Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte deze groep leerlingen hoe improvisatietoneel hen dichter bij zichzelf en elkaar bracht.

Leerling buigt hoofd op podium

Eigen leefwereld

Op het podium brieft theatermaker Tom de leerlingen over de komende scène met Alice en de kat. ‘Als je op scène komt zijn zij aan het ruzie maken en dan reageer je,’ klinkt het. En dan: ‘je zit in de coulissen, je staat niet op het podium, en jij praat, je bent enkel een stem.’ Met deze en gelijkaardige instructies zette Tom de leerlingen aan het improviseren. En het was een succes. ‘We hebben geleerd te doen en niet altijd eerst te denken voor we een scène spelen', klinkt het bij de leerlingen. 'Het is echt wel verrassend wat er dan uit je hoofd komt’.

Leerkracht Laura had al wat toneelervaring maar ook voor haar waren de improvisatie-technieken een ontdekking. In de samenwerking met Larf! werd ze uitgedaagd om de houvast van een vooraf vastliggend script los te laten en de tekst te laten ontstaan vanuit de improvisaties. Het was zoeken, maar de moeite waard. ‘Het project heeft mij geleerd uit mijn comfortzone te komen en veel meer uit de leerlingen te laten komen', zegt Laura. 'Het was fijn om het script zo organisch te zien verschijnen’.

Het resultaat is een script dat de leerlingen samen creëerden vanuit hun eigen leefwereld. En dat mag je letterlijk nemen. De teksten werd sessie per sessie uitgeschreven op basis van audio-opnames, om zoveel mogelijk de eigen formuleringen van de leerlingen te kunnen gebruiken.

‘Het project heeft mij geleerd uit mijn comfortzone te komen en veel meer uit de leerlingen te laten komen. Het was fijn om het script zo organisch te zien verschijnen’.

Leerkracht Laura

Leerlingen liggen samen op het podium

Betrokkenheid

Voor de leerlingen waren de improvisaties meer dan alleen een toneelles. ‘Niet alleen leerden we mensen kennen uit andere richtingen', vertellen ze. 'We ontdekten ook een heleboel talenten: van origineel denken tot goed zingen of kostuums maken.’ Maar ook in gedeelde ervaringen vonden ze elkaar. Het verhaal van Alice bracht hen namelijk dichter bij hun eigen leven. Tom hielp de leerlingen hierbij met vragen als: ‘Wat als je op een feestje bent en je denkt: wat doe ik hier eigenlijk, ik ken hier niemand, ik sta hier maar wat… Wat als Alice dan opeens een crisis krijgt? De leerlingen werden zo uitgenodigd om te vertellen over zaken die ze zelf meemaakten. In de gesprekken met de leerlingen kwam dan ook steeds één woord terug: betrokkenheid.

Tips van de leerkrachten:

  • Maak een duidelijke planning: wat wordt van wie verwacht op welk moment? Zo is het hele verloop van het project voor iedereen duidelijk.
  • Plan op voorhand overlegmomenten. Er is altijd nood aan reflectie of bijsturing.
  • Vertrek ook vanuit de talenten van de leerkrachten. Vind het warm water niet opnieuw uit maar bouw verder op de expertise die er al is.
  • Met een goed team, dat elkaar vertrouwt en hetzelfde doel voor ogen heeft wordt je project een succes.

Leerlingen gooien grote bal naar elkaar tijdens improvisatie-oefening

Vertrouwen

Betrokkenheid zag theatermaker Tom ook in de manier waarop de leerlingen elkaar opmerkingen gaven en bijstuurden. ‘Ze bekeken zichzelf en elkaar constructief', zegt Tom. 'Je kan ook niet anders in toneel.’ Voor leerkracht Laura was het dan weer mooi de leerlingen op elkaar te zien reageren. ‘Het zijn soms heel toffe, onverwachte reacties', merkt ze op. 'Vaak ook van leerlingen die anders heel stilletjes zijn.’

Samen met de betrokkenheid groeide het vertrouwen, in zichzelf en in het ontstaan van het stuk. ‘Stapsgewijs zie je dat ze meer durven,’ vertelt Tom. En ook de leerlingen ervaarden dit. 'Een hele theatervoorstelling improviseren? Zoiets zouden we vóór dit project nooit gedurfd hebben!', luidt het in koor.

Leerlingen poseren in trappenhal met speelkaarten

Wil jij ook samenwerken met theatermakers in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Tijdens de opwarming wordt er gewerkt met het waarnemen van de ruimte en haar indeling. Een opdracht is: stap rond in de ruimte en zorg ervoor dat die evenredig gevuld is door jullie.

verbeelden

  • In één sessie vertrekt de improvisatie van een lied gemaakt door de module muziek. Hierbij worden vragen gesteld als: hoe voel je je, hoe zou je je bewegen, wat zou je zeggen?
  • In een andere sessie vertellen de leerlingen aan een publiek wat hen kwaad maakt. Leerkracht Laura is oprecht verrast door de heftige en mooie ontboezemingen die hier uit voortkomen.

conceptualiseren

  • De leerlingen denken na over de grenzen van het concept theater is: hoe kan een script tot stand komen, hoe maak je creatief gebruik van de ruimte?

analyseren

  • De leerlingen bekijken samen een video-opname van hun choreografie en analyseren wat goed was en wat beter of anders kan.

Dragers

lichaam

  • Zowel tijdens de opwarming als in de improvisatiemomenten wordt gewerkt met het hele lichaam: stem, beweging, plaats in de ruimte, lichaamshouding, gezichtsuitdrukking…

taal

  • Door te focussen op de eigen taal en formuleringen wordt er nagedacht over het effect van verschillende taalregisters.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Marianne Keppens
School GO! Atheneum Aalst
Organisaties LARF!
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2022-2023
Projectverantwoordelijke Anne-Leen Scheerlinck

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs