Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De Klimpaalrace | Timmeren en verven aan zelfgemaakte zeepkisten

De Klimpaalrace | Timmeren en verven aan zelfgemaakte zeepkisten

GO! basisschool De Klimpaal in Sint-Jans-Molenbeek organiseert elk jaar een straatfeest waar de hele buurt op is uitgenodigd. En daar past een zeepkistenrace perfect bij. Kunstenaar en zeepkist-koning Olivier D’Hose zette alle leerlingen op het juiste spoor. Een fanfareparade, in goede banen geleid door Bart Nagels van de Molenbeekse Fanfakids, zorgt voor de nodige muzikale ambiance.

Op het jaarlijks straatfeest van GO! basisschool De Klimpaal zijn niet enkel de leerlingen van de school en hun ouders welkom: de hele buurt is uitgenodigd. De school hield op vorige edities van het straatfeest al eerder zeepkistenraces. Maar dat bleek niet zo eenvoudig: er komt technisch wel wat bij kijken. Na een paar jaar zonder races staken de leerkrachten de koppen weer bij elkaar. Hoe konden ze op een haalbare manier toch weer een zeepkistenrace organiseren?

Mister Box

De oplossing vond de school bij Mister Box, kunstenaar Olivier d’Hose. Hij biedt een bouwpakket aan waarmee je frames van zeepkisten eenvoudig in elkaar kan steken. Olivier: ‘Vroeger maakte de school de zeepkisten helemaal zelf, met materiaal dat toevallig beschikbaar was. Ik ontwikkelde een soort bouwpakket voor de basis van een zeepkist. Hoe je de wagen verder aankleedt en personaliseert, bepaal je zelf’.

‘De bouwpakketten zitten zo in elkaar dat ik het maakproces niet intensief hoef te begeleiden’, vertelt Olivier. Olivier zette de leerlingen in gang, besprak de volgende stappen met de leerkrachten en kwam op afgesproken tijdstippen langs om de leerlingen verder te helpen. Bij de bouwpakketten zit ook een informatiebundel, een werkpakket met plannen van de zeepkist en een soort checklist. Het is nooit moeilijk om kinderen hier enthousiast voor te maken. STEM, techniek, met hout werken, bouwen, vijzen en boren, leren hoe elektriciteit werkt, dat is gewoon heel leuk om te doen.’

‘De leerlingen leren in groep werken, een stappenplan volgen en ze krijgen meer technisch inzicht door gereedschap te gebruiken. Dat is super voor hun zelfvertrouwen.’

Olivier d’Hose - Mister Box

Ready set go

Meester Sander: ‘Per klas - van het eerste tot en met het zesde leerjaar - zetten de kinderen hun eigen zeepkistenframe in elkaar. De zeepkisten worden verder bewerkt volgens een ontwerp dat door de klas gekozen en uitgewerkt is. Binnen elke klas werkten kleinere groepjes aan specifieke decoraties en addities. De leerlingen gingen niet alleen beeldend aan het werk maar konden ook gebruik maken van elektronische circuits om licht- en geluidseffecten toe te voegen.’

'Olivier begeleidde het proces goed en functioneel, ook inzake vertaling van technische kennis. De leerlingen waren betrokken en gemotiveerd. Ze wisten duidelijk wat er verwacht werd en het proces werd stap voor stap aangepakt.'

meester Sander

De leerlingen leren allerlei nieuwe vaardigheden

‘Ze leren in groep werken, een stappenplan lezen en volgen en ze krijgen meer technisch inzicht door gereedschap te gebruiken. Dat is super voor hun zelfvertrouwen’, gaat Olivier verder. ‘Ook de leerkrachten steken er wat van op. Iedereen kan met deze bouwpakketten werken, ook als je niet zo technisch aangelegd bent. Eens je het proces een keer gevolgd hebt, kan je het zo vaak herhalen als je wil. De zeepkisten kunnen volledig weer uit elkaar worden gehaald en tot tien keer opnieuw gebruikt worden.’

‘Wat de leerlingen vooral gaat bijblijven is de race zelf’, zegt Sander. We hebben alle zeepkisten op een rij gezet, en elke leerling mocht racen. Welke klas precies aan welke auto had gewerkt, maakte niet meer uit. Ze konden met de hele school fier zijn op wat er gemaakt was.’

‘De leerlingen konden tijdens de verschillende ateliers proeven van verschillende technieken en vaardigheden, ze ontdekten nieuwe dingen wat een aanzet was tot verdere uitdaging en ontplooiing.’

Sander Van Hoeck - leerkracht

Muziek

De zeepkistenrace werd bovendien muzikaal opgeluisterd door een fanfareparade. Daarvoor werkte de school samen met Bart Nagels van de Fanfakids, een groep jonge muzikanten van buurthuis Centrum West in Molenbeek.

‘De fanfare was een muzisch pareltje! Barts aanpak is ronduit sterk! Door zijn duidelijke instructie en kansen tot experimenteren en exploreren verruimde hij de muzische wereld voor onze leerlingen’, vertelt Sander.

‘Hij maakte met de leerlingen eigen muziekinstrumenten waarop ze vervolgens een eigen ritmische compositie maakten. Ook het spelen op de bestaande trommels en het zelf schrijven was een muzikale verrijking. Ook zette hij enkele leerlingen in om de fanfare te ‘leiden’: de Fanfakids die bij ons op onze school zitten, gaven hun ervaring door aan andere leerlingen op donderdagmiddagen in een percussie-atelier. Leerlingen geven les aan leeftijdsgenoten en leren zo verantwoordelijkheid opnemen, leiding geven … Verder rekruteren ze zo ook: leerlingen die het echt graag doen kunnen bij de Fanfakids aansluiten.’

 ‘Projecten als deze zijn vooral belangrijk naar samenwerking toe, zowel met elkaar als met externe kunstenaars, de ouders en onze buurt. Het is een verruiming voor de belevingswereld van onze kinderen. De betrokkenheid met de buurt verhogen past in onze brede schoolvisie: het samen school maken en ons coöperatieve verhaal.’

Veerle Declercq - directeur

Tips van meester Sander

  • Reken voldoende tijd. Als er nog dagen over zijn, kan je je project altijd nog wat uitbreiden. Het omgekeerde is lastiger.
  • Wees niet bang om extra hulp te vragen. Misschien zijn er ouders of andere vrijwilligers die een handje willen toesteken.
  • Stel een werkgroep samen. Die kan het voortouw nemen in het project en ervoor zorgen dat het breed gedragen wordt door het hele team.
  • Informeer je goed over de beschikbare subsidies. Een financieel steuntje in de rug kan het project naar een hoger niveau tillen.
  • Betrek de buurt. Laat de leerlingen eventueel flyers maken en verdeel die in de buurt - als iedereen weet wat je als school organiseert, voelen de omwonenden zich ook betrokken en gerespecteerd.

Wil jij ook een creatief project bij jou op school?

  • Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

 

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De informatiebundel rond de bouwpakketten bevat voorbeeldfoto’s van allerlei afgewerkte zeepkisten. Op die manier kunnen de leerlingen zien welke mogelijkheden er binnen handbereik liggen.

verbeelden

  • In een tweede fase konden de leerlingen hun eigen droom-zeepkist verzinnen. Wilden ze graag een haai maken? Of toch liever een Formule 1-wagen? Niet alleen de zeepkisten zelf, ook de helmen die de racepiloten gingen dragen werden gepersonaliseerd.

conceptualiseren

  • Binnen elke klasgroep werden verschillende ontwerpen van zeepkisten geschetst en op de muur geprojecteerd, zodat er besproken kon worden met welk idee de groep uiteindelijk voort wou gaan.

analyseren

  • De zelfgemaakte zeepkisten kregen al voor het straatfeest een vuurdoop. De leerlingen konden hun creaties al eens testen op de speelplaats, voor ze gingen racen.

Dragers

lichaam

  • Wanneer de Fanfakids muziek maken, staan ze er natuurlijk niet bij als stijve harken. Een fanfare wandelt rond, perfect op het ritme van de muziek en moedigt het publiek aan om enthousiast mee te dansen.

voorwerpen

  • De muziek van de Fanfakids, ontstaan in 2000, is gebaseerd op allerlei Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Europese ritmes. Ze spelen met trommelstokken op grote en kleine trommels, bedenken zo eigen ritmes en leren telkens weer nieuwe kinderen trommelen.
  • De werkinstrumenten zoals hamers, zagen ... om de zeepkisten te maken.

taal

  • Het project werd op voorhand besproken in de klas. Die gesprekken gingen voornamelijk over het 'thema' en de aankleding van de zeepkist. Na het straatfeest was er een klassikale evaluatie. Onderwerpen die aan bod kwamen waren de watervastheid van de zeepkisten - het was een dag met een druilerig begin - en de opzet van het raceparcours.

Grafische tekens

  • De zeepkisten werden niet enkel technisch in elkaar gestoken maar ook versierd, onder andere met ‘haaientanden’, lichtjes, cijfers - zoals echte racewagens - en zelfs natuurkundige formules. E=MC2 is misschien wel de bekendste formule ter wereld en is verbonden met de relativiteitstheorie van Albert Einstein.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School GO! BS De Klimpaal_St-Jans Molenbeek
Organisaties Mister Box vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • schoolfeest
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Sander Van Hoeck

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs