Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Digital storytelling - een verhaal vol talent

Digital storytelling - een verhaal vol talent

We wilden onze leerlingen bewust maken van hun talenten, tegelijk werken aan hun taalvaardigheden en hen leren hoe media hun ideeën beïnvloedt. Daarom gingen we met Maks VZW aan de slag met digital storytelling en maakten we een promofilm over onszelf.

‘De leerlingen van 4 elektriciteit van Anneessens Func zitten in volle pubertijd en hebben meestal niet zo’n positief zelfbeeld en toekomstbeeld. Ze zijn zich niet bewust van wat ze wél kunnen en welke talenten ze bezitten’, vertelt Nele De Cat, leerkracht PAV.

‘Daarom werken we bij PAV rond het thema Talentvolle Tieners. We gaan op zoek naar wat talenten precies zijn, welke er bestaan en welke we nodig hebben binnen de studierichtingen op onze school. We doen ook een persoonlijkheidstest en werken met de dierenverhalen van Toon Tellegen: de vogel kan vliegen, maar het konijn kan dat niet. Die kan snel lopen. Iedereen heeft dus iets waar hij goed in is!’

Iedereen leest en interpreteert op zijn manier

‘Om hun talenten in beeld te brengen deden we een beroep op Maks VZW’, gaat Nele verder. ‘In de eerste workshops leerden we hoe media ons beeld kleurt en hoe iedereen een beeld anders interpreteert. Dat deden we met Dixit-kaarten. We zagen ook hoe iemand op basis van zijn origine, zijn cultuur of tijdsgeest een beeld anders leest of interpreteert. Bij een vrouw in een wit kleed denken wij vaak aan een huwelijk of een feest, terwijl in China wit de kleur is van de rouw.’

‘We leerden ook de diepere betekenis van beelden en om foto’s te linken aan emoties’, vult Jasper van Maks VZW aan. ‘Zo kan een beeld van een weide met allemaal witte schapen en één zwart schaap het gevoel oproepen van iets moois, iets unieks. Maar bij anderen ook het gevoel van racisme.’

De grote troef van dit project zit hem in de taal. Het is een andere manier om de leerlingen op een leuke manier met het Nederlands te laten werken

Op zoek naar onze eigen talenten

‘In de tweede workshop startten we met een digital story te maken over onze talenten’, vertelt Jasper. ‘Film, snapchat en Youtube zijn immers zaken die hen interesseren. Daarom laten we hen een promofilm maken voor zichzelf.’

‘Daarvoor schreven ze hun eigen verhaal en verdeelden ze de tekst in een storyboard met 6 frames. Bij elke frame maakten ze een afbeelding door te tekenen, met collagetechniek of beiden. Ook beelden van internet of eigen foto’s waren een optie. Ze vonden het heel moeilijk om niet letterlijk uit te beelden wat ze geschreven hadden. Een goede techniek is schrappen: Wat je tekent, schrap je in je tekst. Zo kan je daar iets anders vertellen, bijvoorbeeld hoe je je voelt of wat je beleeft.’

‘Van elke tekening trokken ze met een iPad een foto, deze monteerden ze achter mekaar in iMovie en daarop spraken ze hun tekst in met een microfoon die aangesloten werd op de iPad.’ Heel eenvoudig, maar met een groots resultaat.

Een geïntegreerde taaloefening

‘Hun digital story gaan de jongeren volgende week aan elkaar presenteren in de les PAV’, sluit Nele af. ’We leggen dan de link naar hoe deze talenten hen kunnen helpen bij het uitoefenen van hun droomjob en we schuiven bestaande vooroordelen aan de kant.

De grote troef van dit project zit hem in de taal. De jongeren oefenen hun Nederlandse schrijf- en spreektaal en kunnen hun idee extra versterken met beelden. Het is een andere manier om de leerlingen op een leuke manier met het Nederlands te laten werken en hen te leren hun ideeën te uiten in het Nederlands, wat voor onze jongeren niet altijd evident is.’

Tips van Nele

  • Start je project niet vlak na een vakantie. Voor de vakantie vroeg ik aan de leerlingen om een voorwerp mee te brengen waar ze fier op waren. Maar door de vakantie heb ik hen er niet aan kunnen herinneren en waren ze het vergeten.
  • Koppel je project aan je lesonderwerpen. Zo bouw je kennis op rond het thema en vergroot je de woordenschat. Leerlingen voelen zich daardoor veiliger om zich te uiten.
  • Rek het niet te lang. Werk gedurende een korte periode intensief aan je project, bied veel structuur aan en baken de deelopdrachten af in de tijd.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Hoofdstedelijk Instituut AnneessensFunck
Organisaties MAKS vzw - KureghemNet
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Nele De Cat, leerkracht PAV

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs