Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Dus zó ging het er hier 100 jaar geleden aan toe!

Dus zó ging het er hier 100 jaar geleden aan toe!

De leerlingen van het derde leerjaar van Basisschool De Horizon vergeleken het leven van vandaag met hoe het er 100 jaar geleden aan toe ging. Hun bevindingen goten ze eerst in scenario’s om er daarna een heuse film van te maken! Zo werden de leerlingen afwisselend acteur, regisseur en deel van een filmploeg én koppelden de leerkrachten de lessen W.O., I.C.T en Muzische Vorming aan elkaar.

‘De goesting om samen te werken met de Stedelijke Kunstacademie leefde al een tijdje’, vertellen juf Michelle en juf Ines, beide leerkrachten van de twee derdes. ‘We overlegden op voorhand met de academie om de invalshoek en het thema van dit traject te bepalen.

Omdat we extra wilden inzetten op drama, leerden we Juf Anke kennen. Zij geeft Woord op de academie en dankzij haar kwam de nodige (drama)expertise onze school binnen gefietst. Dat we zouden lesgeven in co-teaching was ook voor haar nieuw. Spannend!’ Als onderwerp kozen we voor de school van vroeger en nu. Dat komt aan bod tijdens de lessen Wereldoriëntatie. Zo konden we het project aan de leerinhouden linken.

Historisch bewustzijn ontwikkelen

‘Tijdens de les stonden we stil bij de verschillen tussen de school van 100 jaar geleden en de school nu. Door begrippen uit het handboek te verbinden met filmpjes, werd het thema vooraf in de klas stevig uitgediept.’

‘We triggerden de leerlingen door op grote flappen na te denken over situaties op school die we elke dag tegenkomen. Hoe zouden leerlingen die situaties 100 jaar geleden beleefd hebben? Bijvoorbeeld dorst hebben, verschuift zo van een blikje uit de automaat halen al snel naar water halen met een emmertje bij de waterpomp. Andere situaties waren onder meer het vullen van de afwasmachine of spelen op een iPad.

Dergelijke situaties projecteren naar een klas 100 jaar geleden doet de kinderen heel wat historisch bewustzijn ontwikkelen. Ze stelden zich luidop vragen: bestond een TV toen al? Welke tussendoortjes kon je verwachten in je boekentas? …’

Het was geweldig verrijkend om samen te werken met de academie. Het was een constructieve samenwerking! Anke had veel fijne ideeën en ze stond voor alles open. Door haar enthousiasme en drama-ervaring wist ze de leerlingen extra te motiveren!

Filmen met kostuums, figuranten en een lammetje

‘Die situaties zijn we gaan uitbeelden, en filmen!’, vult Anke aan. ‘Voor de situaties in de huidige tijd volstond de school als locatie. Voor het uitbeelden van de situaties 100 jaar geleden kozen we voor het historisch park Bokrijk. In de voormiddag verkenden we het park. Meteen selecteerden we locaties voor de scenario’s die de leerlingen hadden voorbereid.

Na de namiddagpauze gingen we in groepen onze scenario’s op de verschillende locaties filmen met iPads. Daar hadden we kostuums voor meegebracht. Het decor leende zich perfect en de figuranten uit het park stelden zich erg behulpzaam op. Zo kwam de schaapherder langs met lammetjes die de kinderen melk uit papflesjes mochten geven. De pastoor keek goedkeurend toe. De figuranten brachten ons helemaal in de sfeer van toen.

De leerlingen haalden hun beste acteer-, regisseur- en filmtalent naar boven. Deze rollen werden afgewisseld, zodat iedereen van alle aspecten kon proeven.

Inspraak tijdens het hele proces

‘Onze ICT-coördinator heeft alles tot een geheel aan elkaar gemonteerd’, vertelt Michelle. ‘Maar ook hierin hadden de leerlingen inspraak. Een leerling suggereerde bijvoorbeeld dat het mooi zou om bij de filmpjes toepasselijke muziek te plaatsen. Meteen werd er in de klas opgezocht welke muziek bij welke situatie uit het heden en uit het verleden zou passen. Op die manier groeide het traject, in interactie met de kinderen, verder uit tot een totaalbeeld van muziek, beeld, drama, multimedia en geschiedenis.’

Tips van juf Ines, juf Michelle en juf Anke

  • Maak voldoende tijd voor overleg. Vooraf, tijdens én achteraf. Dat was essentieel voor de slaagkansen van het project.
  • Een evenwichtige inbreng van de school en de academie zijn belangrijk. Vooraf hadden de leerlingen op school inzicht gekregen in perspectieven bij het maken van beelden, kikkerperspectief, vogelperspectief. Doordat de leerlingen goed voorbereid waren, ging de samenwerking tijdens het filmen vlotter.
  • Plan de film-momenten realistisch in. Werk in kleine, werkbare groepjes van een 6-tal leerlingen en trek er voldoende tijd voor uit. Daarvoor zijn voldoende begeleiders nodig. We hadden op dat moment een aantal stagiaires die we hiervoor inschakelden. Dat kwam erg goed uit.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Van Iseghem
School SBS De Horizon
Organisaties Bokrijk
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • drama en theater
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Mark Fontaine van de academie

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs