Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Drama en gevoelens met muziek

Drama en gevoelens met muziek

Blij, bang, boos en bedroefd zijn de vier gevoelens waarrond Vrije Basisschool De Toverboom een project uitbouwde. Met muziek als basis maakten de kleuters samen met de juffen een voorstelling. Groepsgevoel gegarandeerd!

- drama en gevoelens met muziek - gevoelens3.jpg
- drama en gevoelens met muziek - gevoelens5.jpg

De kleuters van De Toverboom werkten een heel schooljaar rond gevoelens, drama, muziek en dans. De gevoelens die aan bod kwamen waren blij, bang, boos en bedroefd. Iedereen maakte op zijn of haar manier kennis met het thema. Het project vergrootte daarmee de samenhorigheid en het groepsgevoel bij de kleuters en hun juffen.

Kennismaken met gevoelens

‘De leerkrachten introduceerden de gevoelens met een mimespel waarbij het gevoel werd gesuggereerd’, legt kleuterleidster Liesbeth Vreys uit. ‘De kleuters gaven aan wat ze hadden gezien. Zo koppelden ze de klankkleur van de muziek die ze hadden gehoord aan een gevoel.’ Vervolgens mochten ze zich onder begeleiding van een dansdocente zelf uitleven op de muziek. Ook kleuters die verbaal minder sterk zijn, konden hierin uitblinken en zich leren uitdrukken.

‘Voor ons was het een extra kans om op een kunstzinnige manier iets aan te bieden aan de kleuters, waarvoor we anders de middelen niet hebben.’

Juf Liesbeth

Welkom in de wereld van het theater

De juffen trokken met de kleuters ook naar buiten. Zo maakten ze kennis met de wereld achter de schermen van een theater. Ze trokken naar CC De Werft in Geel. Daar kregen de kleuters een rondleiding, ontdekten ze het lichtspel in de zaal en op het podium, mochten ze de stoelen uitproberen en de loges zien. Het was een goede voorbereiding voor hun eigen ‘moment suprême’.

Een voorstelling als apotheose

CC De Werft was tevens het decor voor de voorstelling dat het project afsloot. ‘We lieten muziekstukken horen en de kleuters mochten zich vrij bewegen en uitleven. Natuurlijk moesten we wel een beetje sturen, maar we hebben vooraf niet veel geoefend. ‘We wilden afstappen van het gekunstelde dat een schoolvoorstelling soms heeft.’

De kleuters droegen allemaal een zwarte broek en T-shirt. Het decor was eveneens minimaal en vooral een spel van licht. Daarbij werden foto’s geprojecteerd van de kleuters met een gelaatsuitdrukking die bij de gevoelens hoorde. ‘Alle gevoelens kwamen twee keer aan bod, zo kwam elke klas twee keer op het podium. Een verhaal van Rikki zorgde voor de rode draad. De directeur las het voor in een vertelzetel op het podium, terwijl de oudste kleuters een schimmenspel opvoerden’, legt Liesbeth uit.

Tips van Liesbeth

  • Laat de kleuters naar muziek luisteren en laat hen vertellen wat ze daarbij voelen.
  • Kies een gevoel en laat de kleuters een gezichtsuitdrukking maken die erbij hoort. Maak hiervan digitale foto's. Leuk om te projecteren wanneer de ouders op bezoek zijn op de school of om iets anders mee te doen.
  • Trek naar een theater. Zo kunnen de kleuters een blik achter de schermen werpen.
  • Investeer niet te veel tijd/geld in decor als dat niet nodig is. Een sobere voorstelling kan ook bijzonder mooi zijn.
  • Vraag geen toegangsprijs, maar maak een dvd van de voorstelling. Die kan je achteraf verkopen aan ouders en grootouders. Ouders die het financieel wat minder hebben worden zo niet uitgesloten om hun kind te zien schitteren.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School VBS De Toverboom
Organisaties CC de Werft
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Liesbeth Vreys en Sophie Desmet

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs