Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Creatief met identiteit

Creatief met identiteit

Identiteit. Een belangrijk begrip in deze tijden waar identiteitscrises schering en inslag zijn. Maar ook een leuk begrip om creatief mee aan de slag te gaan! Tijdens het project ‘Identiteit’ op Basisschool De Balder koppelde Sophie Vanhomwegen, kunstenares bij cultuurorganisatie MUS-E, tal van muzische activiteiten aan het identiteitsconcept. Via audio-opnames, spelletjes en andere creatieve opdrachten maakte ze het begrijpelijk voor kinderen aan het lager onderwijs. 

Het project deed de kinderen nadenken over hun eigen identiteit en die van anderen. Terwijl ze hun eerste stapjes in de audiovisuele kunsten zetten, kwamen ze meer te weten over elkaar.

Kennismaking

Vijf keer twee uur. Dat is hoeveel tijd de kunstenares kreeg om het begrip ‘identiteit’ creatief uit te werken. Niet zoveel tijd als ze normaal gezien spendeert aan haar workshops. Het aanvankelijke idee om te filmen liet ze daarom vallen. ‘Ze heeft gewerkt met audio-opnames, foto’s en collages. De workshops sloegen in als een bom. De kinderen waren zelfs een beetje té enthousiast’, bekent Anneleen Spitaels, juffrouw van het vierde leerjaar aan De Balder.

Tijdens de eerste les introduceerde Sophie het complexe begrip. Ze deed dit onder andere door de kinderen positieve eigenschappen over elkaar te laten opschrijven die ze dachten te weten. Eén leerling, bijvoorbeeld, kreeg een heleboel briefjes toegestopt waarop stond dat hij goed kon tekenen. Een andere kreeg dan weer te lezen dat hij heel snel kon lopen.

Spelletjes, collages en interviews

Tijdens de volgende workshop werkten de leerlingen met portretfoto’s die Sophie de vorige keer van hen genomen had. Vervolgens moesten ze de ogen, neus en mond uitknippen en omruilen met stukjes foto’s van andere leerlingen. Nadien moesten ze de stukjes op een papier plakken om een fotocollageportret te creëren.
Voor een andere opdracht stelden de leerlingen zichzelf voor in hun thuistaal. ‘Op De Balder zitten er heel veel kinderen die thuis geen Nederlands spreken’, licht Anneleen toe. ‘Aanvankelijk waren ze nogal verlegen om hun klasgenootjes in hun thuistaal toe te spreken, maar na een tijdje kwamen ze los.’

Daarbij hebben de leerlingen elkaar veel beter leren kennen, en gemerkt dat ze met sommigen meer gemeen hebben dan ze aanvankelijk dachten. 

Gelijkenissen en verschillen

Voor nog een andere opdracht werden de leerlingen in twee groepen ingedeeld en moesten ze om ter snelst een mensenslinger maken. Deze konden ze enkel vormen door elkaars gemeenschappelijke eigenschappen te identificeren.

Tijdens één van de laatste workshops namen de leerlingen interviews van elkaar af. Zo kwamen ze meer te weten over elkaars achtergrond, familie, hobby’s, en andere zaken die met identiteit te maken hebben.

Het eindresultaat – drie verschillende audio-opnames, collages, foto’s en andere creaties – werd gepresenteerd op Supervlieg, het kinderkunstenfestival dat in juni in het Park van Vorst plaatsvond. Supervlieg-bezoekers konden de kunstwerkjes bewonderen door met hun smartphone een QR-code te scannen.

Groepsgevoel

En wat hebben de kinderen allemaal bijgeleerd? ‘Ten eerste heeft Sophie hen nieuwe creatieve technieken aangeleerd zoals de collagetechniek. Ook zijn ze in aanraking gekomen met technologieën die ze nog niet kenden’, doet Anneleen uit de doeken. Ze leken bijzonder gefascineerd door de professionele opnameapparatuur die de jonge kunstenares meenam.

Daarbij hebben de leerlingen elkaar veel beter leren kennen, en gemerkt dat ze met sommigen meer gemeen hebben dan ze aanvankelijk dachten. ‘De kinderen spelen vaak in kliekjes en daarom kennen ze al hun medeleerlingen niet zo goed. Door het project zijn ze te weten gekomen wat de achtergrond is van de andere leerlingen, hoeveel zussen en broers ze hebben, welke job ze later willen doen, enzovoort.’ 

‘Bovenal heeft het project het groepsgevoel versterkt’, vindt Anneleen. ‘Om de opdrachten tot een goed einde te brengen moesten ze altijd flink samenwerken. Die interactie met elkaar vond ik heel belangrijk.’ 

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Julie Putseys
School GO! BS Balder St-Gillis
Organisaties MUS-E Belgium
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke David Barbé

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs