Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De Robot van het Rabot

De Robot van het Rabot

Meer aandacht voor techniek in de klas, dat was het uitgangspunt voor De Robot van het Rabot, een project van Vrije Basisschool De Mozaïek uit de Gentse Rabotwijk. Vijf weken lang werkten de leerlingen rond het thema robots, met als klap op de vuurpijl een toonmoment.

Nadat een gebrek aan aandacht voor techniek was vastgesteld, en de leerlingen zelf vroegen om rond robots te werken, zette de school een project op waarbij via techniekvoormiddagen, workshops en bedrijfsbezoeken gewerkt werd rond techniek. Het thema van de robot stond daarbij centraal.

Tijd voor een groter project

‘Cultuurparticipatie is al jaren belangrijk op onze school’, vertelt leerkracht Katrien Van de Putte. ‘We proberen dan ook elk schooljaar een project op poten te zetten, telkens met een andere invalshoek. We hebben al samen verhalen geschreven, gedanst, noem maar op. Dat waren kleinere projecten, maar sinds september is de capaciteit van onze school uitgebreid. Er kwamen twee groepen kinderen bij en dat maakte dat dit project sowieso groter werd.’

Brainstorm met leerlingen, ouders, partners

‘De 'Robot van het Rabot' is ontstaan uit de vaststelling vorig jaar dat we met onze school dringend eens een focus op techniek moesten leggen. Vanuit de kinderen was al de vraag gekomen om eens rond robots te gaan werken, en dat paste helemaal in dat idee. We besloten meteen om dat naar de hele school open te trekken. Een brainstorm riep almaar nieuwe ideeën en mogelijke partners op, ouders gingen mee denken ... en zo kreeg het project langzaam vorm.’

Techniek beleven op het terrein

‘Het idee was vooral om de kinderen techniek te laten beleven. Dat gebeurde zowel in workshops als door bedrijven en andere organisaties in de buurt die ons op technisch vlak iets konden bieden te bezoeken. Dat waren fabrieken die met robotarmen werkten, een hogeschool die opleidingen elektromechanica geeft (Technologiecampus Gent - KU Leuven), maar ook het Design museum waar zo'n robotarm staat. Ook bij Stichting Logos, een organisatie die geluidenrobots maakt zijn we langsgegaan, en bij Timelab bouwden de leerlingen tekenrobots.’

Sloop- en bouwatelier

Het was echter het doen dat van belang was, zo blijkt. ‘Op klasniveau werd het thema robots uitgewerkt volgens het niveau van de leerlingen’, vertelt Katrien. ‘Ze leerden over tandwielen, er waren proefjes met magneten en er werden vijf klasdoorbrekende techniekvoormiddagen georganiseerd en workshops waarop werd samengewerkt met kunstenaar Bob Van de Putte. Onder zijn begeleiding bouwden de kinderen robots.

Daarnaast was er een sloopatelier waarin de kinderen allerhande technische toestellen uit elkaar konden halen, en met het  materiaal ook robots konden bouwen. Dat alles resulteerde uiteindelijk in een toonmoment. Dat bestond uit een verkenningswandeling door ons gebouw, en een tentoonstelling met foto's, de geknutselde robots ...’

Klasdoorbrekend werkt voor iedereen

Het resultaat was een project waar iedereen met plezier op terugkijkt, zegt de juf. ‘Er was een grote betrokkenheid bij de kinderen, maar ook de ouders waren echt geboeid en trokken soms mee op opdracht. En het klasdoorbrekende aspect van de workshops gaan we zeker onthouden; dat was een erg goeie ervaring.’

Tips van juf Katrien

  • Bekijk met het onderwijsteam naar wat de kinderen aanbrengen, voel waar een nood ligt. Bij ons was dat techniek, maar dat kan net zo goed iets anders zijn.
  • Maak elkaar enthousiast en begin ideeën te sprokkelen. Bekijk de haalbaarheid daarvan en verdeel de taken.
  • Zet een project met een duidelijke timing op. Pas die kalender regelmatig aan als dat nodig is, en hou iedereen op de hoogte.
  • Laat de workshops en de bezoeken plaatsvinden, werk samen met de kunstenaars zoals voorzien.
  • Besluit met een toonmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS De Mozaïek Bis
K.U.Leuven - Gent
Organisaties Design Museum Gent
Logos Foundation
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • mode en design
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Ondernemingszin
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Katrien Van de Putte

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs