Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. 'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek 'De Kleine Prins' van Antoine de Saint-Exupéry vormt het vertrekpunt.

Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

Expressie zonder woorden 

‘Stap naar voor en zeg je zeg je naam op een theatrale manier.’ Met die oefening start Ine van Casa Blanca de eerste lesdag. Ze doet het zelf voor en toont zo hoe expressief drama kan zijn zonder woorden. Er is wat  gegiechel en geschuifel, maar dat is snel voorbij. Overtuigend zegt Ine: ‘Oké, nu voor echt, we gaan stevig naar voor, als voor een echt publiek.’ En dat doen ze, allemaal. De leerkrachten zijn verrast hoe de leerlingen opgaan in het proces en zien kleine wonderen gebeuren. ‘In het theater kunnen ze wél samenwerken,’ stellen ze vast.   

Snorharen van duct tape 

Zonder druk om te presteren en met appreciatie van wat ze ziet, brengt Ine de leerlingen van opdracht naar opdracht. Het proces primeert. De leerlingen komen tot creaties die Ine of de leerkrachten nooit alleen zouden kunnen voorzien of bedenken: ‘Ik gaf hen enkel een rol duct tape en ze toverden zich om tot ratten met duct tape-snorren, zalig toch?’ Met oefeningen als ‘herdefinieer deze rol plakband, wat kan dit nog zijn, een ring, een zwart gat,...?’ brengt Ine de leerlingen in de juiste mind set en nodigt ze hen uit verder te denken dan het evidente. De rest gaat vanzelf.  

De leerkrachten leren dat je met slechts enkele op voorhand bedachte stappen de leerlingen tot de meest inventieve creaties kan brengen. ‘En daar heb je eigenlijk bijna geen materiaal voor nodig. Gewoon de kast opentrekken en zien wat er ligt kan volstaan om een heel verhaal te ontwikkelen.’ De leerkrachten ondervinden dat het eindresultaat loslaten en de leerlingen hun eigen creativiteit laten volgen, net meer kan opbrengen. ‘Dan lijkt het of ze gewoon wat papier aan het scheuren zijn, bijvoorbeeld, maar dan is daar plots een hele collage.’

Leerling houdt boekje vast met collage rond thema vriendschap

'Gewoon de kast opentrekken en zien wat er ligt kan volstaan om een heel verhaal te ontwikkelen.'

Leerkrachtenteam SBS Sint-Eloois-Vijve

Samen creëren 

Die vrijheid om gaandeweg in het proces te ontdekken waar het je brengt, vonden de leerlingen heel fijn. De leerlingen vertellen hoe ze er toe kwamen een kussen te maken van kranten, of een dobbelsteen van tape. Ze benadrukken vooral de weg ernaartoe: ‘Ik was gewoon wat met tape aan het knoeien en zag er een doosje in, iemand anders zei: "Hé, we kunnen er een dobbelsteen van maken" en dat deden we.’ De leerlingen bewonderen elkaars creativiteit en zijn blij elkaar op een andere manier te leren kennen. ‘Het is leuker om creatief te zijn samen. De anderen geven inspiratie. Als je alles alleen moet doen dan zou het saai zijn.’ 

Tips van de leerkrachten:

  • Stem van in het begin af met je externe partner. Betrek je partner bij het opstellen van de aanvraag, zo staan de neuzen meteen in dezelfde richting.
  • Maak het project helemaal op maat van je klas. Het wordt er enkel sterker door en zo krijg je ook alle kansen om je doelen te halen. 

Leerling ligt in hangmat

Vriendschap is …  

Alle leerlingen hebben met wat dichtgevouwen papier een boekje gemaakt. De boekjes volgen hun eigen leerproces en brengen de leerlingen dichter bij elkaar. Op één pagina maken ze met stempels en uitgeknipte letters de zin ‘vriendschap is…’ af. Voor de ene is dat elkaar geheimen vertellen, voor de andere is het samen een passie delen of gamen. Wat later worden de boekjes over de groepen verdeeld, niemand weet van wie welke spreuk is. Per groep wordt er beslist welke spreuk ze het tofste vinden. Die spreuk beelden ze uit in een standbeeld en beweging. De beweging wordt doorgeven aan het volgende groepje die er op hun beurt een beweging aan toe voegen, en zo gaat het drie rondes verder. Niets is van één iemand, alles is één gezamenlijke creatie. 

Leren door inleving 

Voor de leerlingen is het zowel leerrijk als ontspannend. ‘Na een toets zijn we blij dit te kunnen doen. Het is nog altijd bijleren maar op een leukere manier.’ Leerkracht Lukas: ‘Je ziet ze vrij worden, ze zijn even niet bezig met het schoolse.’ De leerlingen ervaren dat het naspelen van 'De Kleine Prins' hen helpt om het verhaal te begrijpen en te onthouden: ‘Door het na te spelen weet je hoe die zich voelt, dan leef je je in.’ De opwarmingsoefeningen blijven nodig om hen los te laten komen', vertelt Ine, ‘maar hoe ze vandaag emoties uitbeelden, dat hadden ze in de eerste les niet gedaan.’ Een leerling vertelt: ‘Soms heb ik wel stress om aan toneel te doen, maar iedereen klapt dan en dat geeft een fijn gevoel.’

Leerlingen geven samen hun project een duimpje

Wil jij ook aan de slag met expressie in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • In de oefening waarin de groepjes poses en bewegingen aan elkaar doorgeven en er op verder bouwen, moeten de leerlingen elkaar heel goed observeren: ze kijken wat de anderen precies doen en checken bij elkaar of ze het goed doen.

verbeelden

  • De leerlingen een druppel Oost-Indische inkt uit tot een vlek waarin ze vervolgens op zoek gaan naar iets dat symbool staat voor een talent of iets dat ze graag doen. Eén leerling ziet in haar vlek een paard, ze houdt van paardrijden.
  • Als opwarmingsoefening staan de leerlingen in een kring. Ze krijgen een emotie: ‘paniek’ of ‘blijdschap’. Die beelden ze uit terwijl ze naar de overkant van de kring lopen. Daar geven ze hun emotie door aan een andere leerling die op zijn haar of zijn beurt naar de overkant loopt.

conceptualiseren

  • Om het abstracte concept ‘vriendschap’ uit te beelden moeten de leerlingen nadenken over wat je dan doet als vriend. Het uitbeelden vraagt een concrete vorm zoals: ‘zorg dragen voor iemand die gewond is’.

analyseren

  • ‘Wanneer is een vriend een vriend?’ ‘Hoeveel vrienden kan je hebben?’ ‘Wat is dat eigenlijk, vriendschap?’ De vos en de roos uit het verhaal van 'De Kleine Prins' helpen de leerlingen om dichter bij hun eigen ervaringen te komen en zo over vriendschap na te denken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Marianne Keppens
School Stedelijke Basisschool
Organisaties Casa Blanca
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
Schooljaar 2022-2023
Projectverantwoordelijke Lukas Amez

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Subsidie dynamoPROJECT

Nieuwsbericht

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs