U bent hier:

De koning die een kip wilde worden

Waarschuwingsbericht

cultuurkuur.be maakt gebruik van cookies. Meer weten.

Een schooljaar lang genieten ze op de Sint-Pieterscollege Basisschool van het jaarthema ‘Iedereen leest’. Ze zetten literatuur en leesplezier in al zijn facetten in de kijker. Niet enkel de leesmotivatie en het leesplezier, maar ook de taalvaardigheid verhoogt hierdoor. De Jetse academie en De Verhalenbakkerij gingen daarom creatief aan de slag met het tweede leerjaar. Samen maakten ze een hoorspel met bijhorend boek.

‘Vanaf de eerste schooldag werden alle leerlingen ondergedompeld in ons jaarthema’, vertelt juf Joke van het 5de leerjaar. ‘Ze leerden de personages Flair, Libelle, Otto en Opa Gina kennen en werden meegenomen op een spannende zoektocht naar de verdwenen pagina's van een oud en geheimzinnig boek. Na elke (toneel)aflevering mochten de leerlingen kiezen in welk continent ze hun volgende avontuur gaan beleven.’ 

Drie klasdoorbrekende themadagen

‘We organiseerden drie grote klasdoorbrekende themadagen voor de hele school. De eerste dag stond in het teken van verhalen uit andere culturen of tijdperken. Vanuit een kinderboek werd er vanuit verschillende muzische invalshoeken gewerkt. Op de tweede dag promootten we informatieve boeken en leefden de leerlingen zich helemaal uit met het uitvoeren van proefjes, lekkere Italiaanse pasta koken, een eigen reisgids van een uitgevonden land schrijven of je eigen ‘Wally’ proberen te verstoppen in een tekening.

De derde dag stond in het teken van strips. De leerlingen leerden vijf strips kennen die ze nog niet kenden, aan elke strip werd een activiteit gekoppeld. Zo tekenden we bij De Blauwbloezen een paard, praten we op z’n Gobelijns en leerden we lasso werpen bij een spannend Lucky Luke verhaal.

‘Ook Poëzie stond een maand lang in de kijker. Overal kwam je gedichtjes tegen op school, aan de deuren, schoolmuren, maar ook voorgedragen door leerkrachten en leerlingen, die op deze manier met hun klas een gouden griffel wonnen voor het meest rijmende, meest originele of meest beweeglijke gedicht. In de klassen werden ook veel activiteiten georganiseerd: zo was er de boek blind date, een voorleesmarathon, leesbingo ... En elke klas kreeg het bezoek van een echte auteur!’

Aandacht voor taalvaardigheid

‘Omdat hun taalvaardigheid een duwtje in de rug kon gebruiken, organiseerden we een apart project voor het tweede leerjaar’, vertelt juf Patricia. ‘Hiervoor werkten samen met Sarah van De Verhalenbakkerij. Omdat ze ook les geeft aan de Jetse Academie voor Woord, Muziek en Dans bracht ze haar collega Hanne (lerares Woord) mee. Betty van de brede school bracht ons met elkaar in contact.’

Als echte journalisten

‘In de eerste sessie leerden Sarah en Hanne onze leerlingen interviewtechnieken om echte journalisten te worden. In de tweede sessie gingen ze met de leerlingen op stap in de buurt van het station van Jette. Daar interviewden ze de Jettenaren over hun favoriete kinderboek, leuke boekpersonages, het spannendste boek dat ze al gelezen hebben, de grappigste titel ... De antwoorden noteerden ze in een klein zelfgemaakt boekje.‘

Sarah en Hanne zijn geweldig expressief. Hun enthousiasme nam de hele groep mee in het creatieve verhaal.

Een nieuwe verhaal met bruitages

‘In de derde sessie werden de 24 leerlingen opgedeeld in twee groepen’, vertelt Sarah. ‘In de ene groep maakte ik met de leerlingen een nieuw verhaal met de verzamelde informatie uit de interviews: Over wie gaat het verhaal? Wie is er nog meer? Waar speelt het verhaal zich af? Heeft er iemand een probleem? Hoe lossen we het op? … Met de woorden die we noteerden en met Story Cubes verzonnen we nieuwe verhalen vol dynamische daden.

In de andere groep deed Hanne expressieoefeningen rond emoties en gevoelens. Ook leerden ze bruitages (geluidseffecten) maken met dagdagelijkse materialen. Halverwege de sessie wisselden we de groepen om.’

Met dit project werken we aan een hele waaier van vaardigheden: mondelinge taalvaardigheden (interviews voorbereiden en afnemen, expressief inspreken van het hoorspel), schriftelijke vaardigheden (voorbereiden van de vragen voor het interview, uitschrijven van het hoorspel), maar ook sociale en muzische vaardigheden zoals dramatiseren en beeld. Het project integreert dus veel doelen uit onze leerplannen.

Opnemen in een echte studio

‘Sarah en Hanne verzamelden alle verhalen en maakten er één samenhangend verhaal van: De koning die een kip wilde worden’, vervolgt Joke enthousiast. ‘Samen met de juf werd het verhaal onderverdeeld zodat iedere leerling een stukje van de tekst kreeg.

‘In de vierde sessie werd het nieuwe verhaal expressief voorgelezen in de klas. Er werd aandacht besteed aan stemoefeningen, luid articuleren en intonatie. In de vijfde sessie gingen we naar de opnamestudio van het RITCS. Daar werd de klas in 3 verdeeld. Terwijl één groepje het verhaal insprak in de studio, werkte de tweede groep aan de bruitage en maakte de derde groep grote tekeningen bij het verhaal om het vervolgens te boekbinden. Zo konden de leerlingen met minder tekst meer aandacht besteden aan de bruitage en tekeningen.’

‘Als afsluiter kregen de ouders het eindresultaat van onze boeiende tocht te horen op het schoolfeest.’

Tips van juf Patricia en juf Joke

  • Nodig een creatieve partner uit voor een langdurig traject. Ze leren de leerlingen kennen en bouwen bij iedere sessie verder op de vorige. Tussendoor kan je verdiepend werken.
  • Laat je leerlingen op voorhand kennismaken met een luisterverhaal, bijvoorbeeld eentje van Het Geluidshuis. Zo weten ze waar ze naartoe zullen werken.
  • Iedereen heeft zijn sterktes en minder sterke vaardigheden. Nodig daarom iemand uit om je te ondersteunen. Hoe meer dingen je kan ervaren, hoe sterker je er in wordt.