Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. In dialoog met een graffitikunstenaar

In dialoog met een graffitikunstenaar

De muren van Brussel zijn al vaker volgeklad met vanalles, maar sinds dit dynamoPROJECT kan je er ook taferelen met ingewanden ontdekken! De academie voor beeldende kunsten in Anderlecht nodigde graffitikunstenaar Pieterjan Boone uit om een muurschildering te maken. Hij gaf workshops over graffiti aan de leerlingen van de secundaire graad die zelf ook aan de slag gingen op een lege muur van de academie. 

Alien Christiaens, leerkracht op de academie en bezielster van het project, vertelt: ‘Ik ken Pieterjan al heel lang, we hebben nog samen in de klas gezeten. Toen ik over dynamoPROJECT hoorde dacht ik meteen aan hem. Hij heeft vroeger meegewerkt aan een ander project en onlangs verhuisde hij naar Brussel. Het was dus het ideale ogenblik voor een samenwerking. Omdat we elkaar goed kennen en aanvoelen, verliep de communicatie ook heel vlot’.

We mochten er echt ons eigen ding mee doen

De secundaire graad is één grote klas met leerlingen van 12 tot 17 jaar. ‘In de klas maakten we kennis met het werk van Pieterjan via foto’s en internet’, vertelt een leerling van 14 jaar. ‘Zijn werk zit vol ingewanden zoals darmen, maag, lever en hart. We moesten de foto’s niet natekenen, maar we mochten er onze inspiratie tussen smijten. We mochten er echt ons eigen ding mee doen’.

Leerkracht Alien vertelt: ‘We hebben met de leerlingen voldoende tijd genomen om het werk van Pieterjan te leren kennen. Op basis van de voorontwerpen die de leerlingen in de klas ontwierpen, maken de leerlingen vandaag een groot graffitikunstwerk op de muur van de binnenkoer van de academie. Ze verbinden elkaars ontwerpen tot een groot geheel’.

De muur staat verrassend snel vol

Pieterjan is enthousiast over de week: ‘Graffiti is een jonge en vrije vorm van kunst. Bovendien hangt het gewoon op straat en zit het niet verstopt in musea. Eerst heb ik de techniek goed uitgelegd. Je moet voldoende schudden om de verf los te maken en je moet een mondmasker dragen om de verf niet in te ademen. Je mag niet te dicht of niet te ver van de muur spuiten, maar ook niet te traag of te snel. Ook leerden we de verschillende caps (spuitventielen) kennen, daarmee kan je dikke of dunne lijnen spuiten.'

'De leerlingen mochten eerst op een muur om de hoek hun techniek oefenen, daarna begonnen we aan het echte werk. De muur staat verrassend snel vol! Het is ook de eerste keer dat een school aan de slag gaat rond mijn eigen werk, dat motiveert!'

Pieterjan Boone - graffitikunstenaar

In contact met een kunstenaar

‘Ik vind het waardevol dat je een beroep kan doen op de expertise van kunstenaars’, vertelt Alien. ‘Jongeren proeven heel graag van diverse materialen/ technieken en nieuwe kunstvormen. Als leerkracht is het dus interessant om er een externe partner bij te betrekken. 

Door beroep te doen op deze graffitikunstenaar konden we veel dieper ingaan op zijn werk, vooral omdat we hem live bezig zagen.

Het is mooi om de jongeren in contact te brengen met jonge kunstenaars. De leerlingen zien dat de kunstenaars net zoals zijzelf steeds groeien in hun werk. Dat zorgt voor een verbinding met de kunstenaar. Enerzijds kunnen de leerlingen zichzelf herkennen en anderzijds kunnen ze opkijken naar wat hij allemaal verwezenlijkt heeft, wat op zich heel inspirerend kan zijn. Bovendien is dit project een manier om de buurt te verbinden met de academie’.

Tips van juf Alien

  • Een dynamoPROJECT is ideaal om eens iets nieuws te proberen. Ons budget per leerling is beperkt en dankzij de financiële ondersteuning kunnen we nu bijvoorbeeld met spuitbussen aan de slag.
  • Zorg voor een degelijke voorbereiding met de leerlingen in de klas. Doe uitvoerig aan kunstbeschouwing en laat de leerlingen een eigen interpretatie van het werk maken.
  • Laat de kunstenaar meewerken aan het werk. Zo zien de leerlingen de kunstenaar aan het werk. Dat werkt heel inspirerend.
  • Zoek een kunstenaar die je al kent, dit bevordert de samenwerking.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! school beeldende kunsten Anderlecht
Organisaties Alwaysinthedark
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
Thema
  • beeld
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Alien Christiaens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs