Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De tuin van babbel: wereldoriëntatie en beeld hand in hand in de basisschool

De tuin van babbel: wereldoriëntatie en beeld hand in hand in de basisschool

De VBS EDUGO Sint-Bernadette en de Sint-Lucasacademie zetten samen in op een interactieve open kijk op mens en wereld. Taal, communicatie en identiteit zijn de sleutelwoorden van deze samenwerking. De tuin van de school wordt de spil van het project: in een kansarme buurt biedt hij de kans om verbindingen te maken én die ruimtelijk vorm te geven.

Je ziet leerlingen rond een tafel staan. De leerkracht geeft uitleg.
Leerlingen zitten aan een tafel. Ze schilderen en knutselen aan maskers.
Leerlingen liggen op hun buik op grond rond een groot wit blad papier. De leerkracht zit gehurkt en wijst naar iets op het blad papier, terwijl ze uitleg geeft.

VBS Sint -Bernadette is een kleine, multiculturele school aan de rand van Gent. Voor heel wat leerlingen ligt de drempel naar de academie bijzonder hoog. Ze hebben vaak om diverse redenen niet de mogelijkheid om thuis cultuur te beleven. Met De tuin van babbel wil de school in samenwerking met de Sint-Lucasacademie daar iets aan doen. Ze kozen voor thema’s waarbij beide partners expertise kunnen opdoen die na drie jaren nog kan worden toegepast. Of zoals Juf Liesbet het zegt: ‘Zo roesten we niet vast in onze aanpak én kunnen we de muzische vorming op een diepgaande wijze versterken.’ Het Kunstkuurproject loopt nog maar enkele maanden. ’Ik kreeg al heel wat inspiratie over hoe ik ook andere lessen muzisch sterker kan aanpakken. Vooral de tips over hoe ik beeld kan integreren, zijn een echte eyeopener’, vertelt een enthousiaste Juf Liesbet.

‘We verbinden de lessen wereldoriëntatie met beeld. De leerstof krijgt meer diepgang en betekenis. Zo versterken we het cultureel bewustzijn’

Juf Liesbet

Wereldoriëntatie en beeld vormen de insteek van de samenwerking. Elke 2/3 maanden komt een dko-leraar intensief een andere klas begeleiden. Tijdens de jeugdboekenweek zelfs iedere week. Zo kan er in elke klas van het eerste tot het zesde leerjaar worden gewerkt aan culturele expressie en cultureel bewustzijn. ‘In de leraarskamer praten we regelmatig over de mogelijkheden die er zijn sinds de samenwerking met de Sint-Lucasacademie’, licht Juf Liesbet toe. Ze vindt het bijzonder interessant dat er eigenlijk geen lessen wegvallen, maar dat ze juist anders worden besteed. En laat dat nu net de bedoeling van het leerplan ZILL zijn.

Chocolade!

Juf Liesbet van het vijfde en zesde leerjaar werkte samen met juf Lien van Sint-Lucas rond het thema ‘chocolade’. Twee namiddagen per week kwam juf Lien langs. ‘Chocolade is pas na de ontdekking van Amerika bij ons terechtgekomen. En wel dankzij de Mayacultuur’, vertelt een enthousiaste leerling. ’Juf Lien leerde ons dat de Maya’s ook kleurrijke en soms wel angstaanjagende maskers hadden. We maakten onze eigen maskers. Experimenteerden met verschillende verfsoorten: textielverf, pigmentverf en ook zelfgemaakte zandverf.’ Voor wie de opdracht talig niet helemaal begrijpt, staat Juf Liesbet klaar met extra uitleg en ondersteuning.

Het valt de juf op dat de leerlingen meer ‘mee zijn’ met het thema. ‘De grote uitdaging zal zijn om de leerdoelen verder te verfijnen en nog beter te integreren in ons project. We gaan zeker onze aanpak evalueren en bijsturen waar nodig. Door de lessen wereldoriëntatie te verbinden met beeld krijgt de leerstof meer diepgang en betekenis. Hiermee versterken we het cultureel bewustzijn. Leerlingen kunnen expressief met een opdracht aan de slag en de thema’s van de lessen wereldoriëntatie krijgen zo een artistieke poot. Ook juf Lien kan heel wat opsteken van het werken met heel grote klassen.’

Tips van juf Liesbet

  • Durf open staan. Als je de gewoonte hebt om altijd gestructureerd te werken moet je durven loslaten als je klas even een puinhoop is.
  • Goede afspraken maken met de dko leraar is heel belangrijk. Zowel inhoudelijk als over stiptheid en over het opruimen van de klas.
  • Begin bescheiden, iedere leraar in zijn of haar klas. Een gevoel van vertrouwen en veiligheid is erg belangrijk. Pas nadien kan er over de klassen heen worden gewerkt.
  • Probeer iedereen van het schoolteam van in het begin te betrekken. Zo zorg je ervoor dat Kunstkuur gedragen is en leeft op school.
  • Maak goede financiële afspraken. Over welk budget beschik je en hoe ga je het besteden.
  • Bouw voldoende overlegmomenten in waarop de betrokken leraren kunnen aansluiten.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen bekijken tekens van Maya’s
  • De leerlingen bestuderen foto’s van maskers
  • Luisteren naar verhalen over de Maya's
  • Chocolade proeven

verbeelden

  • De leerlingen maken zelf Mayatekens
  • Ze ontwerpen hun eigen maskers

conceptualiseren

  • De tekens op zich

analyseren

  • Het productieproces van chocolade wordt bestudeerd.
  • Hoe is een chocoladedrank samengesteld?
  • De typische kenmerken van de Azteken en de Maya's worden onder de loep genomen.

Dragers

voorwerpen

  • Penselen
  • Vormen en bladeren
  • Pigmentverf, textielverf, modderverf

taal

  • Instructietaal Nederlands

Grafische tekens

  • Maya tekens
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur An Favoreel
School VBS Sint-Vincentius
Sint-Lucasacademie
Onderwijsniveau
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • Kunstkuur
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs