Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. The Cosy Corner: een gezellige plek creëren met graffiti

The Cosy Corner: een gezellige plek creëren met graffiti

Zes leerlingen van Centrum voor deeltijdse vorming Aura in Kortrijk doken in de wereld van de graffiti. Aura verhuist naar het voormalige Fatimaklooster van Heule. Begeleid door vzw De Stroate pakten de jongeren een van de nieuwe ruimten aan. ‘We kozen voor zwart op wit. Zo behouden we wat van de rust en sereniteit waar de site om vraagt.’

De nieuwe ruimten van Aura moeten multifuctioneel zijn. Ook de buurt mag er immers gebruik van maken. Leuk idee, maar de coaches en leerkrachten voelden toch de nood aan een gezellige, niet te klinische ruimte: een pauzelokaal of een plek om rustig een babbel te slaan.

Het moest iets ‘eigens’ worden. ‘Daarom wilden we de jongeren de ruimte naar hun hand laten zetten’, vertelt Aura-lesgever Maarten Busschaert. Vandaar het dynamoPROJECT ‘The Cosy Corner’. De samenwerking met sociaal-cultureel jongerencultuurcentrum De Stroate lag voor de hand: ‘We hebben eerder al een project met hen gedaan dat positief is verlopen. We dachten vanzelf weer aan hen.’

Meer dan wat spuiten

Na een kennismaking met begeleider Klaas Verschoore, kregen de jongeren een rondleiding in het Street Art Museum van De Stroate. ‘Daar hebben allerlei straatkunstenaars elk een eigen ruimte ingericht’, vertelt Maarten. Zo zagen ze meteen hoeveel soorten, stijlen en mogelijkheden er zijn.

‘Die eerste weken leerden we ook over de verschillende technieken die er bestaan’, vertelt Bram. ‘We mochten ze zelf uitproberen door met spuitbussen op panelen te spuiten. Klaas legde ook het verschil uit tussen legaal en illegaal spuiten, en de consequenties die het allemaal kan hebben. Ik zie mezelf nog geen graffitikunstenaar worden, maar tekenen vind ik chic, dus misschien doe ik er later nog iets mee als hobby.’

‘De leerlingen werkten aan één eindresultaat. Zo leerden ze brainstormen, naar elkaar luisteren en inpikken en voortbouwen op wat de anderen zeiden. Dat was erg waardevol.’

Maarten Busschaert - lesgever

Beelden bij woorden

De jongeren zochten naar woorden die ze met Aura associëren. Ze kozen de beste en meest positieve eruit en plaatsten er beelden bij. ‘Ik ga een plant tekenen bij het woord ‘groeien’. Ik heb zo’n positief woord gekozen omdat ik zelf zo positief ben’, zegt Jarne met een ironisch lachje. De andere woorden worden ‘kans’, ‘talent’ en ‘traject’. Er komen een bril bij, een auto en een rechtopstaand skateboard met een Mariafiguur erop. ‘Dat past mooi bij het klooster, niet?’

Klaas staat voor de grootste witte muur in het lokaal. ‘Waar zetten we wat? ‘Groeien’ bijvoorbeeld: hoort dat beneden? Of zetten we het beter halverwege, zodat je ermee aantoont dat je al een beetje gegroeid bent? Zoiets heet compositie.’

Luisteren, inpikken en voortbouwen op elkaar

De voeling die Klaas meteen met de jongeren had, vindt Maarten een meerwaarde. ‘De leerlingen herkenden zich in hem, bijvoorbeeld wanneer hij vertelde over zijn eigen schooldagen, waar die bij hem zijn misgelopen en hoe hij zich herpakt heeft.’ 

Ook hebben de leerlingen – bewust dan wel onbewust – groepsdynamiek ervaren. ‘Hier werkten de jongeren samen aan één eindresultaat. Zo leerden ze brainstormen, naar elkaar luisteren en inpikken en voortbouwen op wat de anderen zeiden. Zo ontstond er stilaan vertrouwen. Dat was waardevol: in de loop van het traject zag je de groep verscheidene keren open, weer dicht en weer open gaan.’

Angst voor de witte muur

De gekozen tekeningen werden op de muur geprojecteerd, zodat de jongeren de contouren met dikke, zwarte alcoholstiften konden natekenen. ‘Die projectors zijn wel interessant’, vindt Bram. ‘Je hoeft niet zomaar alles uit de vrije hand te kunnen tekenen, maar krijgt toch een goed resultaat. Dat zwart op die witte muren vind ik ook mooi. Ik kijk ernaar uit om het te zien als het af is.’

Even staan de jongeren wat te draaien voor de witte muren. Wie durft de eerste lijn te zetten? Klaas haalt zijn schouders op: ‘Ze zijn wat bang voor de witte muur. Maar dat is zoals het leven hè: je moet de eerste stap durven te zetten, anders zal er nooit wat gebeuren.’

Tips van Maarten

  • Geef leerlingen verantwoordelijkheid en vertrouwen. The Cosy Corner blijft, dus het resultaat moest goed zijn en passen bij de oude kloostersite. Het is goed om jongeren dat soort verantwoordelijkheid en vertrouwen te kunnen geven.
  • Luister, geef kansen, sta open voor wat jongeren kunnen en graag doen. Als je in gesprek gaat met de jongeren, observeert en luistert, vind je altijd wel een klik om ze mee te krijgen in je verhaal.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • In het Street Art Museum van de Stroate keken de jongeren naar het werk van verschillende types straatkunstenaars.
  • De jongeren bekijken verschillende soorten lettertypen om te beslissen welke ze zelf willen gebruiken.

verbeelden

  • Op bezoek in De Stroate proberen de jongeren verscheidene graffiti-technieken uit. Ze kiezen er tot slot voor om hun eigen naam of een woord te ‘taggen’ of een ventje te tekenen of spuiten.

conceptualiseren

  • Iemand associeert bij Aura het woord ‘tijd’. Hoe kun je ‘tijd’ in beeld brengen? Bijvoorbeeld door een klok of wekker te tekenen.

analyseren

  • Een van de jongeren wil dolgraag een tekening van een skateboard op de muur aanbrengen. Hoe past dat skateboard in het concept? Een brainstorm levert oplossingen als: ‘Mijn leven loopt op wieltjes. Ik duw mijn skateboard zelf voort, ik kies zelf mijn richting.’
  • Op basis van eigen ervaringen zoeken de leerlingen een sluitend verhaal bij de tekeningen die ze gekozen hebben. Wat kan deze tekening voor hen betekenen? ‘Ik vind die bril tof’, zegt Joyce. De groep brainstormt: blik vooruit, inzien wat je talent is, een andere bril is een andere blik …

Dragers

lichaam

  • Tijdens brainstormsessies leren de jongeren niet enkel te luisteren naar elkaar en op elkaars argumenten in te pikken. Ze nemen ook elkaars lichaamstaal mee in het proces.

voorwerpen

  • De jongeren leren omgaan met verschillende materialen zoals dikke stiften, druipende stiften, spuitbussen enzovoort.

taal

  • De jongeren leren in de loop van het proces nieuwe termen zoals ‘concept’, ‘diepte’, ‘contrast’ en ‘compositie’.

Grafische tekens

  • De jongeren leren wat ‘taggen’ is, en hoe ze met verschillende technieken van een woord richting tekening kunnen evolueren.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School CDV Aura
Organisaties De Stroate
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Maarten Busschaert en Ludo Lemahieu

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs