Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

DynamoOPWEG, de ondersteuning voor gratis vervoer naar culturele bestemmingen met De Lijn, blijft bestaan en kan op elk moment van het schooljaar worden aangevraagd. Meer info 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.

Leerlingen en leerkrachten poseren trots met zelfgeschreven gedichten

Het projectvoorstel kwam van de Brugse bib. Marilyne Watteeuw en Sofie Desmet staan daar in voor de scholenwerking. Los van elkaar kregen ze het idee om eens helemaal out-of-the-box over nieuwe workshops rond poëzie na te denken. ‘We voelden ons wat vastroesten in onze klassieke scholenwerking en wilden onszelf eens stevig uitdagen’, legt Marilyne uit. Inspiratie vonden ze onder meer op Cultuurkuur. ‘Gewoonlijk zetten wij workshops op die voor iedereen toegankelijk zijn. Nu hebben we iets heel waardevols gedaan voor een kleine groep leerlingen. Het was een erg vernieuwende insteek voor ons.’

Enthousiasme

Via het Poëziecentrum kwamen Sophie en Marilyne bij Proza-K terecht, een Antwerps collectief dat poëzie dichter bij het volk wil brengen. Illustrator Viktoir maakte de ploeg compleet. Met het kraakverse concept voor Poëzie in beeld onder de arm, stapten ze naar het KTA Brugge, een school waarmee ze de banden graag wilden aanhalen, omdat ze wisten hoe belangrijk ze creatieve projecten vindt. Vanaf dan ontspon zich een mooie wisselwerking tussen alle betrokken partijen. ‘Het was heel fijn om het enthousiasme van de leerkrachten en leerlingen mee te maken. Het project werd uiteindelijk door heel de school gedragen: er kwamen spontaan ideeën bij om er andere vakken en opdrachten bij te betrekken’, vertelt Sofie.

Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Tips van de leerkrachten:

  • Zoek een echt betrokken partner. Er was veel enthousiasme voor dit project, zowel bij de school, de kunstenaars als de bib. We kenden elkaars verwachtingen en speelden op elkaar in. Dat is echt wel nodig en maakt het erg leuk om samen te werken.
  • Focus niet te hard op het eindproduct. Een mooi eindresultaat is waardevol, maar het proces ernaartoe is belangrijker. Een en ander is anders gelopen dan ik vooraf in mijn hoofd had, maar achteraf gezien was dat net goed: het project ontwikkelde zich spontaan vanuit wat zich tijdens de workshops aandiende.
  • Maak volop gebruik van de mogelijkheden. Dankzij de ondersteuning kun je professionals betrekken bij je project. Het zorgt er ook voor dat je netwerk veel vlotter tot stand komt. Het is een enorme katalysator waar je nadien nog de vruchten van plukt.
  • Kom naar buiten met je project. Hoewel het proces vooropstaat, was het toch ook erg waardevol dat de leerlingen hun werk in de bib konden presenteren. Het maakte hen trots te zien dat er aandacht was voor wat ze hadden gemaakt.
  • Neem genoeg tijd. Dat is een van de voornaamste dingen die we meenemen voor de toekomst: een volgende keer zouden we er graag meer tijd voor uittrekken. Met onze OKAN-klassen hebben we ook de flexibiliteit om dat te doen

Anders Nederlands leren

De poëzieworkshops vonden plaats op school. Aan de hand van woordspelletjes en associaties leerden de OKAN-leerlingen wat speelser om te gaan met het Nederlands. Van woorden maakten ze zinnen en uiteindelijk kwamen ze tot een gedicht. Met hun mooie woorden in hun rugzak verhuisden ze voor de illustratieworkshops naar de bib, waar ze hun werk onder begeleiding van kunstenaar Viktoir creatief vormgaven, klaar voor een heuse tentoonstelling.

Wanneer we polsen naar de grootste voordelen van het project, volgt een onstuitbare opsomming. De connectie met de bib om leerlingen te tonen dat er helemaal geen drempel hoeft te zijn om bij boeken te komen is er één. ‘Dat de leerlingen heel nauw in aanraking komen met poëzie is ook een meerwaarde’, vindt OKAN-leerkracht Liesje De Clercq. ‘Veel van onze leerlingen komen uit culturen waar poëzie veel meer ingebakken zit dan bij ons. En in onze klassen zijn we sowieso erg gefocust op functionele taal. Door met poëzie bezig te zijn, leren ze ook hoe ze met taal kunnen spelen: zo pikken ze op een totaal andere manier woordenschat op.’

Leerlingen schrijven samen poëzie met de hulp van kernwoorden op grote bladen

'Door met poëzie bezig te zijn, leren de leerlingen hoe ze met taal kunnen spelen: zo pikken ze op een totaal andere manier woordenschat op.'

OKAN-leerkracht Liesje De Clercq

Over de drempel

De leerkracht Taaltaak knoopte een spreekopdracht aan het project vast, die de leerlingen meteen in de volle praktijk konden brengen. ‘Op de persconferentie waren er toch twee meisjes die het aangedurfd hebben om het publiek toe te spreken’, zegt Liesje. ‘Het was een heel grote drempel die ze overwonnen hebben', voegt Marilyne toe. 'Ik vond dat straf. Het leek me ook belangrijk voor ze om mee te maken dat de schepen van Cultuur en een aantal journalisten aandachtig naar hun verhaal stonden te luisteren.’

Na de officiële afloop krijgt het project nog een fijn staartje. Het tentoonstellingsmateriaal krijgt een plek op school en naar aanleiding van de Poëzieweek zullen alle klassen de kans krijgen om rond poëzie te werken. 'Al die resultaten voegen we bij de resultaten van Poëzie in beeld tot één grote poëziebundel voor en door de hele school’, zegt Liesje.

Wil jij ook samenwerken met een bibliotheek in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen kijken en luisteren naar voorbeelden van hoe breed poëzie kan zijn: er passeren filmpjes van het wereldkampioenschap slam poetry, maar evengoed van een rapper als Tupac. ‘Die vormen zijn voor leerlingen herkenbaar en ze breken hun idee van wat poëzie is helemaal open.’

verbeelden

  • Er liggen papieren met allerlei eenvoudige pictogrammen op de grond: een bril, een masker, een aap, eendjes voeren… Om de beurt kiezen de leerlingen een pictogram en proberen het uit te beelden. De anderen raden om welk pictogram het gaat.
  • Wanneer de gedichten klaar zijn, illustreren de leerlingen hun teksten onder begeleiding van illustrator Viktoir. Ze gaan aan de slag met tekening en collage.

conceptualiseren

  • Wat is een stoel? Welke andere woorden associeer je ermee? Welke andere betekenissen kan het woord hebben? (Stoel, stoelen, stoelen op…). De leerlingen spelen met woorden en betekenissen.
  • Na het spelen met woorden proberen de leerlingen de woorden te combineren tot een zinnig/mooi klinkend/verrassend geheel. Stilaan ontstaan er zinnen, en vervolgens een gedicht.

analyseren

  • Wat is poëzie? De leerlingen vertellen wat het begrip bij hen oproept. Ze doen die oefening bij het begin van het traject, en helemaal op het eind nog een keer. Op welke manier is hun beeld op poëzie veranderd?

Dragers

lichaam

  • Met hun lichaam beelden de leerlingen pictogrammen uit.

voorwerpen

  • Papier, lijm, pen, potlood, tijdschriften…

taal

  • De leerlingen leren spelen met woorden en zo op een poëtische manier Nederlands verwerven.

Grafische tekens

  • Letters, woorden, zinnen, pictogrammen.
Auteur Ines Minten
School GO! technisch atheneum Brugge
Organisaties Openbare Bibliotheek Brugge
Poëziecentrum vzw
Onderwijsniveau
  • Gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • inclusie
  • interculturaliteit
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2022-2023
Projectverantwoordelijke Axel Vander Brugghen en Liesje De Clercq

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs