Drama en gevoelens met muziek
Blij, bang, boos en bedroefd zijn de vier gevoelens waarrond Vrije Basisschool De Toverboom een project uitbouwde. Met muziek als basis maakten de kleuters samen met de juffen een voorstelling. Groepsgevoel gegarandeerd!
De kleuters van De Toverboom werkten een heel schooljaar rond gevoelens, drama, muziek en dans. De gevoelens die aan bod kwamen waren blij, bang, boos en bedroefd. Iedereen maakte op zijn of haar manier kennis met het thema. Het project vergrootte daarmee de samenhorigheid en het groepsgevoel bij de kleuters en hun juffen.
Kennismaken met gevoelens
‘De leerkrachten introduceerden de gevoelens met een mimespel waarbij het gevoel werd gesuggereerd’, legt kleuterleidster Liesbeth Vreys uit. ‘De kleuters gaven aan wat ze hadden gezien. Zo koppelden ze de klankkleur van de muziek die ze hadden gehoord aan een gevoel.’ Vervolgens mochten ze zich onder begeleiding van een dansdocente zelf uitleven op de muziek. Ook kleuters die verbaal minder sterk zijn, konden hierin uitblinken en zich leren uitdrukken.
‘Voor ons was het een extra kans om op een kunstzinnige manier iets aan te bieden aan de kleuters, waarvoor we anders de middelen niet hebben.’
Welkom in de wereld van het theater
De juffen trokken met de kleuters ook naar buiten. Zo maakten ze kennis met de wereld achter de schermen van een theater. Ze trokken naar CC De Werft in Geel. Daar kregen de kleuters een rondleiding, ontdekten ze het lichtspel in de zaal en op het podium, mochten ze de stoelen uitproberen en de loges zien. Het was een goede voorbereiding voor hun eigen ‘moment suprême’.
Een voorstelling als apotheose
CC De Werft was tevens het decor voor de voorstelling dat het project afsloot. ‘We lieten muziekstukken horen en de kleuters mochten zich vrij bewegen en uitleven. Natuurlijk moesten we wel een beetje sturen, maar we hebben vooraf niet veel geoefend. ‘We wilden afstappen van het gekunstelde dat een schoolvoorstelling soms heeft.’
De kleuters droegen allemaal een zwarte broek en T-shirt. Het decor was eveneens minimaal en vooral een spel van licht. Daarbij werden foto’s geprojecteerd van de kleuters met een gelaatsuitdrukking die bij de gevoelens hoorde. ‘Alle gevoelens kwamen twee keer aan bod, zo kwam elke klas twee keer op het podium. Een verhaal van Rikki zorgde voor de rode draad. De directeur las het voor in een vertelzetel op het podium, terwijl de oudste kleuters een schimmenspel opvoerden’, legt Liesbeth uit.
Tips van Liesbeth
- Laat de kleuters naar muziek luisteren en laat hen vertellen wat ze daarbij voelen.
- Kies een gevoel en laat de kleuters een gezichtsuitdrukking maken die erbij hoort. Maak hiervan digitale foto's. Leuk om te projecteren wanneer de ouders op bezoek zijn op de school of om iets anders mee te doen.
- Trek naar een theater. Zo kunnen de kleuters een blik achter de schermen werpen.
- Investeer niet te veel tijd/geld in decor als dat niet nodig is. Een sobere voorstelling kan ook bijzonder mooi zijn.
- Vraag geen toegangsprijs, maar maak een dvd van de voorstelling. Die kan je achteraf verkopen aan ouders en grootouders. Ouders die het financieel wat minder hebben worden zo niet uitgesloten om hun kind te zien schitteren.