Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Droom jij ook van figurentheater in je klas? Zo leren deze studenten lerarenopleiding de kneepjes van het vak

Droom jij ook van figurentheater in je klas? Zo leren deze studenten lerarenopleiding de kneepjes van het vak

Studenten & docenten muzische vorming van het tweede jaar lerarenopleiding lager onderwijs Odisee campus Aalst ontdekten samen met Willem Verheyden de kracht en magie van figurentheater. Als apotheose maakten de leerkrachten in spé verschillende voorstellingen voor leerlingen van de basisschool. ‘Dat zijn meteen heel wat vaardigheden die de studenten kunnen inzetten in hun stagelessen en later lespraktijk’, weet docente Veerle Van Cromphaut.

‘De start van het project, het inspiratiemoment door Willem, zorgde meteen voor verwondering bij de studenten en docenten’, vertelt Veerle Van Cromphaut, docent aan de lerarenopleiding. ‘De mogelijkheden van figurentheater bleken oneindig! Willem wist de studenten van bij aanvang van het project mee te nemen en te verwonderen door de wereld van figurentheater.’

De verschrikkelijke meneer Gom heeft een plan, door Britt Verhaevert, Sara De Vulder en Yana Lissens.

Zoveel meer dan poppenkast spelen

De twee daaropvolgende werkdagen werden de studenten in kleine groepjes verdeeld. Ze kregen een aanbod over: hoe dode voorwerpen levend maken, de elementaire basisbewegingen die voor alle poppensystemen gelden, een verhaal omzetten tot scenario, construeren van een eenvoudige pop, experimenteren met bruitage, viewpoint met figuren … van dit alles konden de studenten proeven.

‘Het vaak klassieke beeld dat studenten hebben van poppenspel werd doorheen het project meermaals doorbroken. Zo weten de studenten nu heel goed dat figurentheater veel meer is én moet zijn dan poppenkast spelen.’

Veerle Van Cromphaut - docente lerarenopleiding

Nadat de studenten een verhaal of prentenboek kozen uit de boekentips van de Jeugdboekenmaand, gingen ze aan de slag om dat verhaal te vertalen naar een poppenspel. Daarbij werden de gekende handpoppen vervangen door speelse, interessante tot leven gewekte voorwerpen. Zo werd een schuurborstel een ‘stinkhond’ en het vuilblik zijn tegenspeler! Het klassieke poppenkast speelkader werd vervangen door een zelfgecreëerd raam met doeken en tafels of een groot prentenboek waar voor, op en in gespeeld werd.

‘Vooral tot leven brengen van figuren bleek een uitdaging voor de studenten’, weet Veerle. ‘Tijdens feedbackmomenten ondersteunde Willem de studenten en demonstreerde hij tips en tricks die vervolgens geoefend werden. Hij leerde hen de kneepjes van het vak, waardoor de studenten kritisch keken naar hun eigen spel. Ze waardeerden de feedback zichtbaar!’

Stinkhond zoekt een baasje, door Paulien Pede, Charlotte Keppenne en Lotte Ost.

Meer dan 15 keer genieten van een verhaal

Doordat elke groep studenten een eigen verhaal bracht, konden verschillende groepen leerlingen van de basisschool genieten van samen meer dan 15 verhalen met poppen, voorwerpen …

‘Onze studenten leefden enorm naar dit moment toe’, zegt Veerle. ‘Het spelen van het figurentheater was voor hen een fijne, haalbare uitdaging. De leerkrachten van de basisschool waren ook heel dankbaar dat ze de inspirerende poppenspelen mochten bijwonen. Ze boden de nodige afleiding en inspiratie om muzisch aan de slag te gaan tijdens een schooljaar waar door Corona heel wat culturele prikkels weg vielen.’

Heksenfee, door Emelien Vandevelde, Luana Van Liedekerke en Kyra Lissens.

Professionalisering van de leerkracht

‘Het project is een mooi voorbeeld van geïntegreerd, muzisch werken aan de verschillende basiscompetenties van het lerarenberoep’, weet Veerle. ‘Uit de zelfevaluatie van de studenten blijkt dat het thema en het uitgangspunt van het project hen oprecht wisten te boeien. Bovendien ervaarden ze de inhouden, competenties en vaardigheden die aan bod kwamen als rechtstreeks inzetbaar tijdens stagemomenten alsook in hun latere klaspraktijk.’

‘De bezieling, ervaring en deskundigheid van Willem heeft studenten echt op weg gezet om te ontdekken welke voordelen er verbonden zijn aan het gebruik van figuren in hun latere klaspraktijk.’

Veerle Van Cromphaut - docente lerarenopleiding

‘Door te werken met verhalen en prentenboeken werd naast het werken aan de muzische vaardigheden van onze studenten ook een mooie link gelegd met het talige ontwikkelveld. Studenten keken kritisch naar het boekenaanbod en wisten gerichte verhalen te selecteren in functie van hun poppenspel. Ook mediakundig werden ze uitgedaagd. Ze speelden met projectie, belichting & muziek en wisten deze vlot op hun poppenspel af te stemmen. Ik ben benieuwd naar hoe de opgedane ideeën zullen worden ingezet tijdens de volgende stageperiode!’

Assepoester, door Jeremy Vander Sleyen, Dina Van de Weghe, Elien Clement en Jody Schouppe.

Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Odisee - Sint-Niklaas
Organisaties Iedereen Leest
Onderwijsniveau
  • Hoger onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021
Projectverantwoordelijke Veerle Van Cromphaut, Elfi Van Keymeulen en Chris Droessaert - docenten lerarenopleiding

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs