CLW Verkeer(t)
Smartphones gebruiken als educatieve tool? Het kan! De leerlingen van het CLW (centrum leren en werken Gent) in Gent maakten met hun smartphone instructiefilmpjes rond verkeer. Samen met La Maison Imaginaire, CVO M&T en Sphinx Cinema ontdekten ze de wonderen van de nieuwe media.
De leerlingen fietshersteller en heftruckchauffeur van het CLW hebben van alles geleerd in hun opleiding. Die kennis goten ze in instructievideo’s over verkeersveiligheid en fietsherstelling. ‘De leerlingen kregen heel wat verantwoordelijkheid en inspraak: ze schreven draaiboeken, filmden en monteerden’, vertelt Nico De Lange. ‘In de beroepsgerichte vakken werkten ze hun eigen ideeën uit. Tijdens workshops met de externe partners verkenden ze het onbekende terrein van film en fotografie.’
Mediawijze jongeren
Voor ze zelf aan de slag gingen, trokken de leerlingen naar Sphinx Cinema. ‘De uitstap naar Sphinx Cinema liet de jongeren kennismaken met een andere soort films’, vertelt Nico. ‘Voor velen was het bioscoopbezoek een compleet nieuwe ervaring: een ander filmaanbod, een nieuwe setting, direct contact met de uitbater … Een ervaring die een positieve indruk heeft achtergelaten: enkele leerlingen gingen er in hun vrije tijd nog eens langs om een film te bekijken.’
In de workshop van CVO M&T zagen de leerlingen hoe beelden digitaal gemanipuleerd kunnen worden. ‘In de sessie toonde de externe partner hoe ‘fake’ beelden met behulp van de juiste camerastandpunten als betrouwbaar over kunnen komen. Het was een echte eyeopener. CVO M&T is erin geslaagd om hen mediawijzer te maken’, zegt Nico.
‘Productiehuis La Maison Imaginaire hielp de jongeren bij de opname en de montage van de filmpjes. Dat de workshop gegeven werd door een jonge persoon, zorgde voor een directe aansluiting met de doelgroep’, merkt Nico op.
Leren samenwerken
‘We hebben er bewust voor gekozen dat de leerkrachten enkel de grote afbakening van het project bepaalden. De concrete invulling lieten we over aan de jongeren. Samen met de externe partners werkten ze hun ideeën uit vanuit de eigen interesses’, vertelt Nico. ‘Omdat ze zichzelf doorheen het project leidden, botsten ze soms op barrières die ze als groep moesten oplossen. Vooral de voorbereidende fases, zoals het schrijven van draaiboeken en de materiaalkeuze, verliepen stroef. De leerlingen werden geconfronteerd met het feit dat niet alles zomaar op wieltjes verloopt. Ze hebben geleerd om als groep samen te werken.’
‘Na het project namen de jongeren deel aan het Lichtfestival Gent waar ze hun installatie aan het publiek voorstelden. De instructievideo’s mochten ze persoonlijk voorstellen op enkele Gentse lagere scholen. Je zag echt hoe dat hun eigenwaarde en trots aanwakkerde.’