Digital storytelling - een verhaal vol talent

We wilden onze leerlingen bewust maken van hun talenten, tegelijk werken aan hun taalvaardigheden en hen leren hoe media hun ideeën beïnvloedt. Daarom gingen we met Maks VZW aan de slag met digital storytelling en maakten we een promofilm over onszelf.

‘De leerlingen van 4 elektriciteit van Anneessens Func zitten in volle pubertijd en hebben meestal niet zo’n positief zelfbeeld en toekomstbeeld. Ze zijn zich niet bewust van wat ze wél kunnen en welke talenten ze bezitten’, vertelt Nele De Cat, leerkracht PAV.

‘Daarom werken we bij PAV rond het thema Talentvolle Tieners. We gaan op zoek naar wat talenten precies zijn, welke er bestaan en welke we nodig hebben binnen de studierichtingen op onze school. We doen ook een persoonlijkheidstest en werken met de dierenverhalen van Toon Tellegen: de vogel kan vliegen, maar het konijn kan dat niet. Die kan snel lopen. Iedereen heeft dus iets waar hij goed in is!’

Iedereen leest en interpreteert op zijn manier

‘Om hun talenten in beeld te brengen deden we een beroep op Maks VZW’, gaat Nele verder. ‘In de eerste workshops leerden we hoe media ons beeld kleurt en hoe iedereen een beeld anders interpreteert. Dat deden we met Dixit-kaarten. We zagen ook hoe iemand op basis van zijn origine, zijn cultuur of tijdsgeest een beeld anders leest of interpreteert. Bij een vrouw in een wit kleed denken wij vaak aan een huwelijk of een feest, terwijl in China wit de kleur is van de rouw.’

‘We leerden ook de diepere betekenis van beelden en om foto’s te linken aan emoties’, vult Jasper van Maks VZW aan. ‘Zo kan een beeld van een weide met allemaal witte schapen en één zwart schaap het gevoel oproepen van iets moois, iets unieks. Maar bij anderen ook het gevoel van racisme.’

De grote troef van dit project zit hem in de taal. Het is een andere manier om de leerlingen op een leuke manier met het Nederlands te laten werken

Op zoek naar onze eigen talenten

‘In de tweede workshop startten we met een digital story te maken over onze talenten’, vertelt Jasper. ‘Film, snapchat en Youtube zijn immers zaken die hen interesseren. Daarom laten we hen een promofilm maken voor zichzelf.’

‘Daarvoor schreven ze hun eigen verhaal en verdeelden ze de tekst in een storyboard met 6 frames. Bij elke frame maakten ze een afbeelding door te tekenen, met collagetechniek of beiden. Ook beelden van internet of eigen foto’s waren een optie. Ze vonden het heel moeilijk om niet letterlijk uit te beelden wat ze geschreven hadden. Een goede techniek is schrappen: Wat je tekent, schrap je in je tekst. Zo kan je daar iets anders vertellen, bijvoorbeeld hoe je je voelt of wat je beleeft.’

‘Van elke tekening trokken ze met een iPad een foto, deze monteerden ze achter mekaar in iMovie en daarop spraken ze hun tekst in met een microfoon die aangesloten werd op de iPad.’ Heel eenvoudig, maar met een groots resultaat.

Een geïntegreerde taaloefening

‘Hun digital story gaan de jongeren volgende week aan elkaar presenteren in de les PAV’, sluit Nele af. ’We leggen dan de link naar hoe deze talenten hen kunnen helpen bij het uitoefenen van hun droomjob en we schuiven bestaande vooroordelen aan de kant.

De grote troef van dit project zit hem in de taal. De jongeren oefenen hun Nederlandse schrijf- en spreektaal en kunnen hun idee extra versterken met beelden. Het is een andere manier om de leerlingen op een leuke manier met het Nederlands te laten werken en hen te leren hun ideeën te uiten in het Nederlands, wat voor onze jongeren niet altijd evident is.’

Tips van Nele

  • Start je project niet vlak na een vakantie. Voor de vakantie vroeg ik aan de leerlingen om een voorwerp mee te brengen waar ze fier op waren. Maar door de vakantie heb ik hen er niet aan kunnen herinneren en waren ze het vergeten.
  • Koppel je project aan je lesonderwerpen. Zo bouw je kennis op rond het thema en vergroot je de woordenschat. Leerlingen voelen zich daardoor veiliger om zich te uiten.
  • Rek het niet te lang. Werk gedurende een korte periode intensief aan je project, bied veel structuur aan en baken de deelopdrachten af in de tijd.
Auteur Raf Schevenels
Organisaties Maks VZW
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Nele De Cat, leerkracht PAV