U bent hier:

Druk je uit met beweging

Waarschuwingsbericht

cultuurkuur.be maakt gebruik van cookies. Meer weten.

Taal versterken door middel van dans en beweging. Daar zette de Gentse basisschool Gaspard de Coligny volop op in. Wadada ondersteunde om de verschillende taalachtergronden bij de leerlingen te overbruggen met dans- en bewegingsexpressie. Resultaat: leerwinst en dolenthousiaste leerlingen en leerkrachten.

De school met de bijbel Gaspard de Coligny ligt in een mooie wijk aan de stationsbuurt in Gent. Net als vele scholen kennen ze een toenemende culturele verscheidenheid. Daarom werkte het schoolteam, met de nodige creativiteit en originaliteit, een project uit om te werken aan de Nederlandse taalvaardigheid van alle leerlingen.

Beweging en taal: een match!

Wetenschappelijke bevindingen bevestigen dat de combinatie van dans en beweging en het leren van taal een ongelooflijk sterk match is. Daarom lanceerde de school het dynamoPROJECT Druk je uit met beweging.

‘We werkten hiervoor samen met Annelies Steenacker van Wadada’, vertelt juf Tonia van de tweede kleuterklas. ‘In de Wadadalessen leerden de kinderen dans en beweging als expressievorm kennen. Ze kregen de kans om zich op een niet-talige manier te uiten, hun bewegingstaal te verruimen en in dialoog te gaan. Op die leuke manier konden we de taalverwerving stimuleren.’

Tijdens de lessen

Wekelijks werd er tijd gemaakt voor dans en beweging: tijdens de turnlessen, bij het onthaal of doorheen de dag geïntegreerd in de lessen. Het doel was om dans en beweging te gebruiken om leerstof over te brengen en reproduceren. De lessen werden ontwikkeld op maat van elke klasgroep met ruimte voor continue interactie en bijsturing. De leerlingen bepaalden zo mee de richting van de lessen.

De taal van beweging

‘Ook wij leerkrachten leerden bij’, zegt Tonia. ‘Ik kreeg als leerkracht nieuwe inzichten, feedback en de mogelijkheid om op deze nieuwe manier met de kleuters te werken.’

Ook juf Frauke werd onmiddellijk aangesproken door de enthousiaste vibe. ‘Annelies liet de kinderen veel aan het woord. Ze kregen echt ruimte voor veel eigen inbreng en uitvoering. Op zo’n manier werden de naamwoorden en hoe-woorden aangebracht. Bijvoorbeeld: Hoe zou een stoere leeuw stappen? Hoe zou een dikke beer zweven? De kinderen genoten ervan om zich op hun eigen manier uit te drukken en eens geen woorden nodig te hebben om te communiceren. De taal van beweging herkent en voelt iedereen.