Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De jaren stillekes

De jaren stillekes

In de Vrije Basisschool De Kameleon in Oosteeklo waren de jaren stillekes nog nooit zo actueel als het voorbije schooljaar. De erfgoedprojecten van de leerlingen mondden er tijdens de opendeurdag uit in een folklorestoet en een tentoonstelling.

Het erfgoed uit de eigen streek kronkelde als een rode draad doorheen het schooljaar. Daarbij werkte elke klas uitgebreid rond een deelthema: kinderen in oorlogstijd, de school van toen, wonen in een kasteel, de visserijambacht, het leven op de boerderij van vroeger, grootmoeders keuken, kinderarbeid in fabrieken ...

Onverwachte invalshoeken

‘Het was boeiend om te zien hoe iedere leerkracht het erfgoedthema invulde’, vertelt Veerle Arens, juf van het vijfde leerjaar. ‘We hadden zelf al wat ideeën op voorhand maar die groeiden vaak in onverwachte richtingen. Zo koos de meester van de tweede kleuterklas ervoor om te werken rond oldtimers, daar hadden we zelf niet aan gedacht. En de toneelvereniging die we in onze folklorestoet wilden inschakelen, stelde spontaan voor om met de leerlingen een toneeltje te maken over dialecten.’

Kleine verwonderingen

Tijdens het project werden we bijgestaan met raad en daad door externe organisaties, zoals Erfgoedcel Meetjesland, en lokale of heemkundige verenigingen. Er stonden ook altijd een of meerdere uitstappen op het programma: een bezoek aan een oude molen, een oorlogsmuseum, een typisch dorpscafé ... ‘Elke keer weer kon je bij de leerlingen de kleine verwondering zien: dingen die voordien voor de hand lagen, waren plots minder vanzelfsprekend. Wij hebben als leerkracht zelf trouwens ook veel bijgeleerd.’

Groot enthousiasme

‘De jaren stillekes’ bereikte zijn hoogtepunt tijdens de opendeurdag, met een folklorestoet, een fototentoonstelling over Oosteeklo zoals het er vroeger uitzag, volksspelen en oude ambachten. ‘Het was het moment bij uitstek voor de leerlingen om hun werk te tonen. Doordat we er zo lang mee bezig waren geweest, keken de leerlingen erg uit naar de opendeurdag. In alle klassen kon je de dag zelf leerlingen spontaan uitleg horen geven aan hun mama's, papa’s en grootouders, over wat ze geleerd en meegemaakt hadden. Zo voerden ze elke bezoeker mee in hun enthousiasme.’

Tips van juf Veerle

  • Durf te kiezen voor een thema als erfgoed. ‘De jaren stillekes’ boeien en inspireren verschillende generaties.
  • Spreek mensen/verenigingen aan die gespecialiseerd zijn in erfgoed. Je krijgt niet hetzelfde resultaat door te surfen naar een website.
  • Betrek de ouderraad. Die kun je niet enkel om hulp vragen bij praktische dingen zoals kleding maken of spullen halen/terugbrengen, maar betrek hen ook in het denkproces. Zij denken vaak aan invalshoeken waar jij nog niet aan dacht.
  • Erfgoed leent zich uitstekend om de grootouders te betrekken. Zij kunnen leerlingen leren breien, haken of naaien of gewoon vertellen over vroeger.
  • Wees niet bang om lang bezig te zijn met een project. Je zult niet alleen merken dat de leerlingen er meer deugd van hebben, maar ook dat het resultaten oplevert die je lang nadien nog kunt gebruiken in de klas.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS De Kameleon
Organisaties Erfgoedcel Meetjesland
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • erfgoed
  • herinneringseducatie
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Burgerschap
  • Sociaal-relationele competenties
Schooljaar 2011-2012
Projectverantwoordelijke Juf Veerle Arens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs