Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ciska Willem | Twee keer taal, twee keer anders

Ciska Willem | Twee keer taal, twee keer anders

Ciska Willem sprong. Van de zorg in de Oostendse leefschool De Vlieger naar de alfabetiseringstrajecten van Ligo. Een carrièreswitch met taal als grootste gemeenschappelijke deler.  

portret Ciska Willem

Bijna dertig jaar lang was Ciska’s leven verweven met dat van leefschool De Vlieger. Eerst als leerkracht, nadien als zorgcoördinator. Maar een mens verandert. De maatschappij verandert. ‘Ik had opnieuw een uitdaging nodig’, vertelt Ciska. In eerste instantie vond ze die bij de opleiding tot leescoach. ‘Want leerlingen zijn minder geboeid door boeken. Kon ik dat keren?’ 

Verbinden met boeken 

Heerlijk vond ze het, cursus volgen met gelijkgezinden. Als onderzoeksvraag koos ze ‘Hoe kunnen we na corona het wij-gevoel op school weer aanzwengelen via het lezen? Welke verbindende activiteiten helpen daarbij?’ Er kwam een werkgroep. ‘Anders zit je maar alleen aan je wij-gevoel te werken’, lacht ze.  

De bib-maatjes waren een eerste verwezenlijking. Ciska: ‘We linken daarvoor de oudere leerlingen van 5 en 6 aan de peuters. Ze gaan elke drie weken samen te voet naar de bib, kiezen mee boeken en lezen voor.’ In de inkomhal kwam er een leeshoek met zetels en themakasten die regelmatig wisselen, bijvoorbeeld strips of boeken rond ridders. ‘Zo kunnen leerlingen ook tijdens de pauzes lezen en zien ze dat er verschillende soorten boeken bestaan. Groot en klein zit er door elkaar, ze lezen en lezen voor. Een heel verbindend tafereel.’ 

In een volgende fase betrokken ze de (groot)ouders erbij. ‘We kregen veel reacties op onze oproep. Dat deed deugd. Met hun hulp installeerden we het voorlezen tijdens de middag. Dan komen de (groot)ouders met de trommel op de speelplaats. Als een soort rattenvanger van Hamelen verzamelen ze leerlingen en gaan ze naar binnen voor een verhaal. Nadien is het weer spelen geblazen. Het is een eenvoudig en laagdrempelig te organiseren actie.’ 

De kracht van samen 

Jeugdboekenmaand, Poëzieweek en Voorleesweek vormen de ankerpunten voor grootsere activiteiten die De Vlieger samen als school beleeft. ‘Zo hielden we een lees-challenge. Hadden de leerlingen zoveel boeken gelezen dat een eerste rij bollen vol was? Dan kwam de verrassingsact Pa 3 met drie dansende en zingende papa’s optreden. Nog een volle rij betekende een regenboogtaart voor de hele school. Of een dj-act. Eén leerling alleen kan dat niet forceren. Het is echt de kracht van samen, met lezen als middel.’ 

‘Het talige vind ik boeiend, het is het begin van alles.’

‘We hielden ook een grote schoonmaak in de boekenhoek en ik vroeg budget voor nieuwe boeken en een gezellige inrichting. Elke leerkracht kreeg 500 euro.’ Oude of kapotte boeken gingen weg. ‘We moesten durven vernieuwen’, stelt Ciska. ‘Minder maar aantrekkelijker. Rust brengen en weer voeling krijgen met wat er staat in die hoek. Dat was het devies.’ 

In 5 en 6, waar het afhaken het duidelijkst is, werkte ze 1 uur per week rond begrijpend lezen. ‘Boekendate, boekenrestaurant, stoelendans … Alle leuke werkvormen die ik in de opleiding geleerd had, heb ik daar gebruikt.’ 

‘Soms moesten we onszelf wel temperen’, zegt ze. ‘Aan een overaanbod heeft niemand iets en hossen van leuk, naar leuk, naar leuk is niet nodig.’ Haar gedrevenheid leverde haar een nominatie voor Beste Boekenjuf op. Maar er bleef ook iets kriebelen, want het bleef een rol aan de zijlijn.  

Alfabetisering: het prille begin 

En dus switchte ze. Ze werd ‘educatieve’, oftewel leerkracht, bij Ligo Brugge. Die organisatie wil mensen die door omstandigheden laaggeletterd zijn, versterken, zodat ze meer en beter kunnen meedraaien in de maatschappij.  

Ciska: ‘Ik geef er Nederlands aan twee alfa-groepen. Die cursisten kunnen niet lezen en schrijven in hun thuistaal. Het zijn vluchtelingen uit Afghanistan, Eritrea, Syrië. In de ene groep zitten vooral rustige mama’s. De andere bestaat uit jonge mannen die alleen gevlucht zijn. Dat zijn knappe koppen met een onvoorstelbare leerhonger.’ 

‘Er is veel gelijkenis met leren lezen en schrijven in het eerste leerjaar. De klanken eerst leren horen, dan schrijven, dan lezen.’

Elke groep volgt 4 halve dagen les. Telkens voor 3 uur. En dat 3 jaar lang. Dan kunnen ze aan de inburgeringscursus beginnen. ‘Dat is best een pittig parcours’, zegt Ciska. Ook het les geven is uitdagend: ‘Je moet ze constant bezighouden. Even in stilte een tekst lezen, is er uiteraard niet bij. Een boek? Daar zijn we nog lang niet! De klemtoon ligt op herhalen, visualiseren en doen.’ 

Die aanpak vertoont veel gelijkenis met leren lezen en schrijven in het eerste leerjaar. ‘Als we de klank aanbrengen, dan leren we ze ook direct schrijven. De klanken eerst leren horen, dan gaan ze ze schrijven, dan lezen. Morgen leer ik bijvoorbeeld de ‘ij’ aan. Lang en glijdend, dat benadruk ik met bewegingen. Zo ondersteun ik het leerproces. Het talige vind ik wel boeiend, het is het begin van alles.’ 

Zelfredzaamheid ten top 

Al snel in het traject komt er de schriftelijke zelfredzaamheid bij: ‘We memoriseren daarvoor woordbeelden als naam, voornaam en adres en leren hun logo’s te herkennen. Van het waterbedrijf, de mutualiteit, het OCMW of de VDAB. Hoe zie je of het een factuur is? Dat zijn best moeilijke zaken. Wij kijken al scheel op zulke brieven. Hoe moet dat wel niet voor hen zijn? Daarom leren we hun ook bij wie ze terechtkunnen voor hulp.’  

Vroeger al was ze een fan van coöperatief en activerend leren. Die principes past ze ook nu toe. ‘In plaats van mijn cursisten achterovergeleund te laten zitten, geef ik loopdictees. Ik hou ook van vaste patronen in mijn lessen. Eerst heet ik hen welkom, dan beam ik de kalender. Welke dag is het vandaag? Wat was het gisteren? Dan komt het weer en dan pas begint de les. Eindigen doen we altijd met een Kahoot-quiz. Die routines brengen rust.’ 

Haar nieuwe job geeft haar veel voldoening. ‘Ligo is een mooie, leuke organisatie met een groot wij-gevoel. Net als in De Vlieger. We hebben samen voorbereidingstijd en delen materiaal. Heerlijk. En stel dat ik ooit bij Ligo Oostende beland, dan wil ik zeker eens samenwerken met de derde graad van De Vlieger. Iets met voorlezen of samen lezen misschien?’ 

Ligo verbindt en versterkt 

Ligo omvat 13 centra voor basiseducatie. Vlaamse of Brusselse volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen of met digitale toepassingen kunnen er terecht voor cursussen. Zo kunnen ze hun vaardigheden versterken om hun participatiekansen als ouder, werknemer of consument te verstevigen. Dat alles doet Ligo het liefst samen met partners zoals de werk- of opleidingsvloer, de school van de kinderen of de buurt. 

Ligo, Centra voor Basiseducatie

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leescompetenties in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via Cultuurkuur.

Dien je eigen subsidieproject in

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs