Circus Parcival!

Licht uit, spots aan! Tijd voor CIRCUS PARCIVAL! Gedurende enkele maanden werden buitengewone leerlingen van de Parcival-Steinerschool in Antwerpen ondergedompeld in de wereld van het circus. Ze werkten hiervoor samen met Ell Circo D’ell Fuego. Deze Antwerpse circusschool leerde de leerlingen allerlei circusvaardigheden aan en zorgde ook voor ondersteuning bij het maken van een circusvoorstelling.

Leerling doet aan gewichtheffen
""
""
""
""
""
""
""

Jongleren, diabolo, rolla bolla, steltenlopen, acrogym, kleine trampoline … Een greep uit de vele circusvaardigheden waarin de buitengewone leerlingen van de Parcivalschool zich specialiseerden. Via dit project wou de school leerlingen de kans geven om hun wereld te verruimen. Volgens LO-leerkracht Wannes Swerts hebben ze minder kans om met cultuur en beweging in aanraking te komen. Een thema als circus biedt veel mogelijkheden om talenten te ontdekken en ontwikkelen en via het Buitengewoonmenu van Klas Op Stap leerden ze Ell Circo D’ell Fuego kennen. Deze partner had feeling met de doelgroep, kon extra expertise binnen brengen en had groot circusmateriaal ter beschikking.

Van prikkel naar verdieping op maat

Tijdens de eerste sessie werden de leerlingen geprikkeld door enkele professionele circusacts. Ze gaven vervolgens aan naar welke circusvaardigheid hun interesse ging en kregen de kans om zich hier in te verdiepen. Wekelijks kwamen de begeleiders van Ell Circo D’ell Fuego langs om de leerlingen te ondersteunen en nieuwe vaardigheden aan te leren. Er werd klas- en vakoverschrijdend gewerkt. Leerlingen en leerkrachten van verschillende klassen werkten samen en leerden elkaar beter kennen. Ook werken op niveau en tempo van de leerlingen was belangrijk. Dit voelden de begeleiders goed aan en ze werkten echt op maat.

De sessies startten steeds met een gezamenlijke opwarming. Vervolgens werd een acrogymoefening met de hele groep opgebouwd. Daarna ging elke leerling individueel of in kleine groepjes met zijn specialiteit aan de slag. Er werd ook gewerkt aan verbeelding door zich in te leven in bepaalde rollen. De begeleiders gaven uitleg bij het nut van bepaalde oefeningen en de opbouw werd stap voor stap aan de hand van visuele fiches opgebouwd. Zo konden leerlingen op eigen tempo hun grenzen verleggen. Tijdens de sessies kwamen ook enkele vrijwilligers meehelpen. Zo kreeg elke leerling een intensieve begeleiding.

Leerkracht Lieve: ‘Zelfs de stoerste leerlingen die in het begin wat afwachtend waren, bloeiden helemaal open en waren enorm fier en enthousiast.’

Circus leefde op school

Er werd gewerkt naar een circusvoorstelling voor familie en mensen uit de buurt. Zo konden de leerlingen fier tonen wat ze allemaal geleerd hadden. Ze stonden op het podium naast andere leden van de circusschool en voelden zich deel van een groter geheel. Het proces was echter belangrijker dan het product. Het project deed de leerlingen groeien in hun sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.

Leerlingen die geen ambitie hadden om op het podium te staan, werkten mee achter de schermen met decor, kostuums, affiches … Ook hierin ondersteunde Ell Circo D’ell Fuego. Zo kon hun expertise overgedragen worden op een brede groep leerlingen en leerkrachten. Circus leefde op school, niet alleen in de circusschool, maar des te meer in de Parcivalschool!

Tips van leerkracht Wannes

  • Werk samen met een partner die feeling heeft met de doelgroep. Het op maat werken is belangrijk.
  • Betrek een team van leerkrachten en vakken. Dit zorgt ervoor dat circus leeft in de school.
  • Continu overleg en communicatie met de partner is belangrijk om op elkaar te blijven afstemmen.

 

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen bekeken enkele professionele circusacts. Hieruit haalden ze inspiratie. Een oefening werd soms ook opgebouwd aan de hand van stap voor stap fiches. Leerlingen konden zo stap voor stap visueel waarnemen wat ze gingen uitvoeren.

verbeelden

  • Om zich te kunnen inleven, werd er soms rollenspel gedaan. Bijvoorbeeld: Hoe zou een oude man / een clown deze oefening doen?

conceptualiseren

  • Nieuwe begrippen werden aangeleerd en uitgelegd. Bijvoorbeeld: Wat zijn coulissen? Wat is de chinezenzit en waarom is dit een nuttige houding?

analyseren

  • Sommige oefeningen werden stap voor stap geanalyseerd. Zo leerden de leerlingen de opbouw en structuur kennen. Er werd ook uitleg gegeven over de structuur van een voorstelling.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen voelden zich een echte circusartiest tijdens de sessies en de voorstelling. Ze verdiepten zich in circusvaardigheden waarbij ze de mogelijkheden en beperkingen van hun lichaam leerden kennen.

voorwerpen

  • Met allerlei kleine en grote circusmaterialen (vb. diabolo, rad) verlegden leerlingen hun grenzen.

taal

  • Typische circus- en theatertermen kregen context. Door de uitleg en afkomst van deze termen te duiden, verruimden de leerlingen hun taal.

Grafische tekens

  • De opbouw van sommige oefeningen werd stap voor stap uitgetekend op fiches. Zo werd de volgorde van een trampoline-oefening duidelijk aan de hand van mannetjes, pijlen en tekens.