U bent hier:

De kleine prins

Waarschuwingsbericht

cultuurkuur.be maakt gebruik van cookies. Meer weten.

De Vrije Basisschool van Koekelare organiseerde een heuse musical waaraan heel de school deelnam. Ben je benieuwd naar hoe ze dat hebben aangepakt? Lees dan zeker verder!

‘Enkele jaren geleden werkten we met de school de musical ‘Aventurien’ uit. We vonden het de hoogste tijd om nog eens zo’n fantastisch muzisch project uit te werken. Er werden verschillende voorstellen gemaakt, maar uiteindelijk kozen we voor het boek De kleine prins van Antoine de Saint-Exupéry als uitgangspunt. We vinden het heel fijn om onze kinderen kennis te laten maken met De kleine prins en zijn magische avonturen. Het is een tijdloos en wondermooi verhaal dat het verdient om te worden doorverteld. Het vertrekt uit het standpunt van een fantasierijk kind. De waarden van het verhaal sluiten goed aan bij de waarden die onze school voor ogen heeft: vriendschap, warmte, geloof in het positieve, familie, de strijd tegen het egoïsme, tolerantie, de noodzaak om onze manier van leven en consumeren te veranderen en ook onze planeet te redden… Het verhaal bezit alle kwaliteiten om kinderen en volwassenen te laten wegdromen in fantasieën die geen grenzen kennen.’

Hoe begin je er aan?

‘De leerlingen van de derde graad lazen het boek en op basis van het verhaal schreven we een scenario. Om de rollen te verdelen organiseerden we audities waarbij we vijftien hoofdrollen verdeelden en de zangers voor het koor selecteerden. De leerlingen zonder hoofdrol en die niet zongen in het koor werkten een heelaldans uit met fluosticks in het duister. Anderen werden dan weer betrokken bij muziek (percussieact) of werden modellen bij de modeshow in de musical.‘

Heel de school doet mee!

De klassen van de eerste en de tweede graad kregen elk twee planeten die ze uitwerkten. Het eerste leerjaar koos voor de planeet van de ontdekkingsreizigers en voor de zakenplaneet. Zij typten erop los, telefoneerden, doorbladerden mappen en berekenden winstmarges op het podium. De leerlingen van het tweede leerjaar gaven hun voorkeur aan de planeet aarde en de tijdsplaneet. Zij maakten reusachtige wereldbollen van papier-maché die ze met een bloempot op hun hoofd bevestigden. De leerlingen van het derde leerjaar kozen voor de lichtplaneet en verzonnen zelf een feestplaneet terwijl de leerlingen van het vierde leerjaar de planeet van de verleiders en de machtplaneet vertolkten.’

Buiten de lijntjes: klasoverschrijdend en met hulp van externen

‘De leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar gingen op donderdagnamiddag in klasoverschrijdende groepen aan de slag.

  • De juf van het zesde leerjaar en muziekjuf Carine Vercaigne van de Academie Woord en Muziek van Roeselare begeleidden de leerlingen die voor zang kozen. Met hulp van meester Brecht Degryse, van dezelfde academie, kregen onze pianisten hun pianostuk in de vingers. Deze werden live gespeeld tijdens de musical als overgang tussen de verschillende planeten waarbij de zangers een lied zongen over de planeet die net gepasseerd was. De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar hielpen bij het maken van deze (verbindings)liederen. 
  • De 15 acteurs werden begeleid door de juffen van het 5de en 6de leerjaar met behulp van Kristof Follet. Hij is leraar verbale expressie op het nabijgelegen Sint-Martinusinstituut en begeleidde onze leerlingen onder andere met improvisatietechnieken, uitspraak en mimiek.
  • Marieke Jonckheere, choreografe bij Dansplattoo Fedes, ondersteunde onze dansers. Samen met onze leerlingen en juffen bedacht ze de bewegingen en de dans.

Na een brainstorm ontwierpen de leerlingen de kostuums. Zoveel mogelijk werd gemaakt door de leerlingen. Bij de generale repetities zorgde juf Carine van de Academie Woord en Muziek van Roeselare voor bijsturing. De decors pakten we deze keer ook helemaal anders aan.

Het verhaal bezit alle kwaliteiten om kinderen en grote mensen te laten wegdromen in fantasieën die geen grenzen kennen.

Onze gebruikelijke hout en verf ruilden we in voor een digitale PowerPoint-projectie. Elke klas maakte zijn eigen decor. Zo toverden we zonder moeite woestijnen tevoorschijn op het podium. Naargelang de gekozen planeet werkte elke klas zelf de attributen uit. Het centrale decorstuk, het vliegtuig van De kleine prins, werd door de afdeling houtbewerking van het Sint-Martinusinstituut ontworpen en gemaakt.

Tijdens de uitverkochte avonden was het puur genieten van de samenwerking, de emoties, de diverse talenten en leerlingen die zichzelf gaandeweg beter hebben leren kennen. Moe maar voldaan blikken we terug op een geslaagd project dat smaakt naar meer! 

Tips voor leerkrachten

  • Vertrek vanuit een bestaand verhaal of boek met voldoende vrijheid om het zelf om te zetten naar een toneelstuk. 
  • Werk samen met partners uit je schoolbuurt. Zij kennen de school, je doelpubliek en de plaatselijke mogelijkheden het best.
  • Werk schooloverstijgend. Betrek andere scholen en academies uit de buurt als zij je kunnen ondersteunen met je project. We werken immers allemaal aan hetzelfde doel!
  • Onderzoek of je gemeente over een cultuurzaal beschikt met een podium. Oefenen op locatie en op een echt podium versterkt de ervaring van de leerlingen.