Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een boom van een project

Een boom van een project

De leerlingen van de derde graad van GBS Poelbos in Jette wilden het schoolsymbool - een boom - een vaste en zichtbare plaats geven. Niet gewoon als tekening, maar mét QR-codes erin verwerkt! Twee externe partners - een kunstenaar en een filmexpert - hielpen hun idee om te zetten naar een concreet resultaat.

De leerlingenraad van GBS Poelbos in Jette lanceerde een ambitieus idee: het schoolsymbool op een goed zichtbare plaats afbeelden, niet gewoon als tekening, maar met QR-codes erin verwerkt. Achter elke code gaat een ludiek filmpje schuil dat de stijl en aanpak van de school - vervat in vijf pedagogische pijlers - in de verf zet. ‘Een muurschildering pimpen met QR-codes die naar zelfgemaakte filmpjes verwijzen, werkt goed bij leerlingen van deze leeftijd’, zegt juf Sarah.

Om het project voor elkaar te krijgen werden twee externe partners aangetrokken: kunstenaar Rik Potoms van Studio Entropica maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar het ontwerp van de boom. Harm Dens van JEF vzw ging met de leerlingen van het vijfde leerjaar aan de slag om de filmpjes te bedenken en te maken.

‘Het binnenbrengen van externe partners is verfrissend voor de leerlingen én de leerkrachten. Zij brengen vanuit hun ervaring en skills nieuwe ideeën binnen en dat werkt dynamiserend.’

Sarah Bourgeois - muzische leerkracht

En ... actie!

Het traject verliep in verschillende stappen. De leerlingen van het vijfde leerjaar leerden dat elk filmpje - hoe kort ook - begint met een scenario. Daarna casten ze acteurs voor elke rol en bedachten ze vanuit welk standpunt elke scène het best tot zijn recht kwam.

‘In totaal maakten we 5 filmpjes’, vertelt Harm. ‘Tijdens een eerste workshop gingen de leerlingen spelenderwijs aan de slag met de basis van film. Wat is het verschil tussen shots en scènes? Wat is het effect van bepaalde camerastandpunten? Welke trucjes gebruiken filmmakers om bepaalde effecten te creëren …

In de klas werkten de leerlingen daarna in groepjes een scenario en een storyboard uit. Om de leerkrachten daarbij te assisteren maakte ik een lesmap waarin ik de theorie van het scenarioschrijven en storyboarden koppelde aan een aantal praktijkoefeningen. Met opdrachten werd de inhoud van de filmpjes in goede banen geleid.

Bij het volgende ontmoetingsmoment begeleidde ik de groepjes leerlingen bij het omzetten van hun plannen in een concrete reeks opnames’.

‘De leerlingen die de filmpjes maakten, weten nu veel beter hoe een film in elkaar zit. Ze kijken bewuster en begrijpen dat variatie loont. Harm was goed voorbereid en de kinderen hingen aan zijn lippen’.

Sarah Bourgeois - muzische leerkracht

Blanco blad

De leerlingen van het zesde leerjaar begonnen met een wandeling doorheen Brussel, waarbij ze verschillende types muurschilderingen bewonderden en bestudeerden. Later toonde kunstenaar Rik Potoms hen hoe je als tekenaar of kunstenaar tekent vanuit je waarneming.

‘Tekenen is iets dat veel mensen - jong en oud - intimideert’, zegt Rik. ‘Zeker wanneer je hen vraagt om iets echt, zoals een boom op de speelplaats, op papier te zetten. Ik vind het belangrijk om aan te tonen dat aangeboren talent minder belangrijk is dan goesting en discipline. Tegelijk probeerde ik hen zo veel mogelijk bij te brengen over kleur en compositie’.

‘De leerlingen snappen nu dat een mooie muurschildering niet zomaar uit de losse pols verschijnt, maar stapje per stapje tot stand komt.’

Sarah Bourgeois - muzische leerkracht

Tips van juf Sarah

  • Hou rekening met de grootte van je groep. Kleine groepjes die intensief begeleid worden kunnen andere soorten opdrachten aan dan een grote groep met maar 1 of 2 begeleiders.
  • Schat je tijd realistisch in. Op een halve dag kan je leerlingen perfect kennis laten maken met een bepaalde techniek of een kunstvorm. Een volledig artistiek parcours waarin ze hun eigen skills geleidelijk aan bijschaven heeft meer tijd nodig.
  • Zorg voor een plan b. Toen de gemeente heel laat aangaf dat ze geen toestemming zouden geven om de muurschildering te plaatsen waar we die oorspronkelijk wilden, was dat best vervelend. We besloten om houten panelen te beschilderen en deze te bevestigen aan de terrasleuningen van het gebouw.
  • Ondersteun je externe partner intensief. Als leerkracht ken je de context van de school het best: je weet hoe je leerlingen in elkaar zitten en wat ze nodig hebben om iets onder de knie te krijgen. Die pedagogische expertise helpt om het artistieke luik maximaal tot z’n recht te laten komen.
  • Duik als leerkracht zelf mee in het project. Neem ook een potlood vast en neem deel aan de opdrachten van de leerlingen. Zo leer je zelf ook bij en zal je het later vlugger zelf toepassen in je lessen.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Rik bracht een stapel boeken mee met illustraties van bomen. Zo konden de leerlingen zien dat je eenzelfde gegeven op eindeloos veel manieren kan weergeven terwijl het toch altijd duidelijk ‘een boom’ blijft. De ene tekenaar werkt heel gedetailleerd, de andere maakt er iets veel abstracter van. De aandacht werd gevestigd op schaduwen, middentonen en lichte tonen en op het verschil tussen de algemene vorm en kleine details. Hoe valt het licht?

verbeelden

  • Een tekening is geen foto, en dat hoeft ook niet. Elk blaadje op papier zetten is een onmogelijk taak. De leerlingen werden gestimuleerd om het beeld van een boom te transformeren naar iets dat wel haalbaar is. Wat zijn de belangrijkste omtrekken? Kan je een groep blaadjes weergeven met een enkele lijn? Op welke verschillende manieren kunnen we onze blik richten? Hoe bouw je een tekening op?

conceptualiseren

  • Om een idee om te zetten naar een storyboard en een scenario - in groep - was het belangrijk dat de leerlingen accuraat beschreven wat hun visie was. Het groepswerk gaf hen de kans om hun ideeën te communiceren, elkaars input te becommentariëren en na elke take te formuleren wat volgens hen beter kon.

analyseren

  • Door andere filmpjes te bestuderen en te analyseren, begrepen de kinderen veel beter wat het effect is van een bepaald perspectief of van beeldgrootte. Een close-up komt helemaal anders over op een kijker, dan een beeld waarin mensen een speldenknop groot zijn. Ook een actie filmen - zoals een sprong of een val - doe je niet eender hoe. Door je standpunt en je timing goed te kiezen, zorg je ervoor dat je kijkers het gevoel krijgen dat ze midden in de actie staan.

Dragers

lichaam

  • Tekenen doe je niet enkel met je handen. Hoe positioneer je je lichaam ten opzichte van wat je aan het afbeelden bent? Kan je door je bewust te worden van je ademhaling anders opstellen? Hoe kan je je opwarmen voor je start? Allemaal belangrijke factoren.

voorwerpen

  • Om te tekenen en te schetsen kan je allerlei materialen gebruiken. Potloden, waskrijtjes en spuitbussen kwamen op tafel. De spuitbussen bevatten lak op waterbasis - milieuvriendelijker, geurlozer en niet schadelijk voor mens of dier.

taal

  • Film heeft een heel eigen terminologie. Denk maar aan ‘kikkerperspectief’, ‘long shot’ of een ‘over shoulder’, waarbij je iemand volgt op de rug en zo met de camera als het ware meekijkt met het personage. De leerlingen hebben nu een heel arsenaal filmtaal onder de knie.

Grafische tekens

  • QR-codes zijn tweedimensionale streepjescodes, die ontwikkeld werden in de jaren negentig. QR staat voor ‘quick response’: het idee is dat je met een snelle scan kan blootleggen wat er achter de code zit. Door deze codes te verwerken in de afgebeelde boom, maken deze hedendaagse, abstracte tekens ook deel uit van het totale visuele plaatje.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School GBS Poelbos
Organisaties JEF
Rik Potoms
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • speelplaats
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Sarah Bourgeois, muzische leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs