Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De wilde zwanen: van hoorspel tot theatervoorstelling

De wilde zwanen: van hoorspel tot theatervoorstelling

Met De Wilde Zwanen creëerde dé Academie van Ieper een indrukwekkende totaalvoorstelling op basis van het gelijknamige hoorspel van Het Geluidshuis. Daarvoor kwam er een overkoepelende samenwerking tussen de afdelingen Muziek, Woord en Beeld. Zowel kinderen, jongeren als volwassenen waren vertegenwoordigd. Voor de choreografie rekenden ze op het Dansstudjoke van Joke Quaghebeur. De visuele ondersteuning kwam van theatertechnicus Bart Meeusen (NTGent).

Kinderen die dansen
Kinderen die zingen
Kinderen die instrumenten bespelen
Kinderen die toneel spelen
Voorstelling Wilde Zwanen
Kinderen die zingen en toneel spelen
Voorstelling Wilde zwanen

Dé Academie is niet aan haar proefstuk toe. Om de twee jaar organiseren ze een grote productie: ‘We doen dat normaal helemaal zelf, maar deze keer wilden we dans integreren’, zegt leerkracht Ans Maertens. ‘Het is een vak apart waar we veel respect voor hebben, maar zelf weinig van weten. Joke Quaghebeur heeft haar Dansstudjoke hier in Ieper en zag het meteen zitten om te helpen.’

Met De Wilde Zwanen wou dé Academie een symbiose bereiken tussen alle groepen en leeftijden binnen de afdelingen Muziek, Woord en Beeld. Normaal gezien komen ze weinig in contact met elkaar, maar nu kreeg iedereen de kans om zich op zijn of haar eigen artistiek niveau te ontplooien.

Van hoorspel tot megaproductie

Zowel de leerkrachten als de leerlingen vinden de luisterspelen van Het Geluidshuis geweldig. Ze waren dan ook in de wolken toen ze toestemming kregen om De Wilde Zwanen om te bouwen tot een totaalvoorstelling. Het enige probleem was dat er geen slotlied in zat, dus dat maakte dirigent Tom dan maar zelf. Eén van de oudere leerlingen zorgde nadien voor een nieuwe tekst.

Omdat ze niet echt thuis zijn in techniek werkte dé Academie daarvoor samen met Bart Meeusen, theatertechnicus bij het NTGent. ‘Weten wat visueel en technisch mogelijk is binnen een bepaalde ruimte is zijn specialiteit’, zegt Ans. ‘We konden echt op hem rekenen. Hij kwam op voorhand ook al in de klas om alles te bespreken.’

Per project bekijkt het leerkrachtenteam hoe ze zoveel mogelijk verschillende mensen kunnen betrekken. Deze keer deden er ongeveer tweehonderd (!) leerlingen mee: negentig zangers voor het koor, een zestigkoppig orkest en dan nog alle acteurs, solisten en dansers. Bij het slotlied deden er ook een aantal van Joke’s externe dansers mee.

‘Ik speel dwarsfluit, maar zingen is helemaal anders en ook heel tof. Ik had nog nooit met zo’n groot orkest gezongen!’

Noor - leerling 5de leerjaar

Repeteren, repeteren en nog eens repeteren

‘We zijn vijf maanden op voorhand gestart met repeteren’, zegt Ans. ‘Alle lessen stonden vanaf dan volledig in het teken van de voorstelling. Ook de leerlingen die niet op het podium stonden kennen de liedjes vanbuiten. Elke maand planden we een grote repetitie waarbij de verschillende groepen samenkwamen.'

‘Het was echt leuk om in het koor te zingen van zo’n grote productie. Iets helemaal anders dan wat we normaal doen!’

Xander - 6de leerjaar, volgt gitaar en zang

Choreografen Joke Qaughebeur en Fauve Deponthière kwamen vier keer naar dé Academie om de leerlingen drie uur te begeleiden. Ook bij de generale repetitie en de uitvoeringen waren ze erbij. De focus lag uiteraard op dans, maar ze speelden ook een belangrijke rol in de houding van de leerlingen. Hoe sta je op een podium? Hoe kom je op? Ook de leerkrachten haalden daar veel nieuwe expertise uit.

Als klap op de vuurpijl speelden de leerlingen hun voorstelling drie keer bij cultuurcentrum Het Perron. ‘Voor veel kinderen en jongeren was het de eerste keer dat ze samen speelden, zongen of dansten met een groot orkest’, zegt Ans. ‘Dat is echt iets wat blijft hangen en waar ze in de toekomst nog heel veel aan gaan hebben.’

Uit de comfortzone

Het was geweldig om violisten te zien dansen. Of om jongeren te horen zingen die zich al jaren focussen op een instrument in plaats van op hun stem. Veel leerlingen stapten uit hun comfortzone. Het was ook de eerste keer dat een groepje live geluiden maakte tijdens de voorstelling. De boerderijdieren waren fantastisch.

Naast artistieke ontplooiing leren de leerlingen ook planmatig denken. Hoe combineren ze de extra repetities met hun andere afspraken? Wanneer kunnen ze studeren als ze zoveel moeten repeteren? ‘We vragen veel van de leerlingen’, zegt Ans. ‘Maar daardoor gaan ze zelf ook op een hoger niveau functioneren. Ook als leerkrachten hebben we geleerd. De organisatie van zo’n grote productie is niet vanzelfsprekend. Het is leuk om te zien dat we zo’n sterk team zijn!’

Tips van juf Ans

  • Gebruik de groepstalenten van je school. Het gaat niet over solosuccessen.
  • Strakke tijdschema’s zijn cruciaal. Het is belangrijk dat iedereen op het juiste moment op de juiste plaats is.
  • Werk met een gedeelde Drive, daar kan je alle planningen en info opzetten.
  • Bezorg mp3’s aan de leerlingen. Zo leren ze de liedjes op hun eigen tempo kennen.
  • Wees niet bang om kleinere groepen even alleen te laten repeteren.
  • Het is fijn leerlingen zichzelf achteraf kunnen zien. Wij filmen de voorstelling en zetten ze nadien op DVD.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School dé Academie, afd. mw
Organisaties NTGent schouwburg
Cultuurcentrum Het Perron
Onderwijsniveau
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Ans Maertens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs