Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De Droomschool 2018

De Droomschool 2018

De Droomschool is een kunstinitiatieproject waarbij de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans samenwerkt met 7 basisscholen uit Sint-Niklaas en de stad Sint-Niklaas. Dit is het zeventiende werkjaar. Het project kadert binnen het leerdomein Muzische Opvoeding in de basisschool, deeldomeinen muzikale opvoeding, bewegingsexpressie en dramatisch spel. Het is gericht op het eerste en tweede leerjaar.

Leerlingen houden hun duimen omhoog
De Droomschool 2

Een traject omvat 10 sessies van 2 uur, begeleid door gespecialiseerde vakdocenten. Om een samenhang tussen de domeinen te behouden, krijgt elke sessie een thema mee (soms lopen thema’s door over 2 sessies). In 2018 zijn dat Ontdekkingsreis, Vederlicht, Opera, Cijfers en letters, Mijn tuin, Magie- en fantasiefiguren.

Elke sessie start met een gezamenlijke intro in het auditorium. Daarna worden de kinderen in groepen verdeeld. Volgens een doorschuifsysteem krijgt elk kind in elke sessie muzikale opvoeding, bewegingsexpressie en dramatisch spel. Nadien volgt een gezamenlijke afsluiting met het Droomschoollied.

De laatste sessie is een open lesdag (dit jaar is het thema Magie en fantasiefiguren). Ouders en sympathisanten worden via de scholen uitgenodigd om een kijkje te komen nemen en hun eigen kinderen op een creatieve manier bezig te zien.

Enkele voorbeelden van lesactiviteiten:

Thema ‘Ontdekkingsreis’ (eerste thema van de reeks)

DANS: Leerlingen ontdekken de 4 windstreken en beelden uit wat er in de koffer meegaat. Ze kiezen een vervoermiddel (step, zwemmend, fiets…) en gaan zo naar het noorden. In het noorden moeten ze zich opwarmen, door de sneeuw stappen, in het zuiden liggen ze op het strand, smeren ze zich in. Nadien zwemmen ze naar het oosten. Daar bewegen ze een beetje vreemd. In duo’s zoeken ze naar rare bewegingen.

MUZIEK: Leerlingen ontdekken klein slagwerk. Hoe klinken instrumenten? Geblinddoekt zoeken ze iemand met hetzelfde instrument. Welke verschillende geluiden kan 1 instrument maken? Ontdekken van de stem: ontdekken waar de zangstem zit via glissando-oefeningetjes. Ze zingen dezelfde strofe met verschillende emoties, hoog en laag.

DRAMA: Was is toneel? Wat is de rol van het publiek?  Leerlingen staan per twee, de ene is ‘onderzoeker’, de andere ‘veranderaar’. Ze kijken 5 seconden naar elkaar, waarna de ontdekker zich omdraait en de veranderaar 5 dingen aan zichzelf verandert. De onderzoeker zoekt en benoemt de verschillen. Muziek waarop ze sluipen door een pas ontdekt en eng oerwoud. De ‘leider’ laat zien wat ze er tegenkomen, de anderen imiteren. Boek ‘We gaan op berenjacht’: al naargelang de situatie (een sneeuwstorm, een diepe rivier) anders reageren, bewegen.

Thema ‘Vederlicht’

DANS: Leerlingen tekenen met veren in de lucht, tekenen met verschillende lichaamsdelen, werken rond licht en zwaar, doen de beweging van de ballon na met hun lichaam: opblazen, zacht of bruusk laten leeglopen. Als ze het voorbeeld van de ballon zien (waarnemen), zorgt dat ervoor dat kinderen er sneller mee weg zijn.

MUZIEK: Leerlingen werken met orffinstrumenten op basis van het lied ‘De reus van Fidel’. Lied zingen en begeleiden met orffinstrumenten. Experimenteren met zware klanken van de reus (basxylofoon) en de lichte klanken van de dwerg en het veertje. Dat mondt uit in een soort muzikale dialoog. Ze proberen ook zwaar en licht te zingen.

DRAMA: Het decor is de slaapkamer van de reus. Alles is er heel zwaar (bv plumeaus als oorstokjes). Kinderen sluipen heel licht door de kamer. Mopperende trollen uitbeelden (met veel o-klanken: stomme, rommel, trommel), bulten maken met materiaal onder de kleren, ontmoeting naspelen tussen 2 trollenfamilies die mopperen over alles. Dat alles contrasteert met vederlichte wolkenbewoners. Ze spelen dezelfde situaties, de vreemde bulten maken plaats voor vederlichte sjaaltjes.

Doelstellingen van het samenwerkingsinitiatief:

  • Minder kansrijke kinderen (soms ook met taalachterstand) bereiken en motiveren om naar de academie te komen (drempelverlaging) en hen kennis laten maken met muziek, woord/drama, dans, beeld/media binnen de accommodatie van de academie en onder begeleiding van vakdocenten.
  • Elk kind de mogelijkheid bieden om te experimenteren, exploreren en grenzen te verkennen, los van de rugzak die het op school soms meedraagt.
  • Bij elk kind een positief zelfbeeld, durf en zelfvertrouwen stimuleren en de sociale vaardigheden aanscherpen.
  • Bijscholen/inspireren van leraren basisschool op het gebied van muzikale opvoeding, bewegingsexpressie en dramatisch spel. Sommige leraren voelen zich bijvoorbeeld onvoldoende onderlegd om op een fijne manier zang te geven. Op die nood speelt de samenwerking in.

In de 10 sessies zit een opbouw: naar het einde toe kan je als docent al meer verdiepen. Er is geen aansluiting bij de lesthema’s van de basisschool omdat de academie de lessenreeks aanbiedt aan verschillende scholen. Die hebben soms een ander leerplan, jaarplanning of de lesinhouden verschillen. Bij toekomstige projecten Kunstkuur is het wel de bedoeling dat een traject ingebed wordt in het leerplan.

Proces:

Leraren basisschool zijn aanwezig tijdens alle sessies en doen actief mee (dat is de bedoeling). Zo ervaren ze het zelf en hebben ze het meeste baat bij de lessen. Anderzijds is het voor de DKO-leerkracht goed om te zien hoe dagschoolleerkrachten omgaan met hun leerlingen, organisatie …

In een Kunstkuurtraject evolueert de samenwerking tussen de leerkrachten van een ondersteunende naar een meer evenwichtige verdeling. Zo kunnen zij ook instructies op zich nemen.

Er is geen overleg over de thema’s of de invulling, al oppert een school wel eens een thema en staat de academie open voor suggesties. Bij toekomstige projecten Kunstkuur is overleg wel een belangrijke factor.

In het midden van een reeks is er een korte evaluatie tussen leraren academie en basisonderwijs: Hoe vinden jullie dat het loopt? Zie je kinderen veranderen? Hoe doen jullie het (bijv. met een moeilijke groep)?

Sommige scholen komen al vele jaren. Die leraren hebben de aanpak intussen zelf in de vingers. Scholen die voor het eerst komen hebben altijd een wow-effect.

Een school kiest zelf of ze volgend schooljaar weer instapt. De scholen haken niet af tenzij praktische dingen roet in het eten gooien: de organisatie van het schoolzwemmen, het vervoer naar de academie. Dat toont de echte noodzaak van dit project. De reacties zijn ook altijd positief. Net daarom loopt het project al zo lang.

Resultaat

  • De academie werkt procesgericht. Alleen de operasessie in deze reeks sluit af met een toonmoment.
  • Leerlingen durven meer (bijvoorbeeld de hele ruimte van het podium gebruiken en alleen durven staan zonder de directe aanwezigheid van een klasgenoot te hebben).
  • Leerlingen leven zich gemakkelijker in een rol in.
  • Op sociaal vlak: ze reageren vaker als 1 groep, leren samenwerken, lachen niet meer met anderen, vinden een beweging of reactie niet langer ‘raar’.
  • Leerlingen beheersen zichzelf beter op fysiek vlak: in het begin kunnen ze hun energie moeilijk kanaliseren bij dans (een eenvoudige cirkel maken is bijvoorbeeld niet eenvoudig), naar het einde gaat dat vlotter.

In sommige sessies reflecteren de leerlingen nadrukkelijker op cultuur dan in andere sessies. In de operasessie lukt dat goed op hun niveau: wat is een opera, waaruit bestaat die?

 

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Drama: luisteren naar verhalen en gedichten / gedrag van een klasgenoot spiegelen / de andere observeren en verschillen zoeken / levend schilderij bekijken en er een gepaste reactie op tonen.
  • Muziek: eigenschappen van de stem verkennen / muziek beluisteren / geblinddoekt hetzelfde instrument zoeken / ritmes voelen / een beat, cadans zoeken.
  • Dans: spanning en ontspanning in het lichaam ervaren / kijken hoe een ballon verandert en het dan nadoen met hun lichaam / schilderij van Picasso bekijken (en dan hun gezichten ook vervormen).

verbeelden

  • Drama: zich inleven in een rol en die mimisch uitbeelden of met stemexpressie vertolken / tableau-vivants maken/ een vervolg verzinnen op een probleemsituatie.
  • Muziek: op zoek gaan naar geschikte geluiden om iets te verklanken/ emoties in muziek uitbeelden/ vrij expressief bewegen op muziek / met instrumenten zwaar en licht verklanken.
  • Dans: in groep standbeelden maken waarin een gevoel centraal staat / een verhaal uitbeelden.

conceptualiseren

  • Intro: Wat is dat een opera? Waaruit bestaat een opera? Wat is de rol van publiek?
  • Drama: iemand is acteur, iemand is publiek: waarop let je, wat heb je gezien, wat vond je leuk om naar te kijken? (Dat gaat in het begin moeilijk met 6-jarigen)
  • Dans: technische termen benoemen en duiden ( bv. opspannen, loslaten).
  • Muziek: namen van de instrumenten benoemen / klanken en begrippen benoemen en bespreken.

analyseren

  • Drama: Wat verandert er net in de beweging als een emotie verandert en hoe doe je dat?
  • Muziek: Onderzoeken hoe instrumenten werken en hoe je tot bepaalde klanken kan komen.
  • Dans: Onderzoeken hoe hoog ze kunnen springen, hoe ver, hoe ze licht en zwaar kunnen bewegen.

Dragers

lichaam

  • Drama: houding, gebaren, mimiek, stem.
  • Muziek: zelf klanken produceren, lichaam (bodypercussie), stem.
  • Dans: volledige lichaam.

voorwerpen

  • Drama: verkleedkleren, schilderij, hoedjes, prenten …
  • Muziek: Instrumenten als kazoos, boomwhackers, handtrom, klein slagwerk, alledaagse voorwerpen.
  • Dans: hoepels, stippen op de vloer om een ruimte af te bakenen, veertjes, touwen, sjaaltjes.

taal

  • Algemeen: korte dialogen, verhaal van Carmen, liedjesteksten, boeken.

Grafische tekens

  • Grafische partituur: geluiden, gevoelens omzetten in klanken en tekens (bv. een driehoek staat voor een triangel, veel puntjes voor regen)/ landkaart puzzelen.

Succesfactoren

  • Duidelijke afspraken met de kinderen zijn nodig om te kunnen experimenteren. Herhaal die in het begin regelmatig. Het levert snel resultaten op! Zo weten leerlingen dat ze niet zomaar op de muziekinstrumenten kunnen beginnen spelen.

Valkuilen

  • Leer loslaten: het verwachte resultaat, het verwachte antwoord, de vaste structuur van je lesplan… Pas je aan aan de groep kinderen voor je. De voldoening is zo voor leraren en leerlingen groter.
  • Laat stereotypen los: kies geen voor de hand liggende thema’s, durf al eens abstracter te gaan, te experimenteren.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Melanie Wuyts
Label
  • Kunstkuur
School Sted. Academie Muziek, Woord en Dans
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Lesuren/lestijden 2 lesuren per week gedurende 10 weken

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs