Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. De droomgaard

De droomgaard

Kinderen zitten vol met dromen. Dat wist de droomprofessor. Daarom klopte hij aan bij de Gentse Freinetschool De Boomgaard, die haar 30ste verjaardag vierde. De leerlingen hielpen hem een schooljaar lang om grote mensen opnieuw te laten dromen. 

Op een dag arriveerde er een grote houten kist op school. Er zaten ijzeren kettingen rond. Er zaten gaten in. Met een zaklamp piepten de leerlingen naar binnen. Wat zat erin? Waar kwam ze vandaan? Uiteindelijk kregen ze het slot open en kwam er een miniboomgaard te voorschijn, de woonplaats van de droomprofessor. Hij stuurde de kinderen ook een dagboek: hij was zijn geheugen kwijt. En of ze hem soms wilden helpen … 

Het klikte

In MUS-E vond de school vrijwel onmiddellijk een geschikte partner. ‘Onder onze leerkrachten en ouders zitten heel wat creatieve geesten: een grafisch vormgever, iemand die animatiefilms maakt, dansers, muzikanten …’, vertelt juf Lies Van Maldergem. ‘We zochten dus vooral iemand die ons kon aanvullen, een koepelverhaal verzon en geheel visueel en inhoudelijk kon vatten in een mooi en samenhangend toonmoment.’ MUS-E stelde hen voor aan theatermaker-filosoof Jim Maes. ‘Het klikte meteen en zijn idee van de droomprofessor en de droomgaard vonden we een perfecte kapstok voor ons project.’

Prikkelen

Met de reacties van de leerlingen op de kist en het dagboek ging Jim Maes opnieuw aan de slag. Na een tijd kwam hij langs in alle klassen met post van de professor. ‘Op basis van de eerste ideeën van de kinderen heeft hij opnieuw met hen gepraat. Zo kreeg het verhaal almaar meer vorm.’ 

Waarom zou je een mooie droom niet in een doos stoppen? Je geeft de doos aan iemand anders en als die hem opent vlak voor het slapengaan, zal hij diezelfde mooie droom dromen. ‘Zo kan je mensen troosten die verdrietig zijn’, besloot één van de leerlingen. Lies: ‘Jim stelde vragen die ons prikkelden om steeds een stapje verder te denken: Je zegt dat sterren klinken als violen. Hoe klinken de planeten dan? Hoeveel wormen kunnen in een appel? Waarvan worden dromen gemaakt?’ De antwoorden waren zo uiteenlopend als de persoonlijkheden. Het ene kind liet zijn fantasie de vrije loop, een ander pakte het pragmatischer aan: ‘Ik weet het! Het stond op internet!’

Creatieve ateliers

Vervolgens organiseerden leerkrachten en (groot)ouders creatieve ateliers. De leerlingen konden klasoverschrijdend kiezen welke ze het liefst wilden volgen. Een drukwerkatelier. Animatiefilm. Dans. Theatertekst schrijven. Kostuumontwerp. Decor. ‘Veel kleintjes vonden bijvoorbeeld het modderatelier geweldig. Dat leidde totaal niet naar een eindproduct, maar gaf hun de kans om te experimenteren en spelen met modder. Het was een groot succes’, zegt Lies.

De ateliers zorgden voor een acuut tekort aan lokalen. ‘Daarom hebben we samengewerkt met het plaatselijke rusthuis. Dat was niet alleen voor ons fijn: de senioren vonden het heerlijk om onze kinderen bezig te zien. We hebben hen dan ook uitgenodigd voor de voorstelling.’

Mozaïek

De volgende fase werd heel spannend. Al het materiaal uit de klassen en de ateliers werd samengelegd: ziedaar de basis voor de voorstelling. Het werd een gigantische puzzel waar Jim Maes een prachtig plaatje van heeft gemaakt. ‘In de repetitiefase werkte Jim nauw samen met Kevin Dewael. Hij is toezichter bij ons op school, maar regisseert in zijn vrije tijd jeugdtoneel. Jim had de ervaring om zo’n groot project aan te pakken, Kevin kende bovendien alle kinderen, dus ook puur praktisch was die tandem een troef.’ Ze creëerden scènes (die kwamen bijvoorbeeld rechtstreeks uit de theater- of dansworkshops) en zochten naar links tussen verschillende onderdelen. ‘Een bepaald groepje had reuzendieren van papier-maché gemaakt. Die vormden een perfect decor voor de theatertekst van een andere leerling. Zo ontstond er misschien geen verhaallijn van A tot Z, maar het geheel kreeg wel een volgorde die klopte. Jim noemde het een mozaïek van beelden, sferen en dingen die gebeurden.’

Zot en onvergetelijk

De voorstelling zelf vond plaats in de concertzaal van de Bijloke. Voor de gelegenheid werd de tuin rond de zaal omgetoverd tot droomgaard. Je kon er poëzie lezen en beeldend werk zien. In de tentoonstellingsruimte stonden kijkdozen gemaakt van oude valiezen. Elk atelier kreeg een plekje, elk kind een rol: op het podium of liever niet. Acteur, danser, kaartjesknipper, levende wegwijzer, verkoper van programmaboekjes … iedereen deed iets wat bij hem paste. ‘Het was een zotte, onvergetelijke ervaring.’ 

‘Er is veel tijd in gekropen’, besluit Lies. ‘Maar de betrokkenheid van de héle school was vanaf het begin groot. Dat is nodig, want het heeft weerslag op ieders werk. Je mag daarom ook niemand in een keurslijf dwingen. Wij hebben vanaf dag één met heel het team overlegd en samen nagedacht. Het was nooit eenrichtingscommunicatie. We hebben ook veel opgestoken uit de samenwerking met Jim. Daarvan kunnen we heel wat meenemen naar onze reguliere werking.’

Tips van juf Lies

  • Laat de kinderen altijd centraal staan. Werk vanuit hun talenten, met het materiaal dat zij aanbrengen.
  • Zorg voor betrokkenheid, niet alleen van de leerkrachten en de directie, maar van het voltallige schoolteam.
  • Neem de tijd om ideeën te laten rijpen. Een thema dat leeft bij de kinderen, kan je gerust op verscheidene tijdstippen en met tussenpozen weer oprakelen.
  • Werk breed en interdisciplinair.
  • Werk productgericht als je naar een toonmoment toe wil, maar verlies daarbij nooit het proces uit het oog, want dat blijft tenslotte het allerbelangrijkste.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School SBS De Boomgaard
Organisaties MUS-E Belgium
Muziekcentrum De Bijloke Gent
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • mediawijsheid
  • mode en design
  • ouderparticipatie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Digitale competenties
  • Nederlands
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Lies Van Maldergem

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs