Organisaties Ell Circo D'ell Fuego
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
Thema
  • circus
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Wannes Swerts

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs