Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Deze school krijgt alle leerlingen aan het lezen met LIST

Deze school krijgt alle leerlingen aan het lezen met LIST

Vlaamse leerlingen lezen niet goed en niet graag, weten we uit recente onderzoeken. Maar hoe maak je van elke leerling een vaardige en gemotiveerde lezer? Bekijk in de video hoe de leraren van VBS De Blokkentoren aan de slag gaan met een schoolbreed leesbeleid. Onderzoeker en lerarenopleider Iris Vansteelandt geeft tips.

 

Iris Vansteelandt: 'Bijna elke school organiseert creatieve acties om lezen te bevorderen. Dat zien we vooral tijdens de Jeugdboekenmaand of de Voorleesweek. Allemaal fantastische initiatieven. Maar als je echt het verschil wil maken, moet je als team kiezen voor een structurele aanpak.'

'Goed leesonderwijs is schoolspecifiek. Het hangt nauw samen met de visie van je school. ‘Waar staan we? En waar willen we naartoe?’ En dat is een verhaal met verschillende componenten. Je hebt die bouwstenen allemáál nodig om van je leerlingen vaardige én gemotiveerde lezers te maken.'

 

Wie is Iris Vansteelandt?

Iris Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool en is verbonden aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van UGent. Ze is samen met medewerkers van Odisee hogeschool en Iedereen leest betrokken bij het professionaliseringsaanbod PRO-Lezen. Ook is ze jurylid bij de Beste Boekenjuf/meester. 

4 bouwstenen van sterk leesonderwijs

1. Een krachtige, motiverende leesomgeving

Iris Vansteelandt: 'Wanneer je de school binnenstapt, moet het meteen duidelijk zijn: in deze school is lezen ontzettend belangrijk. Dat kan door een breed en uitdagend leesaanbod. Niet enkel in de klas, maar ook op de centrale plekken, zoals de hal op school. Zorg ook voor warme en inspirerende leesplekken. Zo maak je lezen heel zichtbaar. Want zien lezen, doet lezen.'

2. Een leescompetent team

Iris Vansteelandt: 'Je kan als school met handige methodieken werken zoals LIST of Kwartiermakers. Maar het is aan jou als leraar om te weten hoe je die toepast en waarom. Zorg ook dat je van collega’s weet hoe zij aan de slag gaan met lezen in de klas. Door samen een groeilijn te maken breng je dat mooi in kaart. Lezen moet in het DNA van de school terechtkomen.'

3. Monitoring en feedback

Iris Vansteelandt: 'De evaluatie van leerlingen gaat vaak enkel over leestechniek. Maar het leesproces van een kind gaat breder dan dat. Ook informatie over het leesbegrip, de motivatie en het leesgedrag van een kind zijn ontzettend belangrijk om te bundelen en mee te nemen doorheen de schoolcarrière van de leerling. Door leesgesprekken en observatie kan je veel te weten komen over de leerlingen.'

4. Een breed leesnetwerk

Iris Vansteelandt: 'Betrek ouders en grootouders. Maar ook de lokale bibliotheek of organisaties als CANON Cultuurcel (Cultuurkuur) en Iedereen Leest. Goed leesonderwijs stopt niet aan de schoolpoort.'

Wil je zelf aan de slag met een leesbeleid op school?

  • Vind inspiratie in de getuigenissen van de boekenjuffen en boekenmeesters.
  • Start een creatief traject op school met een kunstenaar rond leesbevordering en leesmotivatie. dynamoPROJECT ondersteunt jouw project met 2000 euro. Ontdek de creatieve taalprojecten van andere scholen.
  • Met dynamoOPWEG kan je gratis en zoveel je wil met De Lijn naar de bibliotheek.
  • Leer meer over LIST.
  • Raadpleeg de brochure 'Effectief onderwijs in begrijpend lezen' van de Taalunie.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Klasse.be
School VBS Sint- Theresia
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs