Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De Kunstklas | co-teachen met de academie

De Kunstklas | co-teachen met de academie

Een doorlichting gaf het startsein om de muzische werking van Vrije Basisschool As te herdenken. Meester Jean-Luc vroeg aan de Kunstacademie van Dilsen-Stokkem of zij hierbij konden ondersteunen. Al voor het derde jaar op rij zijn de Kunstklassen het resultaat van deze duurzame samenwerking.

‘We hebben een traject uitgestippeld zodat alle leerlingen doorheen hun lagere schoolcarrière van de verschillende kunstendisciplines kunnen proeven’, zegt Jean-Luc. Hij geeft les in het tweede leerjaar en is verantwoordelijk voor de muzische vorming. ‘We triggeren hen hier op school , want thuis komen ze vaak niet met drama, dans of tekenen in aanraking. Met de subsidie dynamoPROJECT kunnen elk schooljaar twee leerjaren in zo’n Kunstklas instappen.’

Inspelen op noden van de leerkracht

Anke Vrinssen, de dramadocente van de academie, legt uit hoe ze te werk gaat tijdens de Kunstklassen: ‘Vooraf hebben we een gesprek met de leerkrachten. Zij komen naar de academie en hebben dan zelf een idee waarrond ze willen werken. Vaak sluit dat aan bij de thema’s WO of taal. Zo’n kunstklas staat dus niet los van wat er in de klas gebeurt.’

‘In dit project kozen Jean-Luc en zijn parallelcollega Juf Janne van het tweede leerjaar ervoor om het thema carnaval kunstzinnig uit te diepen. Ze vroegen specifiek naar drama en wilden tips om jabbertalk (een onbestaande taal) en een tableau vivant in de lessen te integreren. Op die noden speel ik dan in.’

‘We hebben een traject uitgestippeld zodat alle leerlingen doorheen hun lagere schoolcarrière van de verschillende kunstendisciplines kunnen proeven’

Jean-Luc Scheepers – leerkracht tweede leerjaar

Veilige vertelpantomime

Anke werkte 4 keer een uur met de leerlingen. In die korte tijd kreeg het toonmoment voor ouders en grootouders vorm. Voor elke les zat ze samen met Jean-Luc en Janne om het verloop door te nemen. Als co-teachers staan ze dan voor de klas.

‘Het eerste uur hebben we kennis gemaakt en heb ik geprobeerd om de durf erin te krijgen’, zegt Anke. ‘We hebben de vertelpantomime geoefend: ik vertel over hoe ze wakker worden op de dag van carnaval en hoe ze zich verkleden. Zij beelden het intussen uit. Niemand staat dan alleen of wordt geviseerd. Dat creëert veiligheid.’

‘In de tweede les liet ik de leerlingen zelf de thema’s van de carnavalsstoet kiezen. We hadden kikkers, dierentemmers, clowns, gamers … Elke leerling koos een groepje. We werkten rond de inleving van al die personage. Voor de derde les bracht iedereen een hoedje mee. Ze moesten hun gezicht en houding aanpassen aan dat hoedje. We organiseerden een ‘modeshow’ waarbij ze wandelden als dat personage. Zo creëerden we een tableau vivant. In de vierde les legden we een link met de muziek van het Carnaval der Dieren.’

Wil jij ook een kunstenaar zoals Anke in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Liever 3-jaar samen in de klas via co-teaching? Dan is er Kunstkuur voor jou! Hiermee voeg je de expertise van een academie toe aan jouw leerkrachtenteam en breng je jouw expertise binnen in de academie in een driejarig traject.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Elke keer leerrijk

Het toonmoment is een voltreffer. Terwijl de talrijke toeschouwers buitenstappen, blikt Anke terug. ‘Ik vind het leuk dat we hier in projecten werken’, zegt ze. ‘Het zijn korte, intensieve momenten en dan kan je ze weer loslaten. Je hoopt dan dat je iets achterlaat bij leerkrachten en leerlingen. Ik hoop ook dat deze leerlingen nu gemakkelijker de weg naar de academie gaan vinden.’

En hoe ervaart juf Janne de Kunstklas? ‘Net als in de vorige die rond muziek draaide, heb ik ook nu weer dingen geleerd die ik zelf nooit bedacht zou hebben. De opwarmoefening ‘popcorn’ ga ik zeker nog doen. Daarbij zit iedereen dicht bij elkaar in een kring. Het vuur wordt aangezet -biebbibbieb- en stilaan springen alle leerlingen recht. Het zijn zulke kleine dingen, die ik mezelf ook echt nog zie herhalen. Zo’n samenwerking met een professional is dus elke keer heel leerrijk.’

Tips van Anke, meester Jean-Luc en Juf janne

  • Netwerk. Kijk welke spelers binnen je gemeente zitten. Klop aan bij de culturele raad of de cultuurfunctionaris van de gemeente. Spreek plaatselijke kunstenaars, de kunsthumaniora, ouders, de academie … aan.
  • Durf pragmatisch zijn. Vorig jaar hebben we met de hele school toegewerkt naar één dag waarop iedereen muzisch bezig was. Nu koppelen we dat los en kijken we wanneer hun en onze agenda het best klikt. Dat maakt het eenvoudiger.
  • Kies voor een toonmoment. Dat is voor leerlingen altijd een hele belevenis. Door de zenuwen zouden ze graag achter de radiator kruipen, moest dat kunnen. Maar ze leren er zoveel meer door.
  • Zorg vooraf voor voldoende communicatie. Hoe kunnen we elkaar aanvullen? Waar liggen de noden? Wat willen we bijleren in dit traject?
  • Durf de controle los te laten. Soms beginnen leerkrachten te ‘gendarmen’ als leerlingen druk zijn tijdens een muzische activiteit. Logisch, want ze moeten ook nadien die leerlingen nog in de hand hebben. Maar je moet wel creatief mogen zijn. Dat lukt niet als je stil achter je bank moet blijven zitten.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Goed naar het muziekje van de kangoeroe (Carnaval der Dieren) luisteren om te weten wanneer ze moeten beginnen springen als een kangoeroe.

verbeelden

  • Doen alsof je een cowboy of kikker bent en een typische beweging voor je personage verzinnen …

conceptualiseren

  • Hoe begroeten buitenlandse toeristen je als ze in een vreemde taal ‘dag’ tegen je zeggen? (jabbertalk)

analyseren

  • De nabespreking van het project met de leerlingen.

Dragers

lichaam

  • Een houding aannemen die bij je personage past: bv: je zet een cowboyhoed op. Hoe beweeg je als cowboy? Hoe kijk je?

voorwerpen

  • Een hoed die jou omtovert tot een personage.
  • De vele verkleedkleren.

taal

  • Een gepaste begroetingen bedenken en die als een robot zeggen.
  • Luisteren naar een verhaal dat de docent vertelt en het dan uitbeelden.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Vrije Basisschool
Organisaties
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Jean-Luc Scheepers, leerkracht tweede leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs