Droom jij ook van figurentheater in je klas? Zo leren deze studenten lerarenopleiding de kneepjes van het vak
Studenten & docenten muzische vorming van het tweede jaar lerarenopleiding lager onderwijs Odisee campus Aalst ontdekten samen met Willem Verheyden de kracht en magie van figurentheater. Als apotheose maakten de leerkrachten in spé verschillende voorstellingen voor leerlingen van de basisschool. ‘Dat zijn meteen heel wat vaardigheden die de studenten kunnen inzetten in hun stagelessen en later lespraktijk’, weet docente Veerle Van Cromphaut.
‘De start van het project, het inspiratiemoment door Willem, zorgde meteen voor verwondering bij de studenten en docenten’, vertelt Veerle Van Cromphaut, docent aan de lerarenopleiding. ‘De mogelijkheden van figurentheater bleken oneindig! Willem wist de studenten van bij aanvang van het project mee te nemen en te verwonderen door de wereld van figurentheater.’
De verschrikkelijke meneer Gom heeft een plan, door Britt Verhaevert, Sara De Vulder en Yana Lissens.
Zoveel meer dan poppenkast spelen
De twee daaropvolgende werkdagen werden de studenten in kleine groepjes verdeeld. Ze kregen een aanbod over: hoe dode voorwerpen levend maken, de elementaire basisbewegingen die voor alle poppensystemen gelden, een verhaal omzetten tot scenario, construeren van een eenvoudige pop, experimenteren met bruitage, viewpoint met figuren … van dit alles konden de studenten proeven.
‘Het vaak klassieke beeld dat studenten hebben van poppenspel werd doorheen het project meermaals doorbroken. Zo weten de studenten nu heel goed dat figurentheater veel meer is én moet zijn dan poppenkast spelen.’
Nadat de studenten een verhaal of prentenboek kozen uit de boekentips van de Jeugdboekenmaand, gingen ze aan de slag om dat verhaal te vertalen naar een poppenspel. Daarbij werden de gekende handpoppen vervangen door speelse, interessante tot leven gewekte voorwerpen. Zo werd een schuurborstel een ‘stinkhond’ en het vuilblik zijn tegenspeler! Het klassieke poppenkast speelkader werd vervangen door een zelfgecreëerd raam met doeken en tafels of een groot prentenboek waar voor, op en in gespeeld werd.
‘Vooral tot leven brengen van figuren bleek een uitdaging voor de studenten’, weet Veerle. ‘Tijdens feedbackmomenten ondersteunde Willem de studenten en demonstreerde hij tips en tricks die vervolgens geoefend werden. Hij leerde hen de kneepjes van het vak, waardoor de studenten kritisch keken naar hun eigen spel. Ze waardeerden de feedback zichtbaar!’
Stinkhond zoekt een baasje, door Paulien Pede, Charlotte Keppenne en Lotte Ost.
Meer dan 15 keer genieten van een verhaal
Doordat elke groep studenten een eigen verhaal bracht, konden verschillende groepen leerlingen van de basisschool genieten van samen meer dan 15 verhalen met poppen, voorwerpen …
‘Onze studenten leefden enorm naar dit moment toe’, zegt Veerle. ‘Het spelen van het figurentheater was voor hen een fijne, haalbare uitdaging. De leerkrachten van de basisschool waren ook heel dankbaar dat ze de inspirerende poppenspelen mochten bijwonen. Ze boden de nodige afleiding en inspiratie om muzisch aan de slag te gaan tijdens een schooljaar waar door Corona heel wat culturele prikkels weg vielen.’
Heksenfee, door Emelien Vandevelde, Luana Van Liedekerke en Kyra Lissens.
Professionalisering van de leerkracht
‘Het project is een mooi voorbeeld van geïntegreerd, muzisch werken aan de verschillende basiscompetenties van het lerarenberoep’, weet Veerle. ‘Uit de zelfevaluatie van de studenten blijkt dat het thema en het uitgangspunt van het project hen oprecht wisten te boeien. Bovendien ervaarden ze de inhouden, competenties en vaardigheden die aan bod kwamen als rechtstreeks inzetbaar tijdens stagemomenten alsook in hun latere klaspraktijk.’
‘De bezieling, ervaring en deskundigheid van Willem heeft studenten echt op weg gezet om te ontdekken welke voordelen er verbonden zijn aan het gebruik van figuren in hun latere klaspraktijk.’
‘Door te werken met verhalen en prentenboeken werd naast het werken aan de muzische vaardigheden van onze studenten ook een mooie link gelegd met het talige ontwikkelveld. Studenten keken kritisch naar het boekenaanbod en wisten gerichte verhalen te selecteren in functie van hun poppenspel. Ook mediakundig werden ze uitgedaagd. Ze speelden met projectie, belichting & muziek en wisten deze vlot op hun poppenspel af te stemmen. Ik ben benieuwd naar hoe de opgedane ideeën zullen worden ingezet tijdens de volgende stageperiode!’
Assepoester, door Jeremy Vander Sleyen, Dina Van de Weghe, Elien Clement en Jody Schouppe.
Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.