Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De kikker die niet van kussen hield

De kikker die niet van kussen hield

De kikker die niet van Kussen hield werd voor de leerlingen van het zesde leerjaar een doorgedreven introductie in de wereld van het theater. Samen met hun leerkracht bedachten ze een verhaal, werkten ze rollen uit en verdeelden ze die onder elkaar. Ook aan de affiche werd gedacht. Ondertussen werden ze begeleid door professionele organisaties en kregen ze uitleg over onder andere geluid- en lichttechniek.

‘Eigenlijk is cultuurparticipatie iets dat in onze school nog maar begint te groeien’, vertelt een enthousiaste leerkracht Johan Verhalle. ‘We begonnen een aantal jaar geleden toneel te spelen met onze klas. Vooral omdat er iets moest gebeuren vanuit het leerplan muzische vorming. Zo ontdekten we de subsidie dynamoPROJECT. We zagen de kansen en zo is langzamerhand een kleine traditie ontstaan. Met de subsidies konden we niet alleen naar een theatervoorstelling gaan, maar konden we echt aan de slag gaan met toneel.’

Wat als dat beest niet wil kussen?

'Dit jaar hebben we, zoals elk jaar in het 6de leerjaar, zelf een toneelstuk gemaakt. We hebben er een jaar lang aan gewerkt. Alles werd volledig vanuit de leerlingen gemaakt. Van het verhaal over de personages tot de decors, en alle toeters en bellen!’

Heel het creatief proces werd door de leerlingen geleid. ‘Ik zorgde hoogstens voor het kader en het skelet’, stelt Johan. ‘Zo kwam het idee voor de ‘Kikker die niet van kussen hield’ uit een gesprekje met mijn zoon, die zoals elke jongen van zijn leeftijd niet van meisjes houdt, en waarin plots de zin viel ‘ze moeten maar een kikker kussen die een prins kan worden’. Waarop ik me de vraag stelde: ‘wat zou er gebeuren als dat beest niet wil kussen?’ Dat was het startpunt voor een interessant gesprek met de leerlingen van de klas. En van daaruit is het project gaandeweg gegroeid en gegroeid.’

Je merkte hoe ernstig de leerlingen het namen

‘Begin september zijn we aan de slag gegaan met dat basisidee. Samen met de leerlingen hebben we een script geschreven en na een maand of drie zijn we de rollen gaan verdelen. Ook daarbij was er veel input van de leerlingen. Heel soms schreef ik rollen bij, omdat de leerlingen vonden dat er nog een bepaald figuur miste. Als er verschillende leerlingen voor één rol waren, werden er zelfs heuse audities op poten gezet. Die juryleden kozen helemaal niet voor vriendjes of vriendinnetjes, maar hadden oog voor zwakheden, argumenten pro en contra ... Dan merk je pas echt hoe ernstig de leerlingen het namen! Het leverde mooie discussies op die perfect paste in het leerplan.‘

'Je leert een heel andere kant van je leerlingen kennen. Je ziet hen zo openbloeien.’

Johan Verhalle - leerkracht 6de leerjaar

Denken in theatertermen

‘Met de subsidies van het dynamoPROJECT hadden we ook budget om decors te maken. Daarvoor hebben we samengewerkt met het Vrij Technisch Instituut Sint-Aloysius in de buurt. Ook Pascal van Jeugdtheaterhuis Larf! ondersteunde ons project met workshops en met een logopediste deden we stemoefeningen. We trokken naar het Concertgebouw in Brugge. Omdat we met geluid wilden werken in de voorstelling kregen we er uitleg over wat geluid precies is en hoe het werkt. In de nabijgelegen Cultuurkapel De Schaduw kregen ze dan weer les over wat de mogelijkheden met het licht en dergelijke zijn. Je merkte dat de leerlingen daar veel van oppikten en ook effectief in theatertermen gingen denken.’

Je leert een andere kant van je leerlingen kennen

‘Een week voor de opvoeringen zijn we in de Cultuurkapel neergestreken, om alles drie dagen lang voor te bereiden: podium opbouwen, decors optrekken en vooral repeteren! Eén dag lang voerden we het toneel op: overdag voor de andere leerlingen van de school, waaronder ook de kleuters, en 's avonds voor een volwassen publiek. Waarna 's anderendaags wel even het zwarte gat wenkt: het applaus is in ontvangst genomen, het lovend commentaar gehoord, en dan moet er alleen maar opgeruimd worden voor het paasvakantie is.’

‘Het leuke is dat je de leerlingen eens op een heel andere manier bezig ziet’, besluit de leerkracht. ‘Vorig jaar hadden we zo bijvoorbeeld een leerling die zich aan het begin van het schooljaar angstig afvroeg of iedereen een rol moést spelen. ‘Neen, niet per sé, we hebben ook altijd mensen achter de schermen nodig’. Maar kijk, ik weet op zo'n moment uit ervaring ook wel dat iedereen altijd op het podium terechtkomt, en zo was dat ook met hem: dat ventje heeft uiteindelijk helemaal alleen een solo gedanst en een belangrijke scene gespeeld. Echt mooi. Je ziet de leerlingen zo openbloeien.’

Tips van meester Johan

  • Bedenkt een uitdagend basisidee voor je script en start een discussie met je leerlingen om het concept uit te diepen.
  • Overleg, discuteer, fantaseer en brainstorm er op los. Zo werk je samen met je leerlingen het verhaal uit.
  • Verdeel de rollen, hou audities als dat nodig blijkt. Laat ook hier de leerlingen beslissingen nemen.
  • Koppel je leerdoelen en lessen aan het project. Zo maak je het project rijker. Je bereikt immers veel vaardigheden en doelen tijdens een creatief project.
  • Introduceer theater door middel van workshops en bezoeken aan voorstellingen of een schouwburg.
  • Organiseer een toneelweek op de voorstellingsplek. Zo leeft heel de klas naar de voorstelling toe.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Arkorum 15 De Horizon
V.T.I. Sint-Aloysius
Organisaties LARF!
Concertgebouw Brugge
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • mode en design
  • schoolfeest
  • STE(A)M
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Nederlands
Schooljaar 2012-2013
Projectverantwoordelijke Johan Verhalle, leraar 6de leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs