Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Dansen op maat geeft je zelfvertrouwen een boost!

Dansen op maat geeft je zelfvertrouwen een boost!

In M.P.I. De Mast, een school voor buitengewoon onderwijs in Kasterlee gaven Oliver Roels en Simon De Winne van v.z.w.De Conventie op vijf opeenvolgende dinsdagen een uur danstherapie. Via specifieke dans- en theatertechnieken gaven ze een boost aan het zelfvertrouwen van de kinderen tussen 7 en 14 jaar met een matig mentale handicap.

Onbekend terrein

Annick De Houwer, lerares muzische vorming volgt het aanbod van Dynamo3 op de voet: ‘Op een infodag van CANON Cultuurcel viel De Conventie mij tussen de vele tips onmiddellijk op. Het project was heel uitnodigend, want theater -en danstherapie waren voor mij en mijn collega’s muzische vorming zo goed als onbekend. De meeste lesgevers hebben niet de juiste expertise’, aldus Annick. 

In overleg met De Conventie werd een duidelijk plan uitgewerkt. Op vijf sessies ontwikkel je geen groot therapeutisch plan, maar er werd wel gewerkt aan het zelfbeeld van de kinderen door hen op een onverwachte manier aan te moedigen om iets van zichzelf te laten zien.

Maatwerk

Als theatermaker en klinisch psycholoog weet Oliver Roels als geen ander hoe hij het enthousiasme van kinderen moet aanzwengelen. Oliver en Simon werkten volledig op maat van de kinderen en hun beperkingen. Vanaf het eerste contact zat het prima tussen hen. Hierdoor kwamen de meeste kinderen en juffen al snel uit hun comfortzone. Oliver en Simon besteedden veel aandacht aan het leren kennen van de kinderen. Ze kenden ook heel snel de namen van de kinderen, waardoor iedereen zich meteen betrokken voelde. 

‘Als bulo-school is het vaak moeilijk een externe partners te vinden, want er zijn weinig kunstenaars die met deze doelgroep uit de voeten kunnen’, vertelt Annick. ‘Ze gebruiken vaak te veel woorden. Voor de kinderen zijn er al genoeg prikkels, woorden zijn er vaak te veel aan. De Conventie is zeker een aanrader als je zo'n partner zoekt. Oliver en Simon wisten perfect hoe ze met de kinderen moesten omgaan, ze communiceerden helemaal op het niveau van de kinderen, vaak op non-verbale manier.’

'Hun idee om elke keer iets onbekends toe te voegen aan iets dat de kinderen al kenden is simpel en geniaal tegelijk.’

Van ritueel naar dans

Oliver en Simon werkten met drie groepjes van acht kinderen en drie begeleiders. De samenstelling van de groepen was klasoverschrijdend. De acteurs begonnen elke sessie met een kort verhaal of een stukje muziek. En met een ritueel, want kinderen hangen vaak vast aan rituelen. Bij ieder ritueel hoorde ook een houding. Aan de hand van de rituelen leerden ze de kinderen vier houdingen aan. Door die vier houdingen achter elkaar te zetten ontstond er een dans van 20 tot 30 seconden. Annick: ’Met een kleine aanzet ging het aanleren van de pasjes onopvallend en ongedwongen. Alles verliep heel vlot en natuurlijk.’ 

Anders dan in de klas

Oliver en Simon droegen het hele project, de begeleiders moesten alleen maar enthousiast meedoen. Lijdzaam toekijken vanop de bank was uit den boze. Juf Ingrid was aanvankelijk eerder sceptisch: ’Maar die mannen wisten waar ze aan begonnen. Het viel me ook op dat leerlingen waar je het niet van verwachtte opeens op de eerste rij stonden om mee te doen. Sommigen waren compleet anders dan in de klas, ze bloeiden helemaal open.’ Ergotherapeute Sabine merkte op dat de leerlingen zich tijdens de sessies goed voelden: ’Als ze met hun handen moeten werken, vallen er altijd kinderen uit de boot, maar hier kon iedereen meedoen. 

Tijdens de eerste sessie vroeg juf Ingrid zich af wat die oefeningen met dans te maken hadden: ’Maar na de tweede sessie had ik begrepen dat ze die oefeningen gebruikten voor de opbouw. 'Hun idee om elke keer iets onbekends toe te voegen aan iets dat de kinderen al kenden is simpel en geniaal tegelijk.’ De collega’s die actief deelnamen aan de sessies zagen hun leerlingen openbloeien op een manier die voor hen helemaal niet vanzelfsprekend is. Misschien proberen sommigen de techniek zelf wel eens uit in hun les. Kortom, het project zorgde zeker voor nieuwe input.

Danstherapie in het lessenrooster

Het belangrijkste voor Annick was het enthousiasme van de collega’s: ‘Als je hen kunt motiveren, volgen de kinderen automatisch.’ Jammer dat de samenwerking maar zo kort was, want vijf sessies zijn te weinig voor een blijvend resultaat. Annick: ’We denken er over na hoe we dit project volgend jaar kunnen verder zetten. Het zou fantastisch zijn als we zo’n danstherapie een uur per week konden aanbieden aan onze kinderen.’ Alleen nu nog even de directie overtuigen.

Tips van juf Annick, juf Ingrid en juf Sabine

  • Zorg ervoor dat je op school minstens een persoon hebt die het initiatief mee uitwerkt.
  • Vul, als je dat handig vindt, samen met je externe partner de projectaanvraag in.
  • Zorg voor een veilige plek waar de sessies ongestoord kunnen doorgaan.
  • Laat collega’s actief deelnemen aan de sessies zodat ze aan de lijve ondervinden wat de impact is.
  • Vertrouw op de expertise van de externe partner. Werk in overleg een duidelijk plan uit zodat je heel concreet weet wat er praktisch nodig is.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Agnes Mus
School GO! MPI De 3master Basisonderwijs
Organisaties vzw De Conventie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • inclusie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Annick De Houwer

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs