Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een kijk in, op en uit de torens van Brugge

Een kijk in, op en uit de torens van Brugge

De leerlingen van het vierde leerjaar van het Sint-Andreasinstituut in Brugge gingen creatief en muzisch aan de slag met het thema ‘Torens’. De kunstenaars van KunstGroepBrugge hielpen hen op weg.

Het Sint-Andreasinstituut in Brugge ligt in het centrum van Brugge, waar torens het stadsbeeld domineren: het Belfort, Onze-Lieve-Vrouwekerk, de Sint-Salvatorskathedraal … Geïnspireerd door de Brugse torens creëerde het vierde leerjaar een heleboel kunstwerken. ‘Voor we zelf aan het werk gingen, observeerden we ‘live’ de torens in de omgeving’, vertelt juf Karin Robert. ‘Het ontwerp, de kunstzinnigheid en de symboliek van de torens fascineerden de kinderen en zetten ze aan het denken.’

Van elektriciteitsbuizen tot acrylverf

Vier dinsdagnamiddagen kwamen de kunstenaars van KunstGroepBrugge langs op school. ‘Met Anastasiya Rybina maakten de leerlingen realistische schilderijen van sneeuwlandschappen. Ze zetten met zwarte, blauwe en witte acrylverf de Brugse torens op canvas. Kunstenaars Marc Troffaes en Jean Blommaert verkenden samen met de kinderen de verschillen tussen 2D- en 3D-kunst. Ze tekenden en kleurden erop los en bouwden met houtblokjes, kartonnen doosjes, kokertjes en elektriciteitsbuizen de torens van hun dromen’, zegt Karin. ‘Bij de leerlingen was het enthousiasme om de verschillende kunstvormen uit te proberen enorm groot. Ze ontdekten wat hun talenten en mogelijkheden waren. Sommige leerlingen wilden niet stoppen met kunstig bezig zijn!’

Open geest

De samenwerking met KunstGroepBrugge zorgde voor de komst van nieuwe kunsttechnieken en vaardigheden in de klas. ‘Ook de leerkrachten namen deel aan de werksessies en leerden op die manier de vaardigheden en kunstvorm kennen’, vertelt Karin. De kunstenaars pikten eveneens frisse ideeën op. ‘De leerlingen brachten een nieuwe kijk op kunst. Kinderen kijken met een open geest naar kunst en verwerken hun impressies op een eigen originele manier.’

Gidsende leerlingen

Op de opendeurdag en het lenteconcert van de school stelden de kinderen het eindproduct voor. ‘Tijdens de tentoonstelling van de kunstwerken namen de leerlingen de rol van gids op zich. Ze leidden de aanwezigen rond langs de werken en vertelden hen enthousiast hoe het project verliep. Zowel de leerlingen als de ouders genoten ervan.’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Nadia El Bakkali
School Sint-Andreasinstituut
Organisaties KunstGroepBrugge VZW
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • architectuur
  • beeld
  • erfgoed
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Karin Robert, leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs