Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een melodie van ijzer en staal

Een melodie van ijzer en staal

Met Een melodie van ijzer en staal zette het Guldensporencollege een totaalspektakel op waarin muziek, dans en theater bijeen werden gebracht met het gelijknamige prentenboek als rode draad.

‘Met ons project wilden we leerlingen de kans geven hun talenten in de verf te zetten’, vertelt leerkracht Marieke Decock. ‘Tegelijk wilden we dat gestroomlijnd aanpakken, zodat er een eindproject werd bereikt dat één geheel vormde. Eerst boden we onze leerlingen een set workshops aan om te proeven van verschillende disciplines. Daarna werd er naar een voorstelling toegewerkt.’

Ondersteund door artistieke partners

Om het project in goede banen te leiden, ging de school op zoek naar hulp van buitenaf. ‘Je kunt dat als leerkracht ook zelf doen, maar tegenover externen staan de leerlingen meer open en lukt het beter om iets nieuws te proberen. We hebben dus twee jonge mensen, beiden oud-leerlingen, aangesproken, waarvan één een bachelorsdiploma dans heeft. We vonden het belangrijk dat ze jong waren, zodat ze nog bij de leefwereld van de leerlingen aansloten.’

Als vertrekpunt werd het beeldverhaal Een melodie van ijzer en staal van Benjamin Lacombe gekozen. ‘Daarin staat het thema circus centraal. Daarom kozen we er voor om er circustechnieken bij te betrekken. Daarnaast kwam er ook dans, muziek en film aan te pas, waarbij  het boek werd gebruikt om alles aan elkaar te verbinden.’

Leerdoelen op een andere manier bereiken

‘Ook de vakken werden bij het project betrokken. ‘Leerkrachten Nederlands kregen lesmappen rond het thema waarrond ze werkten in klas. Zo trokken we het thema 'circus en zijn freaks' open naar hoe ze andere leerlingen soms als zonderlingen zien. Ook werden concrete taken zoals decorbouw, promotie ... ook opgenomen in enkele vakken. Zo is de affiche ontworpen door een klas commercieel webverkeer die elk één maakten, en waarvan we de beste overhielden.’

Tips van Marieke:

  • Vertrek vanuit een bestaand verhaal. Het beeldboek Een melodie van ijzer en staal hielp ons om alle deelaspecten met elkaar te verbinden tot één totaalspektakel. We konden er ook de vele talenten van de leerlingen aan verbinden.  
  • Zorg ervoor dat iedereen bij elke stap betrokken is: ook al hadden leerlingen met een bepaald onderdeel niets te maken, toch werd verwacht dat ze een mening formuleerden. Ze moesten allemaal verantwoordelijkheid nemen voor het geheel, en niet enkel voor hun onderdeel.
  • Improviseren en experimenteren mag! Maar het moet in te passen zijn in het geheel. Het moet aan elkaar gehaakt kunnen worden. Inzetten op samenwerking was hierbij essentieel.
  • Laat je leerlingen en colega’s zo veel mogelijk ervaringen opdoen. Ze werden ingewijd in heel veel expressiemogelijkheden, die moesten ze in verband brengen met hun eigen talent. Zo werd van leerlingen die niets met muziek hadden toch verwacht dat ze meezongen. Ze moesten oppikken van anderen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Guldensporencollege 1
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • circus
  • dans en beweging
  • drama en theater
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2011-2012
Projectverantwoordelijke Marieke Decock

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Een meisje en een jongen zitten samen met een papier in de hand. Ze oefenen om een tekst te lezen.

Kunstkuren met OKAN: ‘We hebben meteen samen een adem gevonden’

Leerling werkt aan kleiwerkje

VBS Klein Seminarie en IKO Hoogstraten maken grootse keramiekkunst met kleine handen

Leerlingen werken samen aan knikkerbaan

SLO Mariadal ontdekt talent voor techniek met Marble Mania in de klas

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs